Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Sbr på onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:11
Sitat fra: Baldrian på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:35Det eneste Google navigasjonen er bedre til, er søkefunksjonen.
Google navigasjon er jo en av de beste, bare synd Tesla ikke bruker den... :-\
Stemmer, Tesla bruker Navigon til navigasjon (opprinnelig et uavhengig selskap, nå eid av Garmin).

Navigasjonen til Google Maps, som du får på mobilen, men ikke i bilen, er desidert den beste som er å oppdrive.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dulle76

Skulle til Tesla Skøyen her om dagen, og kjører fra Nordstrand. I og med at jeg ikke visste hvor sjappa på Skøyen lå, la jeg den inn i ruteplanleggern i bilen.. I flg navigasjonen skulle jeg da, fra Nordstrand (Ring 3) kjøre igjennom sentrum, altså INNE i byen, for å komme til Teslasjappa på Skøyen... I stedet for å kjøre Operatunellen og motorveien til Skøyen (som jeg selvsagt gjorde)...
Var på Tesla for å prøvekjøre X, og da jeg fortalte fyren som var med på prøvekjøringen om det latterlige navigasjonssystemet som er i Tesla, virket det som om han ikke hadde hørt om det før...???
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

jotto

Vi får bare spamme Tesla med bugrapporter hver gang den velger en merkelig rute.. :)

E_S

Jeg var på Værnes med ca. 30% batteri og la inn Steinkjer som mål, og da mente den at jeg skulle kjøre til SC Klett (35-40 minutter unna), lade 15 minutter der og så kjøre tilbake forbi Værnes og til Steinkjer. SC Stjørdal som ligger 5 minutter fra Værnes "glemte" den. Videre mente den at jeg rett sør for Steinkjer skulle ta av E6 ut på en humpetitten-vei, følge den en mil og så tilbake ut på E6..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman

Artig lesning, men at dere gidder? Dette slo jeg av på eldste bil noen dager etter lansering, og før jeg kjørte nybilen ut av leveringslokalet hos Tesla.

Havebigfun

En voksen elbilist som er trygg på rekkevidden og har en annen navigasjon med, eks Tomtom kan fint benytte Teslas navigasjon og ha utbytte og glede av den. Til tider er den på bærtur men jeg har aldri hatt problemer med å skjønne det. Jeg har vært i Tyskland mange ganger, med eks 8 SC besøk på en dag- jeg setter pris på funksjonaliteten, selv om den kunne vært bedre.
Har man et harehjerte derimot bør den ikke brukes ::) ;). For folk som for det meste kjører på kjente veier er vel behovet ikke der. :)

turfsurf

Merkelig nok fungerte dette veldig bra gjennom Europa i fjor sommer, men var helt på trynet i det man krysset grensen til Danmark.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Hva er det meningen at den trafikkbaserte rutingen skal gjøre egentlig? På vei nordover mot Trondheim hørte jeg på radioen at det hadde vært en kollisjon på omkjøringsveien, og at det var en kilometerlang stillestående/saktegående kø mot Okstadbakken. Tenkte å teste og plottet inn destinasjonen min (langt nord for byen) og lot navigasjonen stå på de siste 5-6 milene inn mot byen. Ruta den valgte var via køen og ulykkesstedet. Tenkte at nå var kanskje veien ryddet, men neida. Kjørte meg rett oppi køen, men fikk heldigvis svingt av og kjørte via Brattørkaia og Strindheimtunnelen.

Burde ikke navien fanget opp dette og foreslått en alternativ rute?

Gressvikingen

Bruk TomTom
Benytt "in the car system"  til å finne superladere.
Det er selvsagt ingen unskyldning for systemet.
Kjører du i Tyskland sier TomTom turn right, Tesla sier left.
Men hvis du er på tur bør du høre på Tesla. Da kommer det du til steder du aldri hadde tenkt deg. Ganske artig i seg selv...
P85D"+"

Spinner

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. november 2016, klokken 20:53
Hva er det meningen at den trafikkbaserte rutingen skal gjøre egentlig? På vei nordover mot Trondheim hørte jeg på radioen at det hadde vært en kollisjon på omkjøringsveien, og at det var en kilometerlang stillestående/saktegående kø mot Okstadbakken. Tenkte å teste og plottet inn destinasjonen min (langt nord for byen) og lot navigasjonen stå på de siste 5-6 milene inn mot byen. Ruta den valgte var via køen og ulykkesstedet. Tenkte at nå var kanskje veien ryddet, men neida. Kjørte meg rett oppi køen, men fikk heldigvis svingt av og kjørte via Brattørkaia og Strindheimtunnelen.

Burde ikke navien fanget opp dette og foreslått en alternativ rute?
Helt bingo om dette fungerer. Noen ganger klinker den til og foreslår en rask alternativ rute, andre ganger guider den deg rett i rumpa på køen, selv om det er opp mot en time å spare på parallellveier. Opplevd begge deler på samme strekning med så og si samme kø-mengde. Forsøkt å justere når den skal re-route opp og ned, men resultatet er det samme.

Sjøhyene

Trafikkinfoen får de fra google ikke sant?
I så fall så er det noe med metoden navigasjonen bruker for å nyttegjør seg trafikkinfo som det er noe veldig galt med. Jeg har lagt meg til en vane der jeg ofte ser etter røde områder på veien jeg skal, på kartet i bilen, og så velger jeg rute ut i fra det.
Er jeg på et ukjent område er det eneste som funker å dra fram telefonen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

amund

Kjørte Europa rundt i sommer (vel, ihvertfall til Frankrike og Italia), og navigasjonen var et sted mellom super og OK. De gangene det var feil i kartet (ikke ofte) var det alltid i min favør, så eneste skade skjedd var at vi ladet for mye. Eneste jeg savnet er viapunkt, og å kunne planlegge strekk som IKKE begynner der bilen er akkurat nå, men alt i alt, absolutt brukbart.

I Oslo derimot er det helt katastrofe, totalt ubrukelig, og det ble MYE verre etter jeg fikk oppdaterte kart i sommer (viste seg at kartene aldri hadde oppdatert seg siden bilen var ny i 2014)

Trafikkbasert fungerer ALLTID stikk i strid med all logikk, også i strid med Google Maps på telefonen. Kun det som virker i Oslo og i trafikk.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Lynet

Hvordan er beregning av kjøretid på kontinentet?
Her hjemme er det konsekvent ca 30-40% for lang tid.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Guybrush

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. november 2016, klokken 14:21
Hvordan er beregning av kjøretid på kontinentet?
Her hjemme er det konsekvent ca 30-40% for lang tid.

Neida. Bare du som kjører ALTfor fort  :P

Cirion

Sitat fra: Guybrush på onsdag 16. november 2016, klokken 14:43
Sitat fra: Lynet på onsdag 16. november 2016, klokken 14:21
Hvordan er beregning av kjøretid på kontinentet?
Her hjemme er det konsekvent ca 30-40% for lang tid.

Neida. Bare du som kjører ALTfor fort  :P
Det har blitt bedre med åra, men Tomtom er fortsatt mer nøyaktig.
Desverre er mye av feilen for Tessie i europa, at den mangler veier.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA