Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: EXCEL på torsdag 30. juni 2016, klokken 13:13
På mandag kom vi hjem fra en ukes europatur. Turen startet nord i Danmark med hovedstopp i Amsterdam og Paris. Hjemturen fra Paris gikk via Moseldalen. Påstanden om "navigasjon er en katastrofe" er kanskje basert på navigasjon utenfor hovedstamnettet? Vi opplevde ett system som geleidet oss perfekt inn og ut av de forskjellige motorveiene, inn og ut av byene og inne i byene 8)
OT: fantastisk bil og et overlegent ladenettverk  ;D
Det er særlig i Norge kartet er håpløst utdatert, ja.  Og det er også stort sett her den av og til legger opp merkelige ruter. Har hatt bra erfaringer utenfor Norge.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Brede

#166
Fikk faktisk melding om at kart var oppdatert i dag, fjerde gang siden 2013.

Det som en må ha i bakhodet når kart blir oppdatert er at de ikke trenger å være "up to date" av den grunn.
De som distributerer disse kartene samler inn informasjon over en lengre periode og gir så ut en pakke med nye kart en gang i året, en gang i halvåret, hvert andre år eller lignende alt etter hvilket selskap det er.
Derfor kan det i mange tilfeller hende at de kartene en får i en oppdatering kan vær både ett og to år gamle.

Kartene på storskjermen (Google-kartet) blir jo oppdatert kontinuerlig etter hvert som det blir lastet inn, så det er jo stort sett oppe med de nyeste veiene så sant noen rapporterer disse inn til Google.

Edit: Nå ser jeg jammen at den nye kartoppdateringen har tre oppdateringer som jeg rapporterte inn til Navigon i februar 2014. På Navigons kartverk online ble disse tatt med i juni 2014, men det tok altså godt over to år før dette ble meldt inn til det kom i bilen.
Til sammenligning tok det under to døgn fra jeg rapporterte samme endringer til Google til de nye veiene dukket opp på skjermen i bilen.

thilo

Sitat fra: EXCEL på torsdag 30. juni 2016, klokken 13:13
På mandag kom vi hjem fra en ukes europatur. Turen startet nord i Danmark med hovedstopp i Amsterdam og Paris. Hjemturen fra Paris gikk via Moseldalen. Påstanden om "navigasjon er en katastrofe" er kanskje basert på navigasjon utenfor hovedstamnettet? Vi opplevde ett system som geleidet oss perfekt inn og ut av de forskjellige motorveiene, inn og ut av byene og inne i byene 8)
OT: fantastisk bil og et overlegent ladenettverk  ;D

Enig - opplever den mye bedre i f.eks. Sverige eller Tyskland en i Norge, også planlegging av ladingen på SuC. Men veipoints er fortsatt på ønskelista.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

lunitiks

@brede jeg fikk også melding om oppdaterte kart i morges
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Einstein

Er det noen som gidder å sjekke om navigasjonen foreslår den nye veien i Hallingdal etter sokna? En ting er at navigasjonen og kartgrunnlaget kunne vært bedre, men jeg mistenker at jeg har enda eldre kartgrunnlag enn de som har fått oppdateringer.
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

GOS

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. juni 2016, klokken 12:35
Var ikke kartoppdateringer kun for de med Techpakke?

Jepp, men det har tydeligvis ikke vært mye verdt.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

krl

Jeg har fått oppdaterte kart én gang på 1.5 år. Hva skal til for å trigge denne typen oppdatering? Bilen er aldri på Wifi pga. antennen er for dårlig. Telefonen har 5 prikker, mens bilen ser ingen ting. Uansett hvilken retning den plasseres i.

Hvis det hadde vært mulig å pushe kartoppdatering fra MyTesla, så kunne jeg benyttet telefonen som hotspot i et kortere tidsrom...

Oppdaterer Tesla kartene når bilen er på service? Det holder forsåvidt for min del, selv om det er litt sjelden..

Øggen

He fått beskjed om at mine kart er oppdatert til nyeste versjon 2 ganga iår. Det kjem beskjed om det på skjermen, så oppdateringa skjer automatisk. Sist gang i går, etter en kort pit stop. Ka som trigga den veit ikkje ej, men min bil går på wifi heile tia med 4G router.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

morpheos

Samme opplevelse av kartoppdatering som Tux; de kommer litt nå og da. Opplevde flere på forumet som hadde fått oppdatering med Eikåstunnellen, uten at jeg fikk den før en stund etter.

Når det er sagt, så har jeg brukt navigasjonen en del, og synes i utgangspunktet den fungerer relativt greit. Man kan i det store og det hele stole på beregninger og forventet/faktisk SoC ved ankomst stemmer som oftest ganske bra. Merker at den ved en del tunneller beregner at du skal kjøre OVER fjellet, ikke gjennom, men siden den innberegner tung regen på andre siden av fjellet, så går det stort sett opp i opp, om ikke helt.

Imidlertid dobbeltsjekker jeg alltid mot andre forslag, med mindre jeg kjenner veien godt. F.eks. gule sider sin veiplanlegger, google maps (ikke alltid den gir samme svaret..) eller TomTom etc. Særlig på SC Nes fra Oslo, så fortrekker den å sende deg over en ferge i stedet for å følge E16 (den hensyntar ikke fergetidene.....). Synes det mangler en del enkle grensesnittsvalg, f.eks. "unngå ferger", samt muligheter for å legge til midtpunkter og alternative ruteforslag. Den benytter jo Google maps sitt grunnlag, så tenker at det bør ikke være så mye styr å få samme funksjonaliteten som GM har.

Tuxedo

#174
Sitat fra: morpheos på torsdag 30. juni 2016, klokken 19:53
[...] Den benytter jo Google maps sitt grunnlag, så tenker at det bør ikke være så mye styr å få samme funksjonaliteten som GM har.
Det du ser på store skjermen er Google maps.  Selve navigasjonen bruker et annet kartgrunnlag (fra Navigon), og det er dette kartet du ser på den lille skjermen.  Dette kartet ligger lagret i bilen, slik at navigasjon også fungerer når du ikke har 3G-dekning (men du får da ikke kart på den store skjermen i så tilfelle).

Navigasjonen tegner opp ruten på den store skjermen også (oppå Google maps), men bruker altså Navigon-kartet for å tegne ruten.  Når det er forskjeller mellom disse to kartgrunnlagene, kan du se at ruten tegnet opp på Google maps kan ta veier som ikke lenger eksisterer, fordi Google maps har fjernet de gamle, mens de fremdeles ligger inne i Navigon.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Så "Navigation by Tesla" som det fremkommer i nedre, høyre hjørne på 17" er egentlig "Navigation by Navigon"?

Hvordan spiller Teslas "fleet learning" inn her?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lynet

Skulle kjøre fra Preikestolen til Bergen i går og oppdaget en grov feil i Google sitt kart! Sandfjordbrua er tegnet inn to steder!
Jeg trodde den gikk fra Sand til Ropeid, men når jeg kom til Sand var det kun en fergekai der det sto at fergen var nedlagt på grunn av den nye Sandfjordbrua. Måtte spørre noen lokale om hvor den var, det viste seg da at jeg måtte kjøre 13 kilometer tilbake og ta en annen vei. Og ja det sto til Haugesund i det krysset.....
Brua ble åpnet i november 2015 så ting tar tid hos Google også.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tuxedo

Sitat fra: Lynet på lørdag 02. juli 2016, klokken 17:32
Brua ble åpnet i november 2015 så ting tar tid hos Google også.
Eventuelt kan man si at det går litt for fort.  Her har de altså tegnet inn en bru som ikke eksisterer.  Men den "virkelige" broen har de også fått lagt inn.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Hvis du tar deg bryet med å rapportere feilen fra Google maps så gjør du mange en tjeneste. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA