Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 22. juli 2015, klokken 10:22
Men den lærer:
Fra huset mitt inn til Bergen, Voss eller Østpå, kan man kjøre to veier, der den ene er svingete og smal, men kortere. Jeg foretrekker likevel den lengste veien, da denne holder bedre standard og er mer avslappende å kjøre. ALLE gps (div TomTom, Navigon, Google maps, Sygic etc) jeg har hatt foreslått den svingete, men kortere veien, også Tesla.
Men i det siste foreslår Tesla den lengre veien automatisk - dette har jeg ikke sett noen andre steder før!
De andre GPSène står på "default" som alltid er den korteste ruten, men de kan du som regel bare dra ruten dit du vill, eller sette "default" til kortest tid.

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:04

De andre GPSène står på "default" som alltid er den korteste ruten, men de kan du som regel bare dra ruten dit du vill, eller sette "default" til kortest tid.

Hos meg vil ikke "kortest tid" endre det faktum at den velger den kortere, svingete veien. Det er fordi at fartsgrensen på denne er mye høyere enn hva som er trygt å kjøre, slik at i praksis, er den lengre veien raskere.

Men det vet ikke GPSene jeg har prøvd (og jeg har prøvd mange)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

VL

Står på Geilo. Skal til Bergen i morgen, planlegger å lade litt på Hylkje før jeg kjører hjem. Har 300 km / 76% i rekkevidde og det er ca 220 til Hylkje. Likevel vil den ha meg til Aurland for å lade først, dem nekter meg noe annet. MEGET irriterende!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:21
Hos meg vil ikke "kortest tid" endre det faktum at den velger den kortere, svingete veien. Det er fordi at fartsgrensen på denne er mye høyere enn hva som er trygt å kjøre, slik at i praksis, er den lengre veien raskere.

Men det vet ikke GPSene jeg har prøvd (og jeg har prøvd mange)

På alle andre navigasjoner så kan man bare "dra" den ruten som passer deg, på de steingamle som ikke vill dette så er det bare og ta "naviger via" ingenting er så klønete som Tesla sin navi som jeg har opplevd.

Tuxedo

Sitat fra: VL på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:34
Står på Geilo. Skal til Bergen i morgen, planlegger å lade litt på Hylkje før jeg kjører hjem. Har 300 km / 76% i rekkevidde og det er ca 220 til Hylkje. Likevel vil den ha meg til Aurland for å lade først, dem nekter meg noe annet. MEGET irriterende!
Slå av Trip Planner (beta).  Du finner knappen under settings, og så apps, navi.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

VL

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cairnz

Vi har da kjørt Fredrikstad - Paris via Hamburg, Nederland og Belgia. Navigasjonen har oppført seg på en måte som ikke kan kalles katastrofal. Den sendte oss på en liten omvei i Hamburg, kostet oss kanskje fem minutter, og den var litt lysten på å sende oss for nært Brussel, men det var pga trafikkhendelser. når dette løste seg endret den forslaget til å kjøre på N3 (tror jeg det var) direkte. Rett gjennom Paris, uten problem.
Elbilist

plvr

Min bil har siste uken pekt til osterøy (!) uavhengig av hva jeg har lagt inn i navi. Dvs. den har oppgitt korrekte veianvisninger (dersom man synes det er greit å kjøre bergen via tysnes til haugesund...) Men den blå linjen har uten variasjon pekt til osterøy uavhenigig av hvor man skal. Det løste seg greit med restart av den store skjermen, men for meg er det åpenbart at navien er på bærtur og bugger ofte. Og den er definitivt dårligere enn de andre jeg har hatt. Men pytt pytt, blir sikkert bedre etterhvert.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Muffinman

Det toppet seg for meg på fredag kveld når navien ville ha meg over en lang, dårlig grusvei som INGEN kjører bortsett fra de som bor der for å spare 100 meter. Hadde jeg fulgt rådet ville jeg ankommet føden 4 minutter før min datter ble født og ikke 12. Hvis grusveien var i orden vel å merke.

Guybrush

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. juli 2015, klokken 15:03
Det toppet seg for meg på fredag kveld når navien ville ha meg over en lang, dårlig grusvei som INGEN kjører bortsett fra de som bor der for å spare 100 meter. Hadde jeg fulgt rådet ville jeg ankommet føden 4 minutter før min datter ble født og ikke 12. Hvis grusveien var i orden vel å merke.

Bruker man GPS for å komme til føden har man andre problemer enn Tesla sin dårlige navigasjonsløsning :-D

Muffinman

I dette tilfellet ble GPS``en brukt i et forsøk på estimere gjenstående avstand/tid til destinasjonen, ikke finne veien. På kjøpet fikk jeg nok et idioteksempel på rutevalgene som navien insisterer på at man tar. Men det er ikke et urealistisk case at noen må raskt til nærmeste sykehus om man ikke er i hjemlige trakter f.eks. ved tidlig fødsel. I slike tilfeller venter man på ambulansen om man ikke er kjent, navien passer best til turer hvor man har god tid og er i det eventyrlystne hjørnet ;)

Guybrush

Sitat fra: Muffinman på mandag 27. juli 2015, klokken 10:10
I dette tilfellet ble GPS``en brukt i et forsøk på estimere gjenstående avstand/tid til destinasjonen, ikke finne veien. På kjøpet fikk jeg nok et idioteksempel på rutevalgene som navien insisterer på at man tar. Men det er ikke et urealistisk case at noen må raskt til nærmeste sykehus om man ikke er i hjemlige trakter f.eks. ved tidlig fødsel. I slike tilfeller venter man på ambulansen om man ikke er kjent, navien passer best til turer hvor man har god tid og er i det eventyrlystne hjørnet ;)

Helt enig! Noen valg som dukker opp er jo bare hårreisende...

o.b.lix

Finnes det noen GPS som ikke har noen hårreisende valg fra tid til annen da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mj

Alle GPS'r kommer med noen ganske ville forslag innimellom. Men det som er ille med Tesla sin er at den stadig vil ha deg til å kjøre mange timers omveier eller tilbake der du var for å lade ingenting eller litt får så å kjøre videre. Ellers så er det og idiotisk at  den automatisk legger inn ferjestrekk i ruta. f.eks. Sandfjord-Strømstad o.l.
Elsker derimot å bare kunne skrive navnet på noe der du skal hvis man ikke har adressen.
Og så mange gratulasjoner til den nybakte pappaen  :)
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

andreasmj

Forstår ikke helt hvordan navigasjonen er satt opp mellom navigon og google maps. F.eks skulle jeg levere bilen på verksted for å fikse parkeringsskade i dag. Plottet inn drammen karosseris avd på Gjerdrum (Asmyrsvingen 1), men fikk ingen treff. Sjekket google maps og navigerte meg på skjermen til jeg fant riktig gate og trykket på skjermen. Da fikk jeg muligheten til å navigere til nettop Asmyrsvingen 1! Dette er ikke første gangen.

Får man ikke treff hvis veien ikke ligger inne i navigon? Synes det virker rart når man kan bruke hotellnavn osv for å finne adressen.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA