Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2015, klokken 20:49
Sitat fra: mj på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:18
Er i Danmark. Like ubrukelig her.

Var i Danmark i fjor med oppdatert TomTom, og i år med Tesla. Klart mest fornøyd med Tesla, gav mindre feil og tull enn TomTom, det er i alle fall sikkert.
Men det som er med all GPS er å bruke hodet. Les veinr, og følg de fremfor å svinge av her og der?

Hadde det bare vært GPS-snodigheter ville det vært til å leve med. Etter rekkeviddeangst-eliminatoren har bilen fått totalt hangup på superladere og nekter deg å lage en rute som krever høyere forbruk enn den mest energieffektive. I praksis har man da ikke navigering i bilen om man vil kjøre en annen rute. Når man har lært de grunnleggende tingene om forbruk klarer de fleste å lage en rute som går via andre ladere enn superladere uten å kjøre tom for strøm. Jeg kjørte nylig via Hellesylt, og selv om Geiranger er fantastisk og det er flott fergetur, ville jeg kjøre om Stryn, Lom og til Lillehammer. Bilen nektet plent å lage noen annen rute enn via Geiranger og videre til Dombås.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. juli 2015, klokken 21:45
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2015, klokken 20:49
Sitat fra: mj på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:18
Er i Danmark. Like ubrukelig her.

Var i Danmark i fjor med oppdatert TomTom, og i år med Tesla. Klart mest fornøyd med Tesla, gav mindre feil og tull enn TomTom, det er i alle fall sikkert.
Men det som er med all GPS er å bruke hodet. Les veinr, og følg de fremfor å svinge av her og der?

Hadde det bare vært GPS-snodigheter ville det vært til å leve med. Etter rekkeviddeangst-eliminatoren kom har bilen fått totalt hangup på superladere og nekter deg å lage en rute som krever høyere forbruk enn den mest energieffektive. I praksis har man da ikke navigering i bilen om man vil kjøre en annen rute. Når man har lært de grunnleggende tingene om forbruk klarer de fleste å lage en rute som går via andre ladere enn superladere uten å kjøre tom for strøm. Jeg kjørte nylig via Hellesylt, og selv om Geiranger er fantastisk og det er flott fergetur, ville jeg kjøre om Stryn, Lom og til Lillehammer. Det er type2-ladere i Skjåk, Lom og Kvam som jeg ville bruke for å nå fram til Lillehammer. Bilen nektet plent å lage noen annen rute enn via Geiranger og videre til Dombås.
Hvit TM3 2019

Tuxedo

Og fra Gol til Aurland vil den f.eks. rute deg via Fv 50.  Akkurat like langt som via Hemsedal, men tar minst 40 min lengre å kjøre, pga elendig veikvalitet, særlig på Aurland-siden (blant annet flere kilometerlange tunneller så smale at de har 40-sone).  Spektakulær vei, men ikke noe en navigator skal anbefale. Og denne ruten blir tegnet opp selv om trip planner (beta) er avslått.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

NegativeElectrode

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 21. juli 2015, klokken 21:57
trip planner (beta) er avslått.

Aha  :) Done. Nå får jeg ihvertfall navigering der jeg ønsker å kjøre.
Hvit TM3 2019

Tuxedo

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 21. juli 2015, klokken 22:25
trip planner (beta) er avslått.

Aha  :) Done. Nå får jeg ihvertfall navigering der jeg ønsker å kjøre.
Ja, trip planner-funksjonen er ubrukelig.  Heldigvis kan den slås av. Men selv med den avslått, er navigasjonen rimelig dårlig.  Kjekk å ha for de siste km til en ukjent destinasjon, dog.  Da fungerer den stort sett bra. Grovnavigeringen kan man ta i Google maps.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

havardma

Man må jo begynne å lure på hvorfor den gjør som den gjør?

Jeg står i Trondheim og forsøker å navigere til Lillehammer. Med ladeforslag påslått så vil den da lade litt på Klett, så til Alvdal og deretter ta meg ned om Elverum (uten lading), Hamar og så til Lillehammer (totalt 446 km).

Fjerner jeg forslag til lading så går turen over Dovre og forbi Dombås og rett til Lillehammer (totalt 353 km).

Hvorfor trekker den inn Alvdal på denne turen? Klett-Lillehammer går fint uten å stoppe å lade sommerstid om man lader til ca 90% (sikkert litt mindre også) så enten burde den foreslå 95% på Klett, eller en liten stopp på Dombås.

Muffinman

En ting skal Tesla ha, de venter ikke med lansering til ting er ihjeltestet :)

Cirion

Er ikke uenig i kritikken, men fy F å deilig den er! Digger at jeg kan si hvor jeg skal og så finner den selv ut adresse. Skal jeg til en butikk, et hotell, en flyplass, en badestrand osv. skriver jeg bare navnet og den finner flittig fram adresse og telefonnummer.

Hater Sygic på mobilen som pesten! Suger baller! Ja den navigerer smartere ruter innimellom, men det er bare hvis man klarer å finne rett adresse i rett land osv. Forstår ikke hvorfor slike navigasjons apper ikke kan ha navigasjon til navn på det man skal til. Det er helt ubrukelig i tyskland, frankrike og spania. Der er veiadresser så umulig å taste inn at det ender med at jeg driter i hele greia å bruker Tessie navigasjonen.

Er jo bare å se på google maps kartet å se ann ruter den foreslår.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

JTB

Noen som har funnet ut om det går an å taste inn gps koordinater, og eventuelt hvordan?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

moso

På samme måte som i Google Maps (har bare testet ut den siste);

Type your coordinates into the search box. Here are examples of formats that work:
Degrees, minutes, and seconds (DMS): 41°24'12.2"N 2°10'26.5"E
Degrees and decimal minutes (DMM): 41 24.2028, 2 10.4418
Decimal degrees (DD): 41.40338, 2.17403

For å slippe å gjøre dette på bilen, legg inn en avtale i kalenderen på telefonen med koordinatene som sted og klikk på avtalen i bilen
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

cairnz

Sitat fra: JTB på onsdag 22. juli 2015, klokken 08:55
Noen som har funnet ut om det går an å taste inn gps koordinater, og eventuelt hvordan?
Hvis du vet hvor du skal på kartet, så kan du holde fingeren på den ett sekund, så vil den laget ett koordinat/poi for deg som du kan navigere til.
Elbilist

o.b.lix

Og fra Gol til Aurland vil den f.eks. rute deg via Fv 50.  Akkurat like langt som via Hemsedal, men tar minst 40 min lengre å kjøre, pga elendig veikvalitet, særlig på Aurland-siden (blant annet flere kilometerlange tunneller så smale at de har 40-sone). 
Ser ut som denne foreslår korteste vei, evt med laveste hastighet, slik at man bruker minst mulig batteri?
Savner valg som gir via-veier eller alternative ruter.

Men den lærer:
Fra huset mitt inn til Bergen, Voss eller Østpå, kan man kjøre to veier, der den ene er svingete og smal, men kortere. Jeg foretrekker likevel den lengste veien, da denne holder bedre standard og er mer avslappende å kjøre. ALLE gps (div TomTom, Navigon, Google maps, Sygic etc) jeg har hatt foreslått den svingete, men kortere veien, også Tesla.
Men i det siste foreslår Tesla den lengre veien automatisk - dette har jeg ikke sett noen andre steder før!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

VL

Hei!
Nettopp begynt å ta i bruk navigasjonen, ser at den viser hvor mange % batteri man har igjen når destinasjonen er nådd. Tar den da høyde for eventuelle opp/ned stigninger? Greit å vite! :-)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Spinner

Her er nok et gullkorn på E18 mot Oslo sentrum... Den skal på død og liv ha meg over Nordstrand som er lenger, tar mer tid og krever mer strøm ???

Tuxedo

Sitat fra: VL på lørdag 25. juli 2015, klokken 15:59
Hei!
Nettopp begynt å ta i bruk navigasjonen, ser at den viser hvor mange % batteri man har igjen når destinasjonen er nådd. Tar den da høyde for eventuelle opp/ned stigninger? Greit å vite! :-)
Det skal den gjøre, ja.  Men den skjønner ikke at tunneller betyr at du slipper høydeforskjellen over fjellet, så på strekninger med tunneller vil den overestimere forbruket.

En kul funksjon er å åpne Energy-appen mens du har en rute plottet inn.  Det er en fane der som heter "Trip", som viser deg en prognose-graf for gjenværende rekkevidde på batteriet for hele turen, samt en fortløpende oppdatering for hva du faktisk har. 
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA