Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Muffinman

Alle superchargere er røde i kartet. De grå er nok andre ladepunkter i forskjellige varianter som bilen husker.

Cobos

Merk også at går du til oversikten over superchargerne får du en avstand oppgitt i luftlinje, mens det er først når du faktisk ber den navigere til en spesifikk supercharger at du finner ut hvor langt det er langs veiene. Noen ganger kan jo den forskjellen være veldig stor. Det tok meg litt tid å finne ut av.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

E_S

Ser ut som min gamle TomTom fra 2008 skal få fast plass som backup-løsning. Er det virkelig slik at man ikke har mulighet for å overstyre navien mellom raskeste og korteste rute? Om den er kun på korteste rute blir det jo bare tull - sette rjeg på det på Tomtom-navien er den helt ubrukelig og foreslår all verdens tullete kjerreveier. Kun raskeste rute er brukandes, er min erfaring. Ellers tror jeg det er lurt å bruke litt sunn fornuft uansett - har flere ganger vært utsatt for at navi skal ha meg til å gjøre ting som virker helt på jordet, så har jeg fulgt fornuften, og det har alltid funket bra. På tur nedover Sverige for litt siden mente navi at jeg skulle ta av E6, kjøre noen kilometer på en parallell kjerrevei og så ut på E6 igjen enda det var lite trafikk og ingen antydning til kø..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

VL

Takk for svar  :)

Fikk meg en "overraskelse" når jeg trykket inn på selve SC ja! Da ble avstanden en del større kan dere si.... For meg ser det nå ut som at kun den ene SC jeg har ladet på er rød på GPSen min, mens alle andre er grå?. Den i Aurland som jeg skal besøke i neste uke er også grå på kartet her. Blir vel klokere med tiden.  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

flux

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:06
Mange har vel kanskje fått med seg at bilen har to forskjellige kartløsninger? En ved speedo basert på navigon/garmin? og en basert på Google på den store skjermen. Da kan man vurdere selv hvilken vei man kjører om man får to forskjellige forslag, noe man ofte gjør fordi de har forskjellig kartgrunnlag.
Det er forvirrende og en svak implementasjon med 2 forskjellige kart. Dersom Tesla kan tilby Google sin egen kartsøk og routing med turnByTurn ville jeg mye heller ha foretrukket den, selv om den ikke er offline.

Nå er både TomTom og Navigon appene på iOS bedre og mer oppdaterte enn kartene på Tesla, men på de må en betale for å ha "freshmap" opsjoner.

Jeg synes det er rart at Tesla kommer unna med gamle kart. Dette virker å handle om penger, oppdaterte kartdata finnes og Tesla må levere de.

Oppdaterte kart og god navigasjon er essensiellt i en elbil. Hva hjelper 10% bedre rekkevidde om en kjører omveier som er 10% lengre pga. dårlig navigasjon.

Alle bør klage til Tesla på gamle kart!

Jeg har stor forståelse for at Tesla har ulike småbugs og feil i sin egen SW, men dette er ting de kjøper fra tredjepart og da må de levere "latest and greatest"

aness

Sitat fra: nortrahof på lørdag 11. juli 2015, klokken 17:11
Sitat fra: cairnz på fredag 10. juli 2015, klokken 23:42

Jeg har aldri fått en trafikkmelding i noen biler i Norge. Når vi var i Gøteborg for noen måneder siden kom det en trafikkmelding på radioen (tror vi hørte på FM for øyeblikket), og det samme skjedde i Stockholm i fjor høst. Det virker fint.

Siste gang jeg kjørte "dieseldyret" 1. juli forbi Oslo, slo en slik TMC-trafikkmelding inn. Jeg kjører som regel med radioen i "mute" nettopp for å få inn slike meldinger - ellers vil jeg nyte stillheten!
- Så TMC er nok aktiv også i Norge.

Trafikkmeldinger virker i Tesla også, fikk et par mens jeg sto fast i Operatunnellen for en uke eller to siden.

(Radioen sto på P1 på FM, vet ikke hvordan det er med DAB og har aldri hørt dem mens jeg streamer fra nett)

bb

Sitat fra: VL på søndag 12. juli 2015, klokken 10:38
Hei!

Så nettopp litt på SC karet i bilen for første gang. Hva betyr det når tegnet for SC er rødt, er de da innenfor rekkevidde? Mens grå er utenfor rekkevidde? ( Bare vill men logisk gjetting  :o )
Og er det bare SC som vises på kartet? Er det ikke mulig å finne åpne ladepunkt for f.eks blått adapter?  :)
De grå er vanlige ladepunkter som din bil har ladet på før. Men røde punkter som er litt grået ut er superchargers som bilen estimerer du ikke klarer å nå med det gitte batterinivået på bilen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Torpedo Ted

Bilen kunne i dag fortelle meg at den var blitt oppdatert og hadde fått enda bedre navigasjon som tok hensyn til lading. Den klarer imidlertid fortsatt ikke å bringe meg fra Bergen til Oslo:

http://i.imgur.com/UlapbnH.jpg

Snowroller

Jag var på väg ned till Göteborgs skärgård i helgen. Ville se vilken färja jag kunde hinna med så jag knappade in Lilla Varholmen och fick estimerat 49km.
Jag körde på E6 i höjd med Stenungsund och klockan var strax efter 21.
Knappt 9 timmar skulle det ta enligt navigatorn!
Tog mig ca 30 minuter att köra.
Grå 85D

cairnz

De har sikkert ansatt han som skrev kopidialogboksen til Windows..
Elbilist

NegativeElectrode

Kjørte fra Sykkylven til Gudbrandsdalen. Navigasjonen i bilen var helt ubrukelig. Det er hurtigladere på Skjåk og Lom, men de er ikke kjente for bilen. Siden man ikke kan legge inn waypoints nektet den å lage en rute til disse stedene. Istedet insisterte den på å ta ferga Hellesylt - Geiranger, eller påstå at det var umulig å kjøre til Skjåk/Lom.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

pej

Jeg bor ganske nærme Solli SC, og uansett hvor jeg navigerer hjemmefra så navigerer den rett til den. Ganske komisk siden Elon har sagt at vi helst ikke skal lade på vår lokale SC;)  Jeg har også slått av den BETA delen. Bare tullball.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

NegativeElectrode

Det jeg ønsker meg er noe ala https://evtripplanner.com/planner/2-5/

Den siden er laget av en guttunge. Da burde det være mulig for Tesla Motors også.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mj

Er i Danmark. Like ubrukelig her. Vil stadig ta meg korteste vei som ofte er smale ''kjerreveier'' bare for å spare noen få meter. Litt flaut når du kjører gjennom gårdstun når hovedvei ikke er langt unna. Har nå lært meg å studere ruta den foreslår før jeg kjører.
Traff noen danske teslaeiere. De var like oppgitt over navigasjonen.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

o.b.lix

Sitat fra: mj på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:18
Er i Danmark. Like ubrukelig her.

Var i Danmark i fjor med oppdatert TomTom, og i år med Tesla. Klart mest fornøyd med Tesla, gav mindre feil og tull enn TomTom, det er i alle fall sikkert.
Men det som er med all GPS er å bruke hodet. Les veinr, og følg de fremfor å svinge av her og der?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA