Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

sigurdi

#45
Google har ikke hatt mulighet for offline kart før og turn to turn, så håper faktisk at Tesla bruker google maps på begge skjermene fra neste hovedoppdatering.
Google kommer ivertfall med muligheten iløpet av året.
http://www.androidcentral.com/google-bringing-full-offline-access-google-maps-later-year
Men da må det være med automatisk oppdatering, slik at også offline kartet alltid er oppdatert. :-)
Hadde flere strekninger mellom Hamburg-Berling og Berling Rockstok der bilen bare hadde dårlig edge dekning og gav svært dårlig oppdatering på google kartet (stor skjermen)
Navigon (lille skjermen i dashbordet) fungerte da slik den skille)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GOS


[/quote]

Da jeg gjorde en maskinell analyse mellom Navteq og Teleatlas i Norge for noen år siden kom vi til stikk motsatt konklusjon, og har etter det alltid brukt Teleatlas. Hvordan det har utviklet seg de siste årene er jeg usikker på, men det er f.eks ikke mange månedene siden RV7 Sokna-Ørgenvika fortsatt manglet i Here(nytt navn etter Nokias kjøp av Navteq).  Er ellers enig i mye av det du nevner ang datagrunnlag. Hva som er grunnlaget er ikke viktig så lenge ting ikke oppdateres. Skal jeg skyte fra hofta er derimot mitt inntrykk at Google har de mest oppdatere kartene blant disse, iallfall der det er mye trafikk.
[/quote]

Dette var en særs interresant oplysning som fikk meg til å sjekke min Windows RT (tablet) og Min Windows Phone og de installerte Here kartene. Begge har nylig hatt oppdaterte kart, men når jeg kjører "online" så skal de vel bruke det som er på nettet....og da viser det seg at Windows RT'en har de "nye" tunnelene (2 år gamle) som er kalt T-forbindelsen inn forbi Haugesund, mens Windows Phone har dem IKKE!!??

Prøver nå laste ned for å se om det er nye oppdaterte kart for begge enhetene for å se om det blir noen forskjell.....og da var T-forbindelse inne også på Windows Phone. (Så da får jeg håpe den snart er på plass i Teslaen også)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

ToWalkOrDrive

#47
Sitat fra: bb på torsdag 09. juli 2015, klokken 15:07
Høres ut som enkelte her aldri har brukt GPS i bil før de fikk seg Tesla. TomTomene jeg har hatt har også instruert meg til å kjøre over fysiske vegsperringer, gangstier og valgt merkelige ruter. Ingen GPS er perfekt. Det er derfor jeg bruker TomTom og Tesla nav. Noen ganger er Tesla nav helt på jordet mens TomTom viser riktig veg. Andre ganger er det omvendt.

Når det gjelder Trip planner med råd om hvor man skal lade så må man bruke sunn fornuft her siden denne featuren fortsatt er i betastadiet. Folk bruker den som om den skulle vært orakelet som visste alt. Her har nok Tesla hypet det opp litt for mye. De skulle enten ventet med å lansere betaen eller sagt klart ifra at den ikke er helt god og heller ikke kan stoles på.

Jeg er veldig overrasket over at du ikke er mer negativ til navigasjonen! Kan Tesla ha oppdatert dine kart med en påkostet spesialversjon siden du er en motorjournalist å regne? Har brukt navigasjonen 7-8 ganger og 5 av de tar Tesla meg helt på rare veier. Nordover mot ladestasjonen i Åsane ved Bergen ville den ha meg til å ta av 3km før stasjonen. Deretter var det tampen brenner for å finne den siden veiene ikke var tegnet inn. Dette var for 2 uker siden. Innover mot Bergen igjen tok den meg med i de smaleste gater for å komme til Bystasjonen kjøpesenter eller hva det het. Da jeg skulle til Stavtjørn tok den meg gjennom en 1-felts gårdsvei beregnet for 2 hus, og ikke det som skulle vise seg å være hovedveien. TomTom i 2006 funket bedre.
I tillegg var det vanskelig å se hvilket felt jeg skulle ligge i. På det store kartet så det av og til ut som jeg kjørte utenfor veien. Mulig jeg burde sett mer på det lille kartet.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

bb

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:23
Jeg er veldig overrasket over at du ikke er mer negativ til navigasjonen! Kan Tesla ha oppdatert dine kart med en påkostet spesialversjon siden du er en motorjournalist å regne? Har brukt navigasjonen 7-8 ganger og 5 av de tar Tesla meg helt på rare veier.
Jeg har klaget over Teslas navigasjon i mange år nå. Og det er derfor jeg fortsatt har TomTom. Jeg bruker navigasjon konsekvent siden jeg driver og frakter ting. Det jeg ofte merker er at Tesla nav velger korteste rute som ofte innebærer skogsveier. Jeg ville sannsynligvis fått samme rute på TomTom om jeg valgte "shortest route" og ikke "fastest route" som er mer eller mindre default.

Det jeg ofte gjør når jeg skal levere noe til et boligfelt er å navigere til adressen på begge GPSene. Og ofte sier den ene at jeg skal ta til venstre mens den andre sier rett frem. Og hver GPS har rett ca halvparten av tiden hver.

Det jeg fortsatt savner på Tesla nav er:
- Mulighet til å navigere til POI
- Mulighet til å navigere fra et vilkårlig sted (og ikke nødvendigvis current position)
- Mulighet til å legge inn ett eller flere waypoints på veien
- Mulighet til å velge preferanse for hvordan ruten skal kalkuleres (raskeste rute, korteste rute, unngå ferger, etc)
- Fartsgrense på stedet
- Masse annet som jeg ikke kommer på akkurat nå
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hodetelefoner

Hvor ofte har ikke TomTom ført til ulykker og lange køer i norge? ...

waypoints hadde google før. synd de fjernet det ifra mobil appen etc. brukte det mye. da kunne man lure den til å ikke føre deg på ville veier.

andreasmj

XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

cra

Sitat fra: bb på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:45
Det jeg fortsatt savner på Tesla nav er:
- Mulighet til å navigere til POI
- Mulighet til å navigere fra et vilkårlig sted (og ikke nødvendigvis current position)
- Mulighet til å legge inn ett eller flere waypoints på veien
- Mulighet til å velge preferanse for hvordan ruten skal kalkuleres (raskeste rute, korteste rute, unngå ferger, etc)
- Fartsgrense på stedet
- Masse annet som jeg ikke kommer på akkurat nå

- Mulighet for å si at Veien er stengt her/om 100m/500m/1000m (TomTom har dette) for å omkalkulere rute.
- Mulighet for å melde inn feil i kartet, permanente eller midlertidige. F.eks. om man kommer til en sykkelveg så kan man melde dette, få ny rute, og navi husker dette. Neste gang vil navi ikke prøve å sende deg på samme sykkelveg. Evt. men mulighet for deling av infoen (velge selv om man vil bruke andre sine innmeldinger). TomTom har dette også. Gjerne med metadata som sier at "her er vegen stengt, innmeldt av X andre" slik at man kan vurdere om det er bare ett troll som har kødda, eller om det er flere som har oppdaga samme problem. (Kvalitetssikring).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

i dag kjørte jeg på veier som er siklig game   teslan ville  ha meg til å kjøre en vei som hvar 3 mil lenger + at den er mer krongleter  den veien jeg valgte er bred og fin ikke motor vei  men alike vel hvanlig 2 felt denne teslan ville ha meg på vil ikke jeg kjøre teslan på  så noe må gjører viktigere dette en det fansy systemet med at du trenger max det og det i støm    og da og  kunne gi deg  alternativ  rute  når det er kø

nortrahof

Dynamiske data som veistengninger, kø og slikt, sendes overlagret FM-signalet som TMC-info.
Har ennå ikke funnet ut om TMS har denne funksjonen - men det er en trafikkinfo på navigasjonen som jeg har satt aktiv. Denne har på 3 måneder ikke gitt meg noen info, hverken i Norge, Danmark eller Tyskland. Jeg tror derfor denne kun får info via internet da jeg ikke bruker strømmetjenester via nettet?

En TMC-funksjon er "et must" i Europa. Da får man fortløpende oppdatert temporære veistengninger, veiarbeid på ruten, kø- og ulykkessituasjoner. Dette er for lengst standard i andre biler.
Så lenge radiotuneren ikke har TMC på FM eller DAB http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102300_102399/102368/01.01.01_60/ts_102368v010101p.pdf
og DAB-antennen er horisontalt polarisert, tror jeg dette aldri blir opp til markedsstandard på eksisterende TMS?
- I så fall må man enten skifte alle bakruter eller montere eksterne DAB-antenner for å få god nok følsomhet, samt skifte ut tunerenheten. TMC-informasjon kan sendes via CAN-buss til sentraldisplayet som må få utviklet helt ny SW.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hodetelefoner

Trafikk opplegget fungerer serdeles bra på min :)se på veiene hvilken farge de har. Så vet du om det er kø elle andre hindringer

cairnz

Sitat fra: nortrahof på fredag 10. juli 2015, klokken 23:12
Dynamiske data som veistengninger, kø og slikt, sendes overlagret FM-signalet som TMC-info.
Har ennå ikke funnet ut om TMS har denne funksjonen - men det er en trafikkinfo på navigasjonen som jeg har satt aktiv. Denne har på 3 måneder ikke gitt meg noen info, hverken i Norge, Danmark eller Tyskland. Jeg tror derfor denne kun får info via internet da jeg ikke bruker strømmetjenester via nettet?

En TMC-funksjon er "et must" i Europa. Da får man fortløpende oppdatert temporære veistengninger, veiarbeid på ruten, kø- og ulykkessituasjoner. Dette er for lengst standard i andre biler.
Så lenge radiotuneren ikke har TMC på FM eller DAB http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102300_102399/102368/01.01.01_60/ts_102368v010101p.pdf
og DAB-antennen er horisontalt polarisert, tror jeg dette aldri blir opp til markedsstandard på eksisterende TMS?
- I så fall må man enten skifte alle bakruter eller montere eksterne DAB-antenner for å få god nok følsomhet, samt skifte ut tunerenheten. TMC-informasjon kan sendes via CAN-buss til sentraldisplayet som må få utviklet helt ny SW.

Jeg har aldri fått en trafikkmelding i noen biler i Norge. Når vi var i Gøteborg for noen måneder siden kom det en trafikkmelding på radioen (tror vi hørte på FM for øyeblikket), og det samme skjedde i Stockholm i fjor høst. Det virker fint.
Elbilist

Brede

Ønskedrømmen min er å kunne planlegge ruter, stans, overnattinger ++ på Google på min PC og så sende ruten/planen fra sofaen og ut til bilen i garasjen.

GPS og automatisk ruteplanlegging er en fin ting, men jeg foretrekker å finpusse og kvalitetssikre rutene før jeg legger ut på lengre turer. Svært vanskelig slik som det er nå iallefall med null mulighet til å velge andre ruter enn det bilen selv vil.

nortrahof

Sitat fra: cairnz på fredag 10. juli 2015, klokken 23:42

Jeg har aldri fått en trafikkmelding i noen biler i Norge. Når vi var i Gøteborg for noen måneder siden kom det en trafikkmelding på radioen (tror vi hørte på FM for øyeblikket), og det samme skjedde i Stockholm i fjor høst. Det virker fint.

Siste gang jeg kjørte "dieseldyret" 1. juli forbi Oslo, slo en slik TMC-trafikkmelding inn. Jeg kjører som regel med radioen i "mute" nettopp for å få inn slike meldinger - ellers vil jeg nyte stillheten!
- Så TMC er nok aktiv også i Norge.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cairnz

Skal til utkanten av Paris om et par uker. Kommer utelukkende benytte meg av navigasjonen i bilen, og øyne og skilting i trafikken. Kan ikke se for meg at det skal bli noe problem.
Elbilist

VL

Hei!

Så nettopp litt på SC karet i bilen for første gang. Hva betyr det når tegnet for SC er rødt, er de da innenfor rekkevidde? Mens grå er utenfor rekkevidde? ( Bare vill men logisk gjetting  :o )
Og er det bare SC som vises på kartet? Er det ikke mulig å finne åpne ladepunkt for f.eks blått adapter?  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA