Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

elektro

Det har jeg smertelig fått erfare en gang mellom Oslo og Stavanger, da fjellovergangene var stengt og navigasjonen sendte oss gjennom tjukkeste Telemark, og indre Øst- og Vest-Agder i stedet for E18 og E39, som antakelig var lenger i km.

Savner en funksjon som foretrekker motorveier og større veier. Burde jo være enkelt, ettersom veistandarden er ganske tydelig markert på alle kart. Unngå motorvei finnes jo..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Cobos

Ja det har alltid undret meg at det alltid er en opsjon å unngå motorvei. Mn jeg som Elektro ØNSKER å kjøre motorvei selv med moderat lengre reisevei. Nettopp fordi det er ryddigere trafikkbilde, fullt mulig å holde fartsgrensen og mindre mulighet for å kjøre feil.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Elektra

Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. august 2015, klokken 11:43
Sitat fra: Elektra på mandag 03. august 2015, klokken 11:28

Sitat
Har du Trip planner (beta) påslått?

Vet ikke, hvor slår man dette av/på? Og hva anbefales, av eller på?
Den slås på under Controls->Settings->Apps->Nav.  Den må være påslått for at navigasjonen skal rute deg via ladere automatisk.  Personlig har jeg den avslått, siden den har hysterisk rekkeviddeangst, og gjerne ruter deg lange omveier for lading selv om du har tilstrekkelig strøm til å komme frem.

Den var påslått. La likevel ikke inn Haukås som første albefalte ladepunkt, bare fortalte at det må lades få å nå målet.

Baldrian

Fikk melding i går om at ny software var lastet ned (har fått 6.2 to ganger før i løpet av en uke), og jeg tenkte at dette var nok en ny "bug-fix".  Men da jeg satt meg i bilen stod det: "Congratulation, new maps is downloaded to your Tesla".  Dette var gode nyheter, da kartene jeg til nå har hatt i navigasjonen er fra leveringstidspunktet av bilen i slutten av mars 2014. Og nedlastingen kom via luften (ikke tilkoblet wifi).

GOS

Sitat fra: Baldrian på fredag 21. august 2015, klokken 15:46
Fikk melding i går om at ny software var lastet ned (har fått 6.2 to ganger før i løpet av en uke), og jeg tenkte at dette var nok en ny "bug-fix".  Men da jeg satt meg i bilen stod det: "Congratulation, new maps is downloaded to your Tesla".  Dette var gode nyheter, da kartene jeg til nå har hatt i navigasjonen er fra leveringstidspunktet av bilen i slutten av mars 2014. Og nedlastingen kom via luften (ikke tilkoblet wifi).

Da krysser jeg fingrene. Jeg har heller ikke fått oppdatert kart siden jeg fikk den i juni i fjor. Bilen står for langt vekke til at den får kontakt med WiFi så jeg kjøpte 4G ruter/abonnnement som jeg la inni bilen for 1 /1/2 uke siden, men jeg har ikke fått noe napp enda. Men det kommer forhåpentligivs noe snart da
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Teslanewbie

Fikk melding om at mine kart var oppdatert nettopp , sto parkert på IKEA .  Dvs hadde ikke WiFi .. nye kartene ser litt annerledes ut , andre farger
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Fastlane83

Har ikke fått brukt navigasjonen på en stund (lite langkjøring for tiden). Har den blitt bedre? Tenker da på kartpakker og trip planner...
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Tuxedo

Sitat fra: Fastlane83 på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:00
Har ikke fått brukt navigasjonen på en stund (lite langkjøring for tiden). Har den blitt bedre? Tenker da på kartpakker og trip planner...

Nei.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sense

Stilte inn navigasjonen fra Oslo til Vinje SC. Det var behov for å lade underveis. Men istedenfor å velge den raskeste og korteste ruten rett vest, med ladestopp ved Lier SC, velger navigasjonen en merkelig rute.

Den skal ha meg sørover til Solli SC (I ØSTFOLD!!!) og deretter med ferje over til Horten, så sørover til Porsgrunn SC, og deretter nordvest mot Vinje.
En svært langvarig og unødig tidkrevende rute.

Noen som forstår hva navigasjonen baserer sine kalkuleringer på?
Det kan verken være kortere avstand eller kortere tid. Står turistkontoret i Østfold og Vestfold bak programvaren?


o.b.lix

Har du siste software (7.1) - denne skulle bli bedre på rare ladestopp?

Men navigasjonen er langt fra perfekt - noe jeg ser når når jeg skal navigere på veiene her på Vestlandet. My kunne løst om man kunne legge til stoppesteder underveis. Synes Tomtom ikke er mye bedre her heller.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: Sense på torsdag 28. januar 2016, klokken 01:38
Stilte inn navigasjonen fra Oslo til Vinje SC. Det var behov for å lade underveis. Men istedenfor å velge den raskeste og korteste ruten rett vest, med ladestopp ved Lier SC, velger navigasjonen en merkelig rute.

Den skal ha meg sørover til Solli SC (I ØSTFOLD!!!) og deretter med ferje over til Horten, så sørover til Porsgrunn SC, og deretter nordvest mot Vinje.
En svært langvarig og unødig tidkrevende rute.

Noen som forstår hva navigasjonen baserer sine kalkuleringer på?
Det kan verken være kortere avstand eller kortere tid. Står turistkontoret i Østfold og Vestfold bak programvaren?

Navigasjonen er rett og slett meget glad i Moss-Horten ferga, muligens sponset av Bastø Fosen ;)
Den vil ihvertfall alltid ha meg den veien når jeg kjører Fredrikstad-Drammen, selv om Oslofjordtunnelen er langt raskere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. januar 2016, klokken 07:12
Navigasjonen er rett og slett meget glad i Moss-Horten ferga, muligens sponset av Bastø Fosen ;)
Den vil ihvertfall alltid ha meg den veien når jeg kjører Fredrikstad-Drammen, selv om Oslofjordtunnelen er langt raskere.
Det er min observasjon og. Nesten umulig å bruke navigasjonen til ett sted rundt Oslo her fra Vestfold. Velger konsekvent Bastø-Fosen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. januar 2016, klokken 07:12
Sitat fra: Sense på torsdag 28. januar 2016, klokken 01:38
Stilte inn navigasjonen fra Oslo til Vinje SC. Det var behov for å lade underveis. Men istedenfor å velge den raskeste og korteste ruten rett vest, med ladestopp ved Lier SC, velger navigasjonen en merkelig rute.

Den skal ha meg sørover til Solli SC (I ØSTFOLD!!!) og deretter med ferje over til Horten, så sørover til Porsgrunn SC, og deretter nordvest mot Vinje.
En svært langvarig og unødig tidkrevende rute.

Noen som forstår hva navigasjonen baserer sine kalkuleringer på?
Det kan verken være kortere avstand eller kortere tid. Står turistkontoret i Østfold og Vestfold bak programvaren?

Navigasjonen er rett og slett meget glad i Moss-Horten ferga, muligens sponset av Bastø Fosen ;)
Den vil ihvertfall alltid ha meg den veien når jeg kjører Fredrikstad-Drammen, selv om Oslofjordtunnelen er langt raskere.

Jepp, bilen er helt psykotisk opptatt av den ferga. Men tror neppe det er snakk om sponsing da vi jo kjører den gratis  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Trip-planner slo jeg av før bile ble kjørt ut etter levering hos Tesla. Den byr på god underholdning, men omvendt nytteverdi hvor jeg ferdes.

Så må man ha i bakhodet at navigasjonen baserer seg på Navigon. For "lenge siden" kjøpte jeg dette til smarttelefonen til den nette sum av 700kr. Et par måneder senere ble det avinstallert. Det er nok bedre nå, men fremdeles tør jeg ikke stole på veivalgene den gjør i Tesla``en med mindre jeg er helt lost selv.

Sense

Joda, jeg har siste oppdatering 7.1. Så det har åpenbart ikke gjort underverker i min bil.
Som mange andre så løser det seg med en Garmin, men det er vanskelig å forstå at den kan vise mot Solli SC når det er nesten motsatte retning enn Vinje.

Er det noen som vet hva Tesla navigasjonen baserer sine preferanser på? Er det korteste rute eller raskeste rute? Eller kan det være preferanse på mest tidkrevende rute?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA