Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Tuxedo

Svaret er nei på alle, bortsett fra 3.  Den funksjonen kan man slå av.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cairnz

#121
Sitat fra: Baldrian på søndag 02. august 2015, klokken 13:44
Sitat fra: cairnz på søndag 02. august 2015, klokken 01:03
I dag så ville navigasjonen sende oss via A23 og ikke A7 nordover fra Hamburg. Dette skjedde noen minutter etter avhgang, og vi sparte nok en time eller to på "omdirigeringen" på grunn av mange køer; om det skyldes veiarbeid eller ulykker vet vi ikke.

Når vi nærmet oss Kolding sendte den oss gjennom sentrum og ikke på A45 som var timesvis med kø på grunn av uhell. Det samme gjaldt nært Køge, hvor en liten omvei på noen hundre meter sparte oss noen minutter.
Vi har blitt litt mer lokalkjent i Antwerp, sørlige deler av Hamburg, Itzehoe og Kolding på grunn av navigasjonen. Alternativet ville nok vært noen timer ekstra på veien.

For min del har den oppført seg tilnærmet eksemplarisk på cirka 4000km rundt om i Europa, sett bort fra at den har litt mer rekkeviddeangst enn det som godt er.

Kunne du unngått køene ved bare å se på den store skjærmen (røde striper), eller ble ikke køene vist der (Google Maps)?
Ja, vi så at det var kødannelser, men vi kan ikke unngå køer bare ved å "se på skjermen". :)

Vi må jo velge en annen rute. I et fremmed land gjennom fremmede byer, så har navigasjonen vært helt konge.

Elbilist

Tuxedo

Med tanke på erfaringene jeg har hatt med navigasjonen i Norge, så synes jeg den fungerte overraskende bra i Tyskland og Sveits (så lenge Trip Planner (beta) var avslått, da).  Har en mistanke om at de Norske kartene er mer utdaterte og har mindre informasjon enn for mange andre Europeiske land.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Guybrush

Sitat fra: Tuxedo på søndag 02. august 2015, klokken 19:54
Med tanke på erfaringene jeg har hatt med navigasjonen i Norge, så synes jeg den fungerte overraskende bra i Tyskland og Sveits (så lenge Trip Planner (beta) var avslått, da).  Har en mistanke om at de Norske kartene er mer utdaterte og har mindre informasjon enn for mange andre Europeiske land.

Fungerer ganske dårlig i Stockholm synes jeg

dosmont

Har forskjellige erfaringer med navigasjonen.
Stort sett er den til å stole på i Tyskland/Østerrike og Danmark, men i Sverige navigerte den meg til å kjøre av motorveien for og kjøre igjennom et tettsted og ut på motorveien igjen, prøvde seg en gang til, men da ignorerte jeg den
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Elektra

Ville teste denne og la inn Dombås som destinasjon med Bergen som utgangspunkt. Hadde ca 30% batteri kapasitet, fikk beskjed om at dette ikke ville gå uten lading, men Navi klarte ikke å legge til superladeren på Haukås på ruten. Selv om valgt rute går forbi like ved (E16/E39 eller hva det blir). For meg var ikke dette noe problem, men for ukjente kunne jo dette blitt kjipt å måtte lade på en 22kW lader mot betaling.

:-)

Tuxedo

Sitat fra: Elektra på mandag 03. august 2015, klokken 11:03
Ville teste denne og la inn Dombås som destinasjon med Bergen som utgangspunkt. Hadde ca 30% batteri kapasitet, fikk beskjed om at dette ikke ville gå uten lading, men Navi klarte ikke å legge til superladeren på Haukås på ruten. Selv om valgt rute går forbi like ved (E16/E39 eller hva det blir). For meg var ikke dette noe problem, men for ukjente kunne jo dette blitt kjipt å måtte lade på en 22kW lader mot betaling.

:-)
Har du Trip planner (beta) påslått?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

skyfawn

Sitat fra: dosmont på mandag 03. august 2015, klokken 10:07
Har forskjellige erfaringer med navigasjonen.
Stort sett er den til å stole på i Tyskland/Østerrike og Danmark, men i Sverige navigerte den meg til å kjøre av motorveien for og kjøre igjennom et tettsted og ut på motorveien igjen, prøvde seg en gang til, men da ignorerte jeg den

Elektra


[/quote]
Har du Trip planner (beta) påslått?
[/quote]

Vet ikke, hvor slår man dette av/på? Og hva anbefales, av eller på?

Tuxedo

#129
Sitat fra: Elektra på mandag 03. august 2015, klokken 11:28

Sitat
Har du Trip planner (beta) påslått?

Vet ikke, hvor slår man dette av/på? Og hva anbefales, av eller på?
Den slås på under Controls->Settings->Apps->Nav.  Den må være påslått for at navigasjonen skal rute deg via ladere automatisk.  Personlig har jeg den avslått, siden den har hysterisk rekkeviddeangst, og gjerne ruter deg lange omveier for lading selv om du har tilstrekkelig strøm til å komme frem.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Elektra


hgs

http://www.dn.no/nyheter/finans/2015/08/03/0735/Oppkjp/nokia-selger-hele-kartvirksomheten

Litt på siden, men dette kan jo tyde på at Nokia ikke har prioritert dette altfor hardt. Blir spennende å se om dette datasettet nå blir eksklusivt for eierne eller om man kan kjøpe grunnlagt slik man kan med MultiNet(TeleAtlas) fra TomTom. 

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

arnkl

Fekk ny oppdatering i dag (2.5.21 ?), og synest reiseplanleggaren har blitt mykje bedre. I sommar ville den sende meg om Aurland når eg skulle frå Sotra til Sunnmøre, mens i dag ruta den meg direkte på E39.

Prøvde også å sette destinasjonen til Eidfjord og deretter vidare opp på Hardangervidda. Så lenge rekkevidda var OK ruta den meg ikkje via SC Haukås. Det var først når den fekk rekkeviddeangst den ville ha meg dit først. Men eg synest framleis at den får rekkeviddeangst for fort. Når eg navigerte til SC Åmot så vil den framleis rute meg via Aksdal, sjølv om Haukås - Åmot skal gå uten problem.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

elektro

Sitat fra: Goku på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:32
Det ser ut som navigasjonskartene blir oppdatert maks 1 gang annenhvert år. Hjemme så er det bygd en undersjøisk tunnel på ca 6 km som åpnet for over ett år siden. Den korter ned kjøretiden fra stavanger-hjem med ca 20 minutter. Navigasjonen har ikke merket denne av på kartet og vil at jeg skal kjøre rundt.

Og hvis det er 100 meter å spare på å kjøre en alternativ rute, selv om det er smale veier med lavere fartsgrenser enn hovedveien, så blir jeg til stadighet bedt om å velge disse.

Min erfaring med Navi generelt er at smale landeveier, til og med grusveier, ofte regnes som 80-sone selv om det er uforsvarlig å holde mer enn 60 km/t. i snitt.

Jeg synes nesten alle navigasjonssystemer er ubrukelig, og ble hvertfall skuffet første gang jeg kjørte Tesla. Det siste året har jeg hatt tre biler, en 2014 Mazda 6 (TomTom), 2014 Volvo V40 CC og 2015 e-Golf. Ender stort sett opp med å bruke Google Maps på mobilen eller lese kartet på forhånd og følge skiltene.

Eneste bilen jeg har prøvd med bra navigasjon er en BMW 320 GT med Navi Pro, Connected Drive og hva det nå heter alt sammen. Altså Google Maps med trafikkinfo.. Hvordan dette fungerer når man ikke har dekning vet jeg ikke, men regner med at det ligger noen nedlastede kart i bunn.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

o.b.lix

Sitat fra: elektro på torsdag 06. august 2015, klokken 10:00
Min erfaring med Navi generelt er at smale landeveier, til og med grusveier, ofte regnes som 80-sone selv om det er uforsvarlig å holde mer enn 60 km/t. i snitt.

Det er fordi det er 80-sone. Generell fartsgrense i Norge er 50 i tettbebygde strøk og 80 alle andre steder.
Alle andre fartsgrenser er "spesialtilfeller" som må behandles via etatene for hver tilfelle.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA