Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust

Startet av eivstei, mandag 10. august 2015, klokken 22:42

« forrige - neste »

eivstei

Trenger litt veiledning.
Har bestillt meg en Outlander PHEV, og må opprette et ladepunkt hjemme.
Litt info om:
- ca. 40 meter fra huset til der ladepunktet må være.
- Ladingen trekker ca 9 amper.
- Huset er kun noen år gammelt. Jeg har 16 amp sikringer, og ledningsnett på 2,5mm2. men i utg.pkt ingen sikring som er dedikert til bil-ladingen.

Jeg har en eksisterende veggkontakt på yttervegg som jeg ønsker å åpne og skøyte på en slik 40m kabel:
http://www.elektroimportoren.no/pfsp-1kv-2x2-5-2-5-bunt-50m/1067031/Product.html?Event=searchlist

med en slik som ladepunkt:
http://privat.elko.no/utestikkontakter/rs16-enkel-utestikk-m-sprutsikkert-lokk-article1454-565.html

Det vegguttaket fra huset tilhører en sikring som ikke har andre større belastninger enn varmekabler på ca 15-20m2.

Vil dette opplegget fungere problemfritt?

fredag

Schuko-kontakter beregnet for elbil-lading må sikres med max 10A. Det er ikke lengre lov å sikre med 16A.

Eller du kan sette opp en blå CEE-kontakt (campingkontakt) eller type2-kontakt istedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eivstei

Jeg ønsker å bruke en schuko, da det er best praktisk mtp bruk av høytrykkspyler, støvuger, kompressor mm. En overgang blir også mer "klumpete" å ha på en stolpe. Om billading+schuko=max10A sikring kun er en formalitet, så sier jeg jo bare at punktet er "beregnet for bilstell"..   

Øyvind.h

Sitat fra: eivstei på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:25
Jeg ønsker å bruke en schuko, da det er best praktisk mtp bruk av høytrykkspyler, støvuger, kompressor mm. En overgang blir også mer "klumpete" å ha på en stolpe. Om billading+schuko=max10A sikring kun er en formalitet, så sier jeg jo bare at punktet er "beregnet for bilstell"..
Holde tilbake info for å øke risiko og lure seg unna regelverk? Tommel ned....

Hva med å montere et kombinert stikk? Dvs komboen schuko og cee? Så får du trygg lading av bilen med god effekt, i tillegg til schuko for sporadisk bruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Electrix

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:31
Sitat fra: eivstei på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:25
Jeg ønsker å bruke en schuko, da det er best praktisk mtp bruk av høytrykkspyler, støvuger, kompressor mm. En overgang blir også mer "klumpete" å ha på en stolpe. Om billading+schuko=max10A sikring kun er en formalitet, så sier jeg jo bare at punktet er "beregnet for bilstell"..
Holde tilbake info for å øke risiko og lure seg unna regelverk? Tommel ned....

Hva med å montere et kombinert stikk? Dvs komboen schuko og cee? Så får du trygg lading av bilen med god effekt, i tillegg til schuko for sporadisk bruk.
Det blir jo like mye å lure seg unna pga at så og si alle ladekabler har shuko stikk og ikke CEE...

Jeg ville uansett ikke brukt den kursen siden den allerede har en del varmekabler installert, antakeligvis mellom 5 og 12 Ampere noe som kan føre til at kursen tripper en gang inimellom. Skal man først trekke såpass lang kabel og sette opp stikk kan man likegodt sette opp en ny kurs på 10 A dersom man vil ha vanlig stikk eller en egen type 2 kontakt dersom man vil ha mere Juice, men det er vel ikke aktuelt før han kjøper en ny bil igjen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

eivstei

Takk for svar.

Vil nevnte PFSP kabel være god nok? (Litt usikker hva det menes med at den har maks spenning på 1Kv).

Hva er bakgrunnen for at en ikke lenger får bruke 16a på schuko billading? Hva er det større risiko for ved å bruke 16a fremfor 10a?

emil

Sitat fra: eivstei på onsdag 08. juli 2015, klokken 22:05
Hva er bakgrunnen for at en ikke lenger får bruke 16a på schuko billading? Hva er det større risiko for ved å bruke 16a fremfor 10a?

Schuko er egentlig ikke beregnet for mer enn 8A kontinuerlig last, men passer man på og f.eks ikke lar kladden henge rett fra schuko er det ikke noe problem å lade på 16A fra schuko. Hvis det i tillegg er en ladeplass der kontakten ikke er montert på trevegg, men selvstendig stolpe/mur ser jeg ikke helt den store faren ved å "omgå" regelverket ved å opprette en generell kurs og kontakt for bilstell.


Ferry

Sitat fra: eivstei på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:25
Om billading+schuko=max10A sikring kun er en formalitet, så sier jeg jo bare at punktet er "beregnet for bilstell"..

Beregnet for bilstell er da en høyst reel bruk av schuko. Jeg har to 16 A (15?) schuko i carporten for generell bruk. Skal bruke høytrykkspyler, vedkløyver etc i tillegg til å lade bilen. Har også en 3-fas 32 A rød CEE. Kona blei overrasket/skuffet da type 2-kabelen ikke passet. Og da jeg sa det trengs en ladeboks til 5-8000,- så er jeg redd den havner et stykke ned på prilista.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Ferry

Adapter fra 32 A CEE til schuko syns jeg blir for dumt når det sitter "ekte" schuko en halvmeter unna. Det undergraver hele poenget med at CEE er sikrere enn schuko.

Nuvolari

#10
Cee 400v 3fas 32A -> Cee 400v 3fas 16A evt til Cee 230v 16A
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Ferry

Ladekladden som fulgte bilen har schuko. Kunne sikkert ha byttet ut den med CEE, men regner med at det sitter en temperatursensor inne i støpslet også, så det blir litt mye styr. Og tillegg må jeg da benytte schuko til CEE andre steder jeg lader. Foretrekker å la originalkladden forbli intakt.

jkirkebo

Sitat fra: eivstei på onsdag 08. juli 2015, klokken 22:05
Takk for svar.

Vil nevnte PFSP kabel være god nok? (Litt usikker hva det menes med at den har maks spenning på 1Kv).

At den kan brukes der systemspenningen er 1000V eller lavere.

Sitat fra: Ferry på onsdag 08. juli 2015, klokken 23:07
Adapter fra 32 A CEE til schuko syns jeg blir for dumt når det sitter "ekte" schuko en halvmeter unna. Det undergraver hele poenget med at CEE er sikrere enn schuko.

Nei. Varmgang i schukoen i en adapter vil normalt få mye mindre konsekvenser enn varmgang i en schuko skrudd fast i trevegg.
Har du schukoen din montert på gips eller murvegg uten annet brennbart i umiddelbar nærhet vil derimont konsekvensen typisk være ganske lik (altså kun smeltet støpsel/stikk og ikke noe annet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Både schuko og CEE-kontakten min sitter på trevegg. Jeg er forsåvidt enig i at adapter kan ha visse fordeler. Det blir litt større avstand til treveggen, og et slitt adapter er lett å skifte ut. Men det er vel ikke noe i regelverket som differensierer hvilket materiale en schuko er montert på? Jeg kunne med letthet ha montert schukoen på et brannsikkert materiale. Jeg kunne t.o.m ha montert sensorer for temperatur, ild, røyk samt automatisk slokking om så var. Schukoen kunne monteres på en metallplate ut fra veggen etc. Aller helst ville jeg hatt ei skikkelig kontakt av industrikvalitet. Jeg syns hverken schuko, CEE eller annet utstyr for husinstallasjon virker særlig tillitsvekkende. Det seneste jeg har vært borti er takpunkter fra Schneider. Makan til simpelt plastikkræl! Prisen er dog premium. Pølse-i-lompe-kvalitet til kaviar-og-champagne-priser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA