Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av ksandal, mandag 10. august 2015, klokken 20:19

« forrige - neste »

ksandal

Noen som vet om det er mulig og få 12 volt uttak bak i bilen? jeg trenger det til lading og div når jeg er på farten med mine droner :-)  kunne tenkt meg 220volt også, men det kan jeg få via 12 volt og omformer.

tips?
haster ikke, bare jeg får det før helgen :-) 
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13


ksandal

jeg skrev sikkert litt uklart.. jeg trenger et EKSTRA uttak bak i bilen og helst da med permanent strøm, da jeg ønsker og lade når jeg går fra bilen en liten stund og kommer tilbake for og hente neste batteri som er ladet.

strømutaket forran er i bruk hele tiden :-)  skulle gjerne hatt det på permanent strøm også.  :-) eller med timer så det kunne stå en time eller to :-) 

takk for tips :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Tuxedo

Du kan jo bruke en forgrener før du putter i skjøteledningen, så har du uttak både foran og bak. Noe slikt:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/forgreninger-og-kontakter/fordelingsuttak-619069/

For å få strøm når bilen er avslått, må du koble deg på de samme kretsene som de som installerer dash cam gjør.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ksandal

Nja.. kan jo funke i nøden.. men ønsker permanent strøm i 12 volt utaket.. så da må en gjøre det sjøl skal det bli bra :-)
Spurte Tesla om de hadde ne god løsning for og hente permanent strøm.. men eneste svaret derfra var noe vas om garanti osv...
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Anders Heibø

Helgen er over men hvis det fortsatt er aktuelt kan du hente strøm på samme måte som vi henter konstant til dashcam. Er nok litt omfattende men trur John A. Taher la opp noe slik for en kunde.

Det er nok lurt med en utregning på hvor mange Ampere du trenger før starter. Mulig sikringen der er for liten.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

jog

Har sett litt på det da jeg lurer på å montere et eget dashcam bak som går på 12v, og ikke en coax cabel variant slik som er vanlig.   Det er ganske enkelt å legge en kabel bak fra alarm kontakten i taket. Se Dash inst link.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

petersv

Hvis bilen er ny nok ligger det en plugg klar i modtkontollen på venstre side under panelene. Er en service bulletin på det, spør de på service. Den har egen sikring. Så trekker du kabel derfra dit du måtte trenge det.

cairnz

Sitat fra: petersv på mandag 13. juli 2015, klokken 17:12
Hvis bilen er ny nok ligger det en plugg klar i modtkontollen på venstre side under panelene. Er en service bulletin på det, spør de på service. Den har egen sikring. Så trekker du kabel derfra dit du måtte trenge det.
Er ikke det switched 12V den nye der?
Elbilist

RaBalder

Dersom du skal trekke en god slump Watt fra denne 12V kontakten i bagasjerommet, så kan det være at det beste er å få opp en kabel selv helt frem til batteriene under panseret. Og dimensjonere opp kabelen slik at spenningstapet ikke blir for stort.

Sett for all del opp en sikring der du tar strøm.

ksandal

Sitat fra: Sven-E på mandag 13. juli 2015, klokken 22:05
Ta ut strøm fra sikringsboks i frunk og trekk helt bak til bagasjerommet.
Så dimensjonerer du bare sikring og kabel etter hva du trenger bak.

Sikringsplass 31 og 33 er "ledige" dersom bilen er produsert FØR 11.juli 2014.
Er den produsert ETTER 11. juli 2014, sitter det 15A sikringer der.
(Da har bilen også mulighet for 12V fra under midtkonsollen, på passasjersiden.  11A kontinuerlig, / 15A kortvarig.)
(Sjekk evt. Tech Note 15-17-001)

Takk :-)  Trenger min 15A til lading av modellfly og da er det kun hurtiglading som gjelder.  kunne tenkt meg og kunne dra 100 watt på 12 volt, men det er kanskej og be om mye over tid.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

ksandal

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

sn0le

Den greia nede i fotbrønnen er ikke unswitched. Dvs det er ikke permanent strøm der.

John Taher la opp et 12V uttak i trunk for en kunde, men det ble hentet fra midtkonsollens 12V.
Ergo ikke permanent strøm der heller.

Jeg har derimot sett en som laget seg et 12V uttak i frunk som henter strøm fra jumper-polene bak nosecone.
Det er permanent strøm, og relativt enkelt å lage til siden man ikke må legge kabel helt bak til trunken.

Men, jeg ville vært veldig forsiktig med å lade Li-Po batterier uten tilsyn.
Driver med RC helikopter og lader alltid batteriene når jeg er i nærheten slik at om det skjer noe så kan jeg gjøre noe med det.
For meg ville det vært helt utelukket å lade Li-Po i trunk/frunk på Teslaen min når jeg har forlatt bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Jepp. Var din jeg tenkte på. :)
De nye polene, gjør de det vanskelig å hente strøm den veien?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA