Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Innsamlingsaksjon for Baltor

Startet av jensjacob, mandag 10. august 2015, klokken 14:00

« forrige - neste »

jensjacob

Kunne være interessant at vide hvor mange der ville have købt elbil også hvis eneste subsidier er fritagelse for registreringsafgift og vægtafgift. Dvs. Ingen momsfritagelse, normal bomafgift, ingen kørsel i fælles baner + alt det jeg ikke ved noget om. Jeg har tilladt 2 stemmer pr. buger så i også kan stemme på vegne af jeres ægtefælle/kæreste. Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Ok, jeg forstår ikke lige hvad der er blevet af selve afstemningsoverskriften. Men den skulle være :
"Jeg ville købe / have købt elbil selvom der kun var fritagelse for reg. afgift og vægtafgift."
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

d386yv

Det kommer an på prisen på elbilen i forhold til bensinversjon. F.eks. e-up! koster ca 200k nå, med momsfritak osv, billigste bensin up! koster ca 150. Da hadde jeg kjøpt bensinversjonen uten subsidiene. Elbilene er alt for dyre foreløpig i forhold til hva man får kontra bensinbiler.

THE

Alternativet mitt da jeg kjøpte elbil for noen måneder siden var å kjøpe elbil, eller å beholde den 16 år gamle bensinbilen. På grunn av store kostnader til nødvendige reparasjoner og drivstoff på den gamle bensinbilen, så ble valget elbil. Uten momsfritak så hadde nok sannsynligvis den gamle bensinbilen fremdeles vært i bruk.

Bensinbilen ble kjørt til høgger'n, og nå sparer jeg ca 3000,- kr pr mnd i drivstoff og fergekostnader. Når man tar med at det er mindre usikkerhet med ny bil med garanti, lavere årsavgift osv., så blir det mange kroner spart pr. år. Totalt sett går jeg nok i null økonomisk når jeg tar meg avskriving og kapitalkostnader. Planlegger å ha elbilen til den er "oppbrukt", så eventuell bruktverdi er egentlig ikke så viktig i regnestykket.

Hvis det kommer en elbil som kan erstatte dieselbilen min også, dvs. må kunne trekke minst 1600kg henger og ha reell rekkevidde (uten tilhenger på slep) på minst 250 km på vinteren, så blir det nok elbil neste gang. Hvis elbilen fullt ut kan erstatte dieselbilen, så kan jeg godta høyere pris for elbil enn for en sammenlignbar fossilbil. Bil til 800000,- har aldri vært aktuelt, så derfor vil nok ikke en Tesla X være et reelt alternativ. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:43
Det kommer an på prisen på elbilen i forhold til bensinversjon. F.eks. e-up! koster ca 200k nå, med momsfritak osv, billigste bensin up! koster ca 150. Da hadde jeg kjøpt bensinversjonen uten subsidiene. Elbilene er alt for dyre foreløpig i forhold til hva man får kontra bensinbiler.

Nå er vel e-up! en god del bedre utstyr enn billigste up! og dessuten langt kjappere så en direkte sammenligning blir litt feil. Det selges normalt heller ikke mye av de skrapede innstegsmodellene med minste motor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Jeg ville normalt sett aldri kjøpt en ny bil uansett. Nå får man en grei Leaf et år gammel import Leaf fra finn.no til ca 170.000kr. Legger man på MVA og litt småting ender man på ca 220.000kr og det er nok en pris jeg kunne leve med.

Men hvis vi ikke hadde hatt fritak for avgifter og MVA (nekter å bruke ordet subsidier) hadde kanskje ikke landene vi importerer biler fra heller hatt støtteordninger, og prisene på bruktimport ville vært noe helt annet enn idag.

Hadde derimot alternativet vært ny elbil til ca 250-280.000kr + MVA hadde vi nok endt opp med en brukt fossilbil til ca 50.000kr.

d386yv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 11:42
Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:43
Det kommer an på prisen på elbilen i forhold til bensinversjon. F.eks. e-up! koster ca 200k nå, med momsfritak osv, billigste bensin up! koster ca 150. Da hadde jeg kjøpt bensinversjonen uten subsidiene. Elbilene er alt for dyre foreløpig i forhold til hva man får kontra bensinbiler.

Nå er vel e-up! en god del bedre utstyr enn billigste up! og dessuten langt kjappere så en direkte sammenligning blir litt feil. Det selges normalt heller ikke mye av de skrapede innstegsmodellene med minste motor.

enig i fakta at e-up har mer utstyr, men ikke at en direkte sammenlikning blir feil. Det er ingen alternativer og da er det sammenlikningen man kan gjøre.

jeg skulle ha en pendlebil for å kjøre 8 mil hver dag og var ute etter billigste måte få til dette på. Hadde jeg kunne kjøpt en e-up med mindre utstyr hadde jeg gjort det.

at e-up er kjappere spiller jo null rolle, det er en liten knøttebil uansett. bensinversjonen har dessuten ikke noe rekkeviddeproblemer og bruksområde hadde i så til felle økt betraktlig. f.eks. kan jeg ikke kjøre e-up til hytta om våren/høsten/vinteren, men det kunne jeg ha gjort med bensinversjonen etc.

jkirkebo

Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. juli 2015, klokken 13:06
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 11:42
Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:43
Det kommer an på prisen på elbilen i forhold til bensinversjon. F.eks. e-up! koster ca 200k nå, med momsfritak osv, billigste bensin up! koster ca 150. Da hadde jeg kjøpt bensinversjonen uten subsidiene. Elbilene er alt for dyre foreløpig i forhold til hva man får kontra bensinbiler.

Nå er vel e-up! en god del bedre utstyr enn billigste up! og dessuten langt kjappere så en direkte sammenligning blir litt feil. Det selges normalt heller ikke mye av de skrapede innstegsmodellene med minste motor.

enig i fakta at e-up har mer utstyr, men ikke at en direkte sammenlikning blir feil. Det er ingen alternativer og da er det sammenlikningen man kan gjøre.

jeg skulle ha en pendlebil for å kjøre 8 mil hver dag og var ute etter billigste måte få til dette på. Hadde jeg kunne kjøpt en e-up med mindre utstyr hadde jeg gjort det.

e-up! er ikke billigste måte, det er den dyreste små-elbilen. Både trilling og Smart er langt billigere. Selv Leaf får man vel rimeligere enn e-up! i disse kampanjedager?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

d386yv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 18:31
Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. juli 2015, klokken 13:06
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 11:42
Sitat fra: d386yv på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:43
Det kommer an på prisen på elbilen i forhold til bensinversjon. F.eks. e-up! koster ca 200k nå, med momsfritak osv, billigste bensin up! koster ca 150. Da hadde jeg kjøpt bensinversjonen uten subsidiene. Elbilene er alt for dyre foreløpig i forhold til hva man får kontra bensinbiler.

Nå er vel e-up! en god del bedre utstyr enn billigste up! og dessuten langt kjappere så en direkte sammenligning blir litt feil. Det selges normalt heller ikke mye av de skrapede innstegsmodellene med minste motor.

enig i fakta at e-up har mer utstyr, men ikke at en direkte sammenlikning blir feil. Det er ingen alternativer og da er det sammenlikningen man kan gjøre.

jeg skulle ha en pendlebil for å kjøre 8 mil hver dag og var ute etter billigste måte få til dette på. Hadde jeg kunne kjøpt en e-up med mindre utstyr hadde jeg gjort det.

e-up! er ikke billigste måte, det er den dyreste små-elbilen. Både trilling og Smart er langt billigere. Selv Leaf får man vel rimeligere enn e-up! i disse kampanjedager?

Prisene på alle biler du nevner unntatt E-up har endret seg mye siden 2013 så det er kanskje ikke det mest snusfornuftige valget i dag.

Generelt har merket meg at jeg er uenig i omtrent alt du skriver på dette forum, så det er ikke overraskende at vi er uenige i en av de få tråder vi begge skriver i. Jeg anser det dermed som ingen poeng for oss å diskutere videre. Vi har begge presentert et innlegg så får de som evt. leser gjøre seg opp sin egen mening. Det er jo mening med forum uansett.

Trekkoppbil

Det er litt vanskelig å forstå spørsmålet, da el-biler er ikke subsidiert i Norge. Det er kun avgifslettelser.

Enkelte ladestasjoner er subsidiert, men generelt sett betaler vi en ganske høy pris for å lade etter veien.

Avgiftsnivået på el-biler i Norge, er på høyde med avgifter på bensinbiler i USA. Kan man ikke like gjerne snakke om at bensinbiler i USA er subsidiert, da de ikke betaler engangsavgift, eller 25% moms, parkering er gratis mange steder, og bompenger koster er brøkdel av hva man betaler i Norge?

timingbeltkiller

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 08. juli 2015, klokken 09:35
Det er litt vanskelig å forstå spørsmålet, da el-biler er ikke subsidiert i Norge. Det er kun avgifslettelser.
Spørsmålet om fritak for mva mv går inn under det bedriftsøkonomiske og samfunnsøkonomiske begrepet
subsidier eller ikke, ble diskutert meget inngående på en annen tråd her på formuet.

Dine opprinnelige meningsfeller tapte den debatten med glans.
Det ser du eksempelvis HER
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Hvis jeg aldri hadde kjørt elbil før jeg skulle velge ville mangel på insentiver vært svært negativt.

Etter å å ha kjørt elbil i et halvt år, vil jeg vært villig til å betale ekstra for en elbil for å slippe å måtte kjøre fossil bil igjen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektrolux

Enig med Emil.

Ville generelt aldri kjøpt ny bil. Brukt er rimeligere tross reparasjoner. Lager detaljerte xl ark som viser utgifter vi har på alle kjøretøy, og de siste 20 år er det kun elbil som har kostet oss noe når en legger sammen innkjøpsprisen og Deler/rep minus salgspris.

Selvfølgelig har dette mye med at jeg ikke kaster bort penger på å la andre ta service og reparasjon, og at bilene er i bedre stand etter mitt eie enn ved kjøp. En umulig situasjon om en kjøper nytt kjøretøy som kun kan bli i verre stand.

Skal jeg kjøpe nytt er det kun grunnet ekstremt kult og nytt design / teknikk der jeg ikke kan/vil vente på at brukte eksemplarer dukker opp; eks BMW's nye R1200RS mc, eller E-Up .

MB Viano 3l camper  kjøpte vi også ny like før modellen ble uaktuel grunnet overgang fra 16% til full avgift i 2007. Dermed var vi sikret en utdøende men ultragenialt kjøretøy som er det kjøretøyet jeg ville beholdt om jeg kun fikk beholde et av eksisterende kjøretøypark.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA