Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av Jejl, mandag 10. august 2015, klokken 13:49

« forrige - neste »

Jejl

Vi parkerte bilen i solsteiken i ca 30 grader, og fra morgen til kveld mistet vi 4% kapasitet på batteriet.
Dagen etter parkerte vi bilen omtrent på samme plass fra morgen til kveld, det var ca 28 grader og litt mer skyer, og da mistet vi 1%.

Har bilen brukt strøm for å kjøle ned batteriet mens bilen sto i ro?

sondell

Det har jeg også lurt på. Ble spekulert litt i det her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15308.0.html

Hva var soc? Parkert på asfalt? Ikke tilkoblet? Ikke kjørt klima, dører åpne etc.? 

Dennis

Batterikjøling starter ved 40 grader i batteripakken. Aktiv kjøling starter ved 55 grader.

Tesla kaller det passiv og aktivkjøling. Vet ikke helt hva forskjellen er, tipper det første trinn bare er vifte kanskje.
Oppvarming av batteri skjer ved 10 grader eller lavere.

Porsgrunn

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 07. juli 2015, klokken 00:13
Batterikjøling starter ved 40 grader i batteripakken. Aktiv kjøling starter ved 55 grader.

Tesla kaller det passiv og aktivkjøling. Vet ikke helt hva forskjellen er, tipper det første trinn bare er vifte kanskje.
Oppvarming av batteri skjer ved 10 grader eller lavere.

Stemmer dette på bil som står parkert?

cairnz

Bilen bruker litt strøm som det passer den, uten noe spesielt mønster. Tipper det er litt opplading av 12V, samt "ymse". Noen dager forsvinner 10tkm på 8 timer, andre dager 0tkm på samme tidspunkt, parkert på samme plass i samme temperatur.
Elbilist

Dennis

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 07. juli 2015, klokken 00:28
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 07. juli 2015, klokken 00:13
Batterikjøling starter ved 40 grader i batteripakken. Aktiv kjøling starter ved 55 grader.

Tesla kaller det passiv og aktivkjøling. Vet ikke helt hva forskjellen er, tipper det første trinn bare er vifte kanskje.
Oppvarming av batteri skjer ved 10 grader eller lavere.


Stemmer dette på bil som står parkert?

Det vet jeg ikke, er det som står som mål for batteriet i diagnosemenyen som det også er bilde av i linken over.
Regner med at batteriet bør holdes innafor visse temperaturer også når bilen står parkert for å ikke ta skade over tid.

GOS

#6
Sitat fra: cairnz på tirsdag 07. juli 2015, klokken 09:19
Bilen bruker litt strøm som det passer den, uten noe spesielt mønster. Tipper det er litt opplading av 12V, samt "ymse". Noen dager forsvinner 10tkm på 8 timer, andre dager 0tkm på samme tidspunkt, parkert på samme plass i samme temperatur.

Og noen ganger tror batteriet det er en energi skaper :o :o
I går når jeg ladet til 70% så fikk jeg 273 tkm (mot normalt alltid 277, har ikke rørt slideren på flere ladinger). Bilen hadde stått noen timer i garasjen og det var 16 grader i garasjen når jeg hentet den. Etter å ha kjørt 5.3 kilometer til jobb (mye nedover) og brukt 4 tkm så ble bilen parkert ute med 269 tkm igjen. Bilen ble plukket opp igjen 9 timer senere. Da viste temperaturen 14 grader og jeg hadde 277 tkm på tanken!!??
Har ikke opplevd denne varianten før når en tar hensyn til temperatur.

Edit: Endret skrivefeil fra 77% til 70% SOC
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Asarin

Ca samme har skjedd bilen min flere ganger. Kjører til jobb, parkerer med f.eks 65% - etter ca 8 timer jobbing så viser den gjerne 67% når jeg skal hjem.

Viser vel bare at det å avlese batteri ikke alltid er helt nøyaktig, muligens temperaturforskjeller har innvirkning?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

GOS

Sitat fra: Asarin på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:38
Ca samme har skjedd bilen min flere ganger. Kjører til jobb, parkerer med f.eks 65% - etter ca 8 timer jobbing så viser den gjerne 67% når jeg skal hjem.

Viser vel bare at det å avlese batteri ikke alltid er helt nøyaktig, muligens temperaturforskjeller har innvirkning?

Ja, temperatur virker inn, men det rare denne gangen var at temperaturen falt litt (2 grader) og det ga høyere SOC og ikke lavere.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cairnz

Det er vel derfor det heter estimated range, og ikke "actual" range :) I dag var lading ferdig på 339 tkm, ca. halvtimen senere dro vi hjemmefra, da stod det 341tkm.

Elbilist

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 07. juli 2015, klokken 00:13
Batterikjøling starter ved 40 grader i batteripakken. Aktiv kjøling starter ved 55 grader.

Tesla kaller det passiv og aktivkjøling. Vet ikke helt hva forskjellen er, tipper det første trinn bare er vifte kanskje.
Oppvarming av batteri skjer ved 10 grader eller lavere.
Mener første trinn åpner spjeld i front og starter vifter til radiatorer, mens trinn 2 er start av AC
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ksandal

hmmm bilen min har egne meninger.....  :o  liker :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA