Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Georgios, mandag 10. august 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Georgios

Ny eier, får min Outlander PHEV 2015 på onsdag.

Har prøvd å lese meg litt opp, men som det meste annet jeg holder jeg på med, regner jeg med å lære mest når jeg kommer igang med kjøringa.

Men det er et par ting jeg lurer på, om man kjører med charge-funksjon så forstår jeg det slik at man kjører på EL, men bensinmotoren stort sett brukes til lading, hvor lenge evnt langt, må man kjøre for å lade batteriet fult?

Har ikke garasje, så er også litt spent på lading ute, har forstått det slik at det ikke er noe problem hverken i regn eller på vinterstid, men er det noen forhåndsregler man bør ta?

Fiffik78

Du bruker tre liter bensin på å lade batteriet fullt, hvor lang tid det tar avhenger jo av hvordan du kjører, men særlig økonomisk er det ikke.

Jeg har kjørt i ganske nøyaktig ett år nå og spørsmålet er jo egentlig litt hvor mye man gidder å dalle med systemet når man kjører. Men, feks i bratte motbakker hender det at jeg slår på charge eller save da el-motor i oppoverbakke slår meg som ekstremt ineffektivt, man suger jo batteriet tomt nesten i en skikkelig motbakke. Samme på landvei i høy fart, da er det like greit å la bensinmotoren stå for jobbingen. El derimot er fantastisk til småkjøring, i by og all lavere fart egentlig.
Outlander PHEV 2014

Georgios

Var det jeg antok. Vi har ikke veldig mye langkjøring i det daglige, så hverdagen vår kommer til å bestå av kun EL, men skal kjøre langt nå på fredag. Anbefalingen din da vil være å kjøre på bensin, altså save på save(?) stort sett hele tiden, kun EL i lavere hastigheter?

Fiffik78

Anbefaling, si det, erfaringen min på langkjøring er at det er litt hipp som happ forbruksmessig, save + ECO kan være en grei kombinasjon, men det beste er jo bare å teste noen varianter på langtur og kjøre litt konsekvent. Men jeg mener jo bestemt at el-motoren og ICE motoren har hver sine fordeler og spiller man på dem så bør man komme gunstigst ut. Rent psykisk liker jeg ikke å ha tomt batteri :)

Kjørt 11.000 km nå, rundt 4000 av dem langkjøring uten nevneverdig lading (opp og ned til Trøndelag fra Oslo), snittforbruk samlet ligger på 0.42. Langturene har ødelagt snittet. Lokalt bruker jeg aldri noe som helst.
Outlander PHEV 2014

PhevVest

La bilen styre det selv hvis du ikke har spesielle behov - som:

- Trekker henger og trenger derfor ekstra kraft i lange motbakker.

- Ønsker å ha på klimaanlegg i ferjekø uten å måtte ha gang på motoren.

- Har ikke lademulighet og ønsker å ha strøm til å forvarme bilen før neste bruk.

Georgios

Takk for tips, har ingen spesielle behov, så da blir det bare til at jeg kjører og lar bilen styre hele hopprennet. Eneste minuset var at forhandler ikke hadde lastenett/grind inne, så får ikke montert det før vi kjører. Mulig vi må ta med oss litt mindre stasj en først planlagt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA