Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du Tesla uten mulighet for lading hjemme?

Startet av lettrus, mandag 10. august 2015, klokken 10:00

« forrige - neste »

lettrus

Hva er den beste ladeappen. jeg hadde en tur i helgen hvor jeg trnegte hurtiglading, og var rimelig misfornøyd medfølgende (alle på iPhone)

LadeNå
Charge & Drive
GoCharge
Ladehub

Ladenå: Filtrerer ikke på ladertype (jeg skal ha Chademo)
Charge & Drive: Zoomer inn og ut på kartet uten kontroll, ingen liste over nærmeste ladere, ikke filter på ladertype
GoCharge: Ihavsveien - ikke aktuell
Ladehub: Listen oppdaterer ikke avstander etter den er åpnet og viser avstand i luftlinje, ikke så aktuelt siden min bil ikke kan fly over fjorden.

Det jeg ønsker er noe som gir meg svar på om jeg må stoppe på første lader, eller om jeg kan hoppe over den og kommer til den etter. Listen på Ladehub var ok, og hadde vært super om den hadde tatt bort irrelevante ladere på andre siden av fjorden, og man kunne filtrert på hvilken vei man kjører. Men fremdeles brukbar hvis den hadde villet oppdatere uten å restarte appen.

For øvrig var det ingen av appene som hadde noen formening om laderne var ledig eller opptatt.

jeg savner også et godt verktøy for å planlegge turen, dvs noe som viser avstanden mellom hurtigladerne - noen tips?

emil

Jeg bruker hurtigladekartet for se hvor hurtigladere er, og gulesider sitt kart for å måle avstander før jeg kjører avgårde. Har ennå ikke sett noen app av fornuftig type, og sitter uansett ikke og trykker på mobilen mens jeg kjører.
Gjør jeg endringer på ruta underveis gjør jeg tilsvarende når jeg har ladepause. Har alltid pc eller nettbrett med meg.

På kjente strekninger lader jeg opp det forbruket jeg vet jeg har til neste hurtiglader, på ukjente veier beregner jeg et forbruk på 1.5kWh/mil om sommeren. Så skal jeg kjøre 8mil til neste hurtiglader lader jeg opp til 12kWh + 3kWh i buffer og passer på at jeg kjører med forbruk under eller likt med 1.5kWh/mil. Er det lengre enn at 1.5kWh/mil + buffer går med 70% lading på hurtiglader passer jeg bare på at jeg har et lavere forbruk når jeg kjører.

Så det jeg ser på er tilgjengelig mengde strøm på batteri, distanse til hurtiglader og hva jeg må ha i forbruk for å rekke fram. Da holder det å bare ha et øye på forbruksmåleren innimellom.

Nulstiller den ene triptelleren og forbruksmåleren ved hvert ladestop.

Bolfus

Kan anbefale ChargeMap (android). Her kan du filtrere etter ladestandard, inkludert schuko. Kartet baserer seg på brukermedvirkning, og inneholder ofte bilder og beskrivelser av ladestedene.

svingen

Bruker ladestasjon den har filter og fungere bra syns jeg :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pudderjagar

#4
Eg brukar "Open Charge Map". Den er opensource kode som fungerer utmerket. Her finn du dei aller fleste pluss at da går an å leggja inn eigne også:

Heimeside: http://openchargemap.org/app/?view=map-page
Appen finns her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webprofusion.openchargemap&hl=en

Samens med ruteplnaleggeren som tar hensyn til oppover og nedoverbakker når den beregner forbruk:
http://jurassictest.ch/GR/

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ElectroShock

Jeg tror man må bruke flere apper. Utenfor Norge er PlugShare ganske bra. Kan sortere på ulike kontakter. Det er også lett å legge til nye ladepunkter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA