Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SSL / Https

Startet av GeirOlav, søndag 09. august 2015, klokken 20:57

« forrige - neste »

GeirOlav

Vurderer å kjøpe elbil for pendling, det er 75 km hver vei med lademulighet på jobb.
Er dette mulig, også på vinterstid med webasto montert? Eller må jeg handle Leaf/E-Golf/Zoe?
Noen som har erfaring med Trilling med webasto/Eberspacher?
2005 Citroën C5 1,6 HDi m/alt utstyr
2002 Citroën C5 2,2 HDi aut
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
Venter spent på ny C4 elbil som blir presentert i slutten av Juni 2020

SUNPWRD

Jeg har selv montert Eber i min. Fikk bilen 31.10.14 så har bare erfaring fra en vinter. På det værste hadde jeg 9 mil rekkevidde, men da totalt uten el varme. Jeg vil tro du vil klare deg fint med dieselvarmer. Det kan være verdt å investere i en justerbar ladekabel om du ikke handler bil med 8/14a kladd. På den måten blir en raskere fleksibel om en må ut i løpet av dagen...
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

GeirOlav

Ok, det høres jo greit ut, hvor lenge kan du fyre på en tank? Og hvordan kan du få varme i bilen uten å bruke varmekolben? (Vil tro varmekolben blir automatisk aktivert uansett når du justerer opp varmen? Eller er kontakta til varmekolben demontert?)
2005 Citroën C5 1,6 HDi m/alt utstyr
2002 Citroën C5 2,2 HDi aut
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
Venter spent på ny C4 elbil som blir presentert i slutten av Juni 2020

GeirOlav

Jeg er 172 høy, så det går greit, men er enig i kollisjonssikkerhet, er mye tryggere i en E-Golf da, har sett meg ut en zero med eber, skal jeg ha e-golf må jeg opp minst 110.000 kr i pris, da får jeg en brukt e-golf uten varmepumpe. Er mye 70-80 sone på strekningen. (Gran-Billingstad via E16). Mulig det er verdt merkostnaden opp til E-Golf.
2005 Citroën C5 1,6 HDi m/alt utstyr
2002 Citroën C5 2,2 HDi aut
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
Venter spent på ny C4 elbil som blir presentert i slutten av Juni 2020

SUNPWRD

Jeg har en 2 liters tank. Varmeren bruker 0,4 eller 0,2 liter pr time (3 kW utgave), det vil varierer mellom disse, men i snitt drøyt 0,3l/t. Sammen med varmeren monterte jeg en ekstra sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulasjon i varmekretsen. Jeg har en egen bryter som setter igang varmer og den ekstra sirkulasjonspumpen. På den måten eksisterer det originale varmesystemet og dieselvarmeren paralellt og er ikke avhenging av hverandre.

Jeg er 183 og synes den er grei å kjøre i de 5 milene jeg svært ofte kjører, men dette må en jo teste og finne ut av selv.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

Jeg har mjau og løv og har prøvekjørt egolf. Ville helt klart kjøpt trilling enda en gang, synes den er helt ok å kjøre. Men sett på 155/60R15 foran for økt stabilitet. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Når dieselvarmeren er på så passer man på at varmerattet inni bilen står på nøytral, den lille prikken mellom rødt og blått, det er VEDLIG viktig at man stiller inn på den prikken FRA det røde og ned til prikken. Da går all lufta igjennom varmeregistreret, hvis man stiller den fra den blå og opp til prikken vil ikke lufta bli varm da den går utenom varmeregisteret. Så lenge den da altså står på nøytralt så går ikke elvarmen eller pumpa, når man da bruker dieselvarmeren (som har egen sirkulasjonspumpe) så kan man justere hvor mye varme man skal ha med hastigheten på vifta. Hvis man er uheldig og vrir på rattet så bilens egen sirkulasjonspumpe og elvarme slår inn så gjør nok ikke det noe på rekkevidden da vannet fra dieselvarmeren er varmere enn temperturen elvarmen slår ut på, så det blir jo da de få minuttene til vannet har blitt varm nok at den vil stå på, men det blir da høy hastighet på vannet og jeg vet ikke om det kanskje kan gjøre at pumpene jobber for lett og at det er skadelig på noen måte?

tomrh

Sitat fra: Zanta på mandag 06. juli 2015, klokken 16:03
Jeg er over 190 høy, og finner førerplassen i trillingen veldig trang og ukomfortabel.
Det skjønner jeg! Jeg er 180 cm. Man bør ikke være særlig mye høyere nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

shuatorp

Sitat fra: Argi på søndag 05. juli 2015, klokken 22:24
Jeg har selv montert Eber i min. Fikk bilen 31.10.14 så har bare erfaring fra en vinter. På det værste hadde jeg 9 mil rekkevidde, men da totalt uten el varme. Jeg vil tro du vil klare deg fint med dieselvarmer. Det kan være verdt å investere i en justerbar ladekabel om du ikke handler bil med 8/14a kladd. På den måten blir en raskere fleksibel om en må ut i løpet av dagen...

Hei.

Hva måtte du punge ut med for å få montert dieselvarmer i den?
Har du noen link til justerbar ladekabel?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

SUNPWRD

Jeg er bilmekaniker selv om jeg ikke jobber som dette lengre, så monterte dette selv. Med alt av deler kom det vel på ca 7000. Det finnes kit med webasto til disse bilene som MotorForum (?)solgte . Hva prisen på de er vet jeg ikke, da var jo alt ferdig montert.

Har ikke link, men chargeamps type 1 er et søkeord. Nettbuttikker som selger ladeutstyr har slike kabler.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

shuatorp

Sitat fra: Argi på tirsdag 07. juli 2015, klokken 09:21
Jeg er bilmekaniker selv om jeg ikke jobber som dette lengre, så monterte dette selv. Med alt av deler kom det vel på ca 7000. Det finnes kit med webasto til disse bilene som MotorForum (?)solgte . Hva prisen på de er vet jeg ikke, da var jo alt ferdig montert.

Har ikke link, men chargeamps type 1 er et søkeord. Nettbuttikker som selger ladeutstyr har slike kabler.

Takk for svar, kjøpte meg iMiev så da er ikke behovet mitt like stort.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA