Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Middelfart til Hamburg

Startet av RonnyØ, søndag 09. august 2015, klokken 20:50

« forrige - neste »

FU73

Så jo ut som om at det hjalp litt dette da. vises det på dørene at det er til stor hjelp eller?
2016 Model S 70D

Muffinman

Vanntåka som fyker langs bilen avgis stort sett i hele hjulbuens høyde, og slik sett hjelper nok hverken store eller små skvettlapper spesielt mye på det som lager merker på bakdør og bakskjerm. Den vanntåka er nok blandet med masse små partikler, og en og annen større. Men det ser ut til å ha en betydelig effekt på det som kommer fra området hvor dekket slipper bakken i lavere hastighet. Det blir mindre skitt oppover førerdøra når man har kjørt i maks 30-40 på gjørmete veier. Skal prøve å få filmet på tørr grusvei i sakte fart senere.

Jeg tror at skvettlappen som beskytter lakken tilstrekkelig dessverre må stikke langt ut til siden, og strekke seg nesten til toppen av hjulbuen.

FU73

ja, kan tenke meg det. men det blir vel fort det samme med andre biler også. Men kan ikke akkurat ha så store skvettlapper heller. Ville ikke blitt særlig pent. men hvis det hjelper litt i alle fall, så er nå det flott da :D
2016 Model S 70D

Muffinman

Sidene på min 85D er blitt veldig stygge etter bare 11.000km, og den er kjørt med små skvettlapper siden den var ny. Hører at det hagler smågrus langs sidene når jeg kjører på strødde veier. Nå kjører jeg en loaner og på de samme veiene hører jeg ikke et eneste sandkorn treffe sidene. Den har nye Hakka 7-dekk, mens min egen har Pirelli Sottozero II.

Da er det to muligheter slik jeg ser det. Enten er det stor forskjell på hvor mye grums de to dekktypene kaster opp, eller så er det skvettlappene som forverrer. Skal teste med og uten skvettiser når jeg får tilbake min egen bil, og kjøre en runde med bakhjulstrekkeren og sjekke om jeg hører noe på den (har også skvettlapper).

FU73

Hmm. hørtes ikke bra ut nei. Kjedelig det der da. høres ut som en plan å teste uten lappene ja. Har du Pirelli på begge bilene?
Min kommer med R2. Skal bli spennende å høre om det spretter på sidene. Ikke mye grus i disse dager med all den snøen men :o
2016 Model S 70D

Muffinman

RWD-bilen er kjørt ca. 50.000km med R2 og den har lakkslitasje så det holder dessverre. Nå er den bestykket med Hakka 8, men har svært begrenset kjørelengde i perioder slik at det ikke går an å vurdere om det har noen betydning ift slitasje. Men skal som sagt kjøre en runde og lytte om det spretter rundt sidene.

Muffinman

#82
12.000km på 85D, og lakken er i stor grad rasert langs sidene. Mye verre enn på gamlingen som har rundet 100k. Hvis skvettlappene har en effekt kan den umulig være stor. Jeg tar de av i tilfelle de gjør vondt verre.

(Klikk for stort bilde)

lunitiks

#83
Trist.


EDIT: Kjenner jeg blir irritert av å se på det bildet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Diravi

Traurige greier!

Jeg diskuterte mulighetene for ekstra beskyttelse av bilen med Ren Bil Trondhjem, i forbindelse med at de skal legge på en glass-coating når min bil kommer. De klargjør for Tesla i Trondheim og har vel også oppfølging på en del biler etter at de har vært et år eller to hos eier, og de mente det var sannsynlig at skvettlapper bare flytter spruten lenger opp på karosseriet. De anbefalte for øvrig heller ikke klar folie på utsatte steder.

Høres ut som om man bør helfoliere bil dersom man bor på Averøy?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

#85
Et poeng her er vel at det meste av kjøringen foregår utenfor hjemkommunen. Hitra, Frøya, Trondheim, Fosen, Fosnes osv. Men det var ekstrem forskjell i hvor fort dette utvikler seg mellom P85``en og 85D``en. De har jo hatt et identisk kjøremønster. Forskjellige dekk, drift på forhjul, forskjellig hardhet i lakk og muligens skvettlapper fra dag 1 er mulige faktorer her.

Kjørte med vilje i restene av strøsand som ligger i området nå og prøvde å danne meg et bilde av hvordan det lød, og skal gjøre samme øvelsen uten skvettlapper senere. Ikke veldig vitenskapelig, men det bør gå an å høre det hvis forskjellen er veldig stor.

Så blir det nok en runde med pigmentert polish for å prøve å kamuflere litt. Det hjalp faktisk en god del på den andre bilen.

Havebigfun



Havebigfun

med regen av blir det kanskje noe mindre sprut fra forhjula- det er vel her den størrste forskjellen til din RWD ligger

Muffinman

Redusert regen må for alle praktiske formål erstattes av bremsing. Tror ikke det det er noen forskjell her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA