Hovedmeny

DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av RonnyØ, søndag 05. juli 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

Diravi

Om det er noen forskjell på lakk-kvaliteten, så bør vel den nye bilen være best?

Drift på forhjulene og evt. dekktype virker som mest sannsynlige årsaker. Samt evt. skvettlappene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Kjørt samme runden nå uten skvettiser. Vanskelig å si sikkert, men mulig det høres litt mindre hagl bakover sidene. Merk at dette foregår i lav fart, så det er nok ikke relevant for høyere hastigheter. Mon tro om skvettlappene lager turbulenser i høyere hastighet slik at partikler treffer med en uheldig vinkel?

Her er uansett forskjellen etter 2-300 meter på gjørmet grusvei, veldig lav hastighet.

Muffinman

Shining i sol i dag, og vårdepresjonen banker på. Nybilen er skadet langs sidene beyond den gamle, og det bare på 12% av kjørelengden. Nedre del av framdørene har et felt som er i ferd med å bli hvitt. Dette er tydelig avgrenset i øvre kant hvor skvettlappen stoppet spruten, så her er det ihvertfall effekt av den. Det er også noe sandblåst langs bakdørene, og veldig mye på bakskjerm. Forskjellen på de to bilene er dekk, lakk og trekk på forhjul. Ellers er alt likt.

overlay

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:54
Shining i sol i dag, og vårdepresjonen banker på. Nybilen er skadet langs sidene beyond den gamle, og det bare på 12% av kjørelengden. Nedre del av framdørene har et felt som er i ferd med å bli hvitt. Dette er tydelig avgrenset i øvre kant hvor skvettlappen stoppet spruten, så her er det ihvertfall effekt av den. Det er også noe sandblåst langs bakdørene, og veldig mye på bakskjerm. Forskjellen på de to bilene er dekk, lakk og trekk på forhjul. Ellers er alt likt.

Noe kan reddes med rubbing/grov polish, men er jo begrenset hvor mange ganger man har lyst til å gjøre det da man har begrenset med lakk, og burde være unødvendig å spottlakkere etter hver vinter. Har samme erfaring som deg da, det er flere solide steinsprang på siden av P85D, enn det er på P85+ her i gården, selvom P85+ har mer enn dobbel kjørelengde.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:54
Forskjellen på de to bilene er dekk, lakk og trekk på forhjul. Ellers er alt likt.
Trodde du kjørte den 1. med original felger mens du nå (på 85D?) har felgene med 35 innpress slik at hjulet kommer lenger ut av hjulbuen- om det er riktig kan det være en av grunnene, den andre er vel at det er trekk/regen på forhjulene på 85D.
Jeg har nevnt det tidliere- mulig den stadige vekslingen mellom regen og aks gir mer steinsprut- fordi kreftene stadig endrer rettning- hypotesen er dog vag  ::).
Hvordan ser det lakkerte partiet i hjulbrønnen bak bakhjulene ut?

Muffinman

Den eldste er kjørt ca 75k med originale felger, og gode 25 med samme innpress som den nye. Den nye er kjørt ca 3k med originale, og hadde allerede da fått skader på samme nivå som den eldste.

Den eldste er altså kjørt godt over dobbelt så langt med 35mm innpress som den nye.

petersv

Kjøpte ikke du x-pel-folie før du fikk bilen som du skulle legge på når den var ny? Noen grunn til at det ikke ble tilfellet?

Muffinman

Nei, la litt på gamlebilen i fjor vår. LaminX btw. Basert på hvordan det utviklet seg på gamlingen trodde jeg det holdt å ta det i vår. Ville ikke blitt bra resultat utendørs i desember uansett. Hadde jeg visst det jeg vet nå skulle jeg fått dette gjort hos proffer umiddelbart. Bakdørene er vel uansett vanskelig å få fine, proff eller ei.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. mars 2016, klokken 18:28...
Den eldste er altså kjørt godt over dobbelt så langt med 35mm innpress som den nye.
Da legger jeg vekk-innpress teorien. Da er det to mulige årsaker igjen - drift på forhjula og ulik lakkkvalitet- sistnevnte er vel lite sannsynlig.

Muffinman

...og dekk  ;)

EDIT: Gråpigmentert polish kamuflerer ikke på denne bilen, lakken er sikkert for mørk. Skal prøve med sort. Legger ved et bilde av bakskjerm/dør.

Merk forresten at 35mm innpress er nøyaktig det samme som "alle" kjørte på vinteren 2013-14 etter at Tesla ikke klarte å levere forhåndsbetalte vinterhjul.

Havebigfun

Trodde dekk var ferdig diskutert tidligere- prinsipiellt ja men ikke hos deg...
var iallefall bra at du bekrefter at skvettlapp virker- slik jeg forstår det er det jø større jo bedre (-innen visse grenser)

Muffinman

Det vi ikke vet er effekten av skvettlapper lenger oppe på døra, og lenger bakover langs sidene. For alt vi vet lager de turbulenser som gjør det verre. Jeg tviler riktignok på det.

Muffinman

Sommerhjul på D`en i går, og la merke til at bakfelgene hadde samme "sandblåsing" som sidene og bakskjermer - på områder hvor de beveger seg mot kjøreretningen når de roterer (om det er forståelig). Felgene framme er like fine.

fonberg

Sitat fra: Diravi på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:41
Traurige greier!

Jeg diskuterte mulighetene for ekstra beskyttelse av bilen med Ren Bil Trondhjem, i forbindelse med at de skal legge på en glass-coating når min bil kommer. De klargjør for Tesla i Trondheim og har vel også oppfølging på en del biler etter at de har vært et år eller to hos eier, og de mente det var sannsynlig at skvettlapper bare flytter spruten lenger opp på karosseriet. De anbefalte for øvrig heller ikke klar folie på utsatte steder.

Høres ut som om man bør helfoliere bil dersom man bor på Averøy?

Hva var grunnen til at de ikke anbefalte klar folie på utsatte steder? Legger de (Ren Bil) folie selv? Noen som har prøvd? Der er jo en god del bilmodeller som kommer med beskyttesesfolie her og der når de leveres ut ny.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Diravi

Sitat fra: fonberg på søndag 17. april 2016, klokken 09:28
Sitat fra: Diravi på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:41
Traurige greier!

Jeg diskuterte mulighetene for ekstra beskyttelse av bilen med Ren Bil Trondhjem, i forbindelse med at de skal legge på en glass-coating når min bil kommer. De klargjør for Tesla i Trondheim og har vel også oppfølging på en del biler etter at de har vært et år eller to hos eier, og de mente det var sannsynlig at skvettlapper bare flytter spruten lenger opp på karosseriet. De anbefalte for øvrig heller ikke klar folie på utsatte steder.

Høres ut som om man bør helfoliere bil dersom man bor på Averøy?

Hva var grunnen til at de ikke anbefalte klar folie på utsatte steder? Legger de (Ren Bil) folie selv? Noen som har prøvd? Der er jo en god del bilmodeller som kommer med beskyttesesfolie her og der når de leveres ut ny.

Mulig jeg misforsto, for da jeg var innom der på fredag så mente de at folie var en lur løsning. Ren Bil har satt på 3M-folie for noen eiere, fikk jeg vite nå.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA