Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Middelfart til Hamburg

Startet av RonnyØ, søndag 09. august 2015, klokken 20:50

« forrige - neste »

Goku

Hvilke skruer har dere brukt på skvettlappene? Jeg har bare vanlige byggvareleverandører i nærheten, men de har kanskje noen syrefaste skruer som kan benyttes?
Grå s85d

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. september 2015, klokken 11:22
Sitat fra: petersv på onsdag 23. september 2015, klokken 19:27
DIY-tråden burde bli sticky, eller vil den bare forsvinne iom at det ikke er noe diskusjon der.
True, og med diskusjon blir den vanskeligere å finne fram i. Sticky er best, sjekker dette med admin. Alternativet er å lage en egen diskusjonstråd med linker begge veier.

Det er nettopp dette elbilwiki er til for (link på toppen av sida). Det er et oppslagsverk med "statisk informasjon", uten disusjoner som kludrer til innholdet, og ting forsvinner ikke ut i periferien om tråden er lite aktiv en periode. På Wiki kan man selvsagt også legge inn link til diskusjon på andre fora (som feks. dette), og om man om et år seinere kommer inn i wiki-artikelen om <whatever> så ligger det link direkte til gjeldende tråd her på forumet (om noen legger den inn).

Dette ble gjort bl.a. den tida det var stor aktivitet på Think-delen av forumet med ulike DIY-prosjekter som f.eks. dørlås, modifisering av ladeinntak mm. De artiklene ligger der fortsatt og er lette å finne. Søking i forumet her er ofte et sjansespill; jeg synes i alle fall ikke det er spesielt enkelt å finne det jeg leter etter bestandig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lunitiks

BoMP!

Noen som vil dele erfaring med de små Volvo-lappene så langt?

RonnyØ; Muffinman; Tai; storform; others??
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RonnyØ

Sitat fra: lunitiks på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:20
BoMP!

Noen som vil dele erfaring med de små Volvo-lappene så langt?

RonnyØ; Muffinman; Tai; storform; others??

Umulig å si, da kjøreforhold, dekk og mange andre X'r gjør dette regneskapet vanskelig. Men de passer brukbart og beskytter noe. Er enig i at de store antagelig hjelper mest.. Men monteringen i denne tråden kan følges uansett. :D
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Vanskelig å si noe om effekten da min bil allerede har temmelig medtatt lakk langs sidene, men det er lett å se at det kastes mindre skitt oppover siden i moderat hastighet på grusvei. Videre ser man et felt bak skvettlappene som tydelig blir langsommere skittent om man starter å kjøre med ren bil i grisevær. Etter en del hundre mil har jeg faktisk et bestemt inntrykk av at disse beskytter mer enn de ser ut til.

Nybilen får slike montert før den ruller ut av butikken.

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. oktober 2015, klokken 18:41
Vanskelig å si noe om effekten da min bil allerede har temmelig medtatt lakk langs sidene, men det er lett å se at det kastes mindre skitt oppover siden i moderat hastighet på grusvei. Videre ser man et felt bak skvettlappene som tydelig blir langsommere skittent om man starter å kjøre med ren bil i grisevær. Etter en del hundre mil har jeg faktisk et bestemt inntrykk av at disse beskytter mer enn de ser ut til.

Nybilen får slike montert før den ruller ut av butikken.

Jeg sitter også med et slik inntrykk! Selv om dem er små, så ser jeg tydelig at det tar mye lenger tid før det kommer møkk langs sidene.

Var på litt strandcrossing i Danmark i sommer og det havnet ikkeno sand/gugge langs sidene. Vanskelig å forklare, men skal se om jeg finner et bilde som illustrerer.
Husqvarna Automower 320

lunitiks

Will be appreciated, RonnyØ!
Mine Volvolapper ligger her på stuebordet og glaner på meg mens jeg tenker "what's the point"...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

trygvelo

Sitat fra: E_S på onsdag 23. september 2015, klokken 17:41
Da har jeg fått montert!

Konklusjon: De passer ganske bra - selvfølgelig ikke 100%, men helt "innafor" med litt tilpasning.

Pakken består av to skvettlapper, beskyttelsesfolie/tape for anleggsflaten mot hjulbuen samt 6 torx-skruer.
De to nedre skruene festet jeg på samme måte som tidligere nevnt her - i plastikken i forkant av sideskjørtet.
Ved å skru i to skruer sitter skvettlappen ganske godt fast, men spriker litt oppe langs hjulbuen. Det er ikke noen god løsning kosmetisk.

Hvilke(t) delenummer har de store skvettlappene?

Jeg syns det så helt greit ut på bildene du la ut, helt klart verdt det for å slippe konstant nedgrising av bilen og enda værre alle skadene i lakken.

E_S

Sitat fra: trygvelo på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:02

Hvilke(t) delenummer har de store skvettlappene?

Jeg syns det så helt greit ut på bildene du la ut, helt klart verdt det for å slippe konstant nedgrising av bilen og enda værre alle skadene i lakken.

De har delenummer 31265329 og koster ca. 500 kroner. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

RonnyØ

Sitat fra: lunitiks på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:56
Will be appreciated, RonnyØ!
Mine Volvolapper ligger her på stuebordet og glaner på meg mens jeg tenker "what's the point"...

Beklager, lunitiks.. Helt glemt dette. Skal gjøre et forsøk i morgen :)
Husqvarna Automower 320

lunitiks

Topp. Nå har jeg kjørt mye og lenge i dr...-vær, så jeg har en god formening om hvoran møkka sprer seg på sidene uten lappene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Her er 2 bilder av bilen da jeg parkerte i morges. Jeg har ikke montert noen skvettlapper ennå.

Ut fra hvordan vattnet har spredd seg, skjønner jeg ikke hvordan de der små skvettlappene skulle forhindret dette. Tvert imot er det jo faktisk tørt akkurat i området der skvettlappene skal monteres...

Edit: Var forresten "moderat" våte veier i morges. Hastigheter mellom 40-70 km/t.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nortrahof

Jeg monterte de store lappene til Volvo V60 i forrige uke. Hvordan de virker, er for tidlig å si. - Da har jeg heller noen kommentarer til monteringen:

I bakkant av lappene mot skjermen blir det en 3-4 mm. glipe. Den kan - eller bør fylles med Sikaflex eller annen tettingsmasse for at ikke det kal lagre seg sand og annen dritt i spalten. Denne spalte var overraskende stor  og skjemmende - men så er jo heller ikke lappene spesiallaget til TMS.
Jeg orket ikke å kjøre ekstra for å kjøpe en slik patron til å fylle i, så jeg brettet heller dobbeltsidig tape og fylte mellomrommet med.
Tror også at det lønner seg å kutte en V-formet hakk i lappene for at man skal få undersiden til å flukte med karosseriet. Lappene har en litt for stump vinkel til å følge karosseriet på undersiden ellers. Dersom man bøyer lappene uten "V-formet hakk" slik at de passer med underkant av hjulbuen, så vil det ellers bli for store krefter på skruene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tai

Jeg har kjørt ca 8000 km med de små V60 skvettlappene og mener bestemt at de har god effekt. Har ved flere anledninger stukket hodet ut passasjervinduet mens jeg satt på med en kamerat som også monterte de og du ser helt tydelig av vann og støv blir reflektert vekk fra siden på bilen.

Perfekt? Nix, du vil nok fremdeles oppleve noe slitasje. Men disse skvettlappene koster 500,- og er enkle å montere. Med tanke på hvor stygg bilen blir uten er det en billig investering.

Edit: Jeg brukte svart sikasil i de veldig små spaltene som var igjen. Det er ikke mulig å se at skvettlappene ikke passer.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jo58

Har selv montert denne store Volvo skvettlapp i løpet av helgen.Kan bekrefte påstand fra"nortrahof "at en må  skjære en v på det nederste monteringshullel. Deretter bore nytt hull litt lenger ned. Skrur da fast i plast delen av innerskjerm.En bør presse nederste del  opp så  den tetter godt. For og få god tetning inn mot skjerm sett fra forre dør bør en bore et nytt montering hull helt øverst for og feste skruen i filten på innerskjermen. (Var ikke så lysten og bore i aliminniums delen av skjerm.) Etter og ha gjort disse tiltakene så kan denne skvettlapp anbefales... :) :)
S P100D juni 2017
P85  Solgt
Utlevert Mai. 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA