Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sarpsborg-Beitostølen med Leaf

Startet av karl100, lørdag 08. august 2015, klokken 23:04

« forrige - neste »

karl100

Var med på å ta imot fire 85D biler nå i slutten av juni og gjorde en inspeksjon av alle fire bilene.
Bilene står fortsatt hos Tesla da vi fant småting og ønsker utbedringer før utlevering isteden for å vente månedsvis på time hos servicesenter.

Advarsel: Les videre på eget ansvar, da dette kan skape irritasjon pga fokus på kosmetiske detaljer som kan være ubetydelige.

Generelt
* Bilene var ikke så rene som en kunne ønske, hverken innvendig eller utvendig.
* På alle fire bilene fant vi småfeil som Tesla bekreftet og utbedret.
* Vi fant ting som vi ønsket at Tesla skulle utbedre, men som Tesla ikke ville utbedre. Om vi ønsket å gå videre så måtte en først å få godkjenning høyere opp i Tesla-systemet. Vi har sendt dem bildene i lenkene under og gått igjennom sammen med serviceperson hos Tesla. Bilene står fortsatt hos Tesla mens vi vurderer om vi skal godtta å ta imot bilene uten utbedring.

Formålet med innlegget
* Få tilbakemelding på hvilke feil vi bør akseptere og ikke akseptere ved utlevering av nybil, synes ikke det er lett å vite hvor en skal legge lista. Skjønner at en kan ta ting etterhvert, men det ønsker vi å unngå i vårt tilfelle.
* Ønsker å vite om noen har levert sin Model S til Tesla for innbytte, og hvordan ser Tesla over bilen. Vil slike småting som funnet her (merker i plastikk etc.) trekke ned innbytteprisen?
* Gi en status på hva en kan forvente av småfeil ved utlevering av Model S i Norge nå. Det vi har funnet er ikke i nærheten av dette skrekkeksempelet fra 2013:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10328.150.html
Men likevel ble det funnet småfeil på alle de fire bilene.

Skal dette godtas på en ny bil?
* Merker i plastikk:
https://www.dropbox.com/s/1hm1eawqft92h5w/Ripe%20i%20plastikk%20passasjer%20foran%20-%20Har%20akkurat%20samme%20p%C3%A5%20en%20av%20e%20andre%20bilene%20-%202015-06-30%2016.09.08.jpg?dl=0
Likt merke akkurat samme sted på en annen bil:
https://www.dropbox.com/s/9svt1afztbabf06/Riper%20i%20plastikk%20passasjer%20foran%202015-06-30%2016.45.47.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/46k78h37a82wjix/Merker%20i%20plastikk%20passasjersete%20bak%20h%C3%B8yre%20side%20-%20Ble%20fors%C3%B8kt%20maskert%20senere%20%20av%20Tesla%20uten%20%C3%A5%20bli%20s%C3%A6rlig%20bedre%20-%202015-06-30%2016.43.44.jpg?dl=0
* Skitt og hvite prikker (trolig rester etter polering)
https://www.dropbox.com/s/zapxnkohs6un7y3/Hvite%20prikker%20%20ved%20d%C3%B8r%20f%C3%B8rer%20-%202015-07-01%2016.37.22.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/lp23s6jl0ufe23d/Hvite%20prikker%20ved%20d%C3%B8r%20passasjer%20foran%20-%20bilde%201%20-%202015-07-01%2016.47.53.jpg?dl=0
* Det er noen rugler i sete, bør en godta det?
https://www.dropbox.com/s/7dxvc0uqfsdwyyn/Bulk%20i%20passasjersete%20foran%20-%202015-06-29%2015.31.50.jpg?dl=0
Leste her på forumet at en annen fikk byttet sete, men det var kanskje mer alvorlig.
* Dørfester montert på område som ikke er lakkert (er flere bilder under), bør Tesla fikse det?
https://www.dropbox.com/s/tv1mnivfm3h8clt/D%C3%B8rfeste%20h%C3%B8yre%20side%20bak%20festet%20feil%20eller%20ikke%20lakkert%20-%20bilde%201%20-%202015-06-30%2016.55.45.jpg?dl=0
* Løs montering i bagasjerom. Tesla mente at det ikke var noe å gjøre med:
https://www.dropbox.com/s/qttoeezfvh4vp92/Bagasjerom%20h%C3%B8yre%20side%20l%C3%B8s%20-%202015-06-29%2015.28.04.jpg?dl=0
Det var ikke så løst på de andre tre bilene, dog noe romslig. Bør vi godta det?
* Riper ved pano-tak:
https://www.dropbox.com/s/3magqe39os7fvkp/Skrape%20ved%20panotak%20bilde%201%20-%20kan%20ha%20v%C3%A6rt%20p%C3%A5%20gr%C3%A5%20P79865%20-2015-06-30%2016.19.50.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/usm8s35ubi5pwc7/Skrape%20ved%20panotak%20bilde%202%20-%20kan%20ha%20v%C3%A6rt%20p%C3%A5%20gr%C3%A5%20P79865%20-2015-06-30%2016.20.37.jpg?dl=0
* Tesla mente at filten er skjært riktig og ville ikke utbedre dette:
https://www.dropbox.com/s/pzttd0sjeecuw5i/Trunk%20-%20Wrong%20cut%20-%202015-06-24%2015.10.52.jpg?dl=0
Til tross for at jeg viste dem at det var skjært anderledes på den andre siden og på en annen bil:
https://www.dropbox.com/s/yc5jvrqtruehsgb/Trunk%20-%20Currect%20cut%20%202015-06-24%2015.10.57.jpg?dl=0

Her følger detaljer for hver av bilene for spesielt interesserte.

Bil A
Bilder av det vi fant:
https://www.dropbox.com/sh/5tv9uno85tlpwe5/AADK1C18hNABxW9iISEUkKZha?dl=0
(Hold muspeker over bilde for å se bildetekst med beskrivelse)
Tesla har fikset/holder på å fikse:
* feil montering av sikkerhetsbelte, ene barnesete var ubrukelig
* liten prikk gjennom lakk
* løs silikon på innsiden av dør (tok ikke bilde av det)
* Venstre baklys slitt, polering nødvendig

Bil B
Bilder av det vi fant som Tesla har utbedret:
https://www.dropbox.com/sh/wbj5quzxt679lhc/AAACYj33F402kXCOY8yzYKRka?dl=0
Bilder av det vi fant som Tesla IKKE vil utbedre:
https://www.dropbox.com/sh/18wsx0xjggr0d37/AABSvw851y9NTsscBh6i_o6xa?dl=0
De små boblene i lakken er kanskje småpirk som vi må godta?

Bil C
Bilder av det vi fant som Tesla IKKE ønsker å utbedre:
https://www.dropbox.com/sh/gnv0awmk63xl5rg/AAA4H1Thp6snrRMZSIyjqfnfa?dl=0
Det mangler lakk på festene for bakdører på begge sider. Vet noen om det er lagt på grunning så aluminiumen ikke er direkte eksponert for veisalt?

Bil D
Vi aksepterte levering på denne bilen for en uke siden, men oppdaget straks at 3G ikke fungerte så vi kjørte rett til servicesenteret og satte den der. Den står fortsatt der, 3G er ennå ikke fikset.
Her er det vi ønsket utbedret men som de ikke utbedret:
https://www.dropbox.com/sh/0k0vz20l7hth40o/AADUhwblOnJOBsmkUpjVAG7ma?dl=0

Muffinman

Er på mobil og kan ikke skrive så mye nå, men nye biler har ikke riper eller andre defekter. Da er de etter mitt syn ikke nye. Personlig var jeg alt for ettergivende når jeg tok levering på min P85 i 2013. Det kommer jeg IKKE til å være når S85D skal leveres om 2-3 måneder.

Dennis

Hadde flere riper på min også i lakk, samt plastdeler i interiøret. Klargjøringen var også skikkelig dårlig utført med kjørespor og rester av polish overalt.

Kan garantere deg at hvis du klager på det og de sender bilen til fiks hos Drammen Karosseri kommer det til å se enda verre ut når du får den tilbake. Siden de folka der ødelegger veldig mye når de demonterer deler osv så når de har fisket den ene tingen har de laget merker og ødelagt ting 4-5 andre steder.
Ville sjekket veldig nøye over hele bilen etter å ha hatt bilen på fiks hos de.

Teslanewbie

Hadde riper i panotaket på min, skjeve lister og Alcantara tak som ike dekket helt ut til kantene . I tillegge var lakken ikke rein .
Jeg påpeket dette og fikk utbedret
Tesla ansatt mente at jeg ikke skule sammenligne med bmw og MB da TMS er en beta .. betryggende å høre fra en som representerte tesla ..

Syes dere bør stå ved kravene deres og i tillegg få dekket bil i mellomtiden .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner

Dørs er justert. Derfor det ikke er lakk under.  "Ripen" i plasten og "bulken" i baksetet hadde ikke stoppet meg. At det er litt polish rester hadde jeg ikke brydd meg noe om..  Men folk er forskjellige. Jeg vet om folk som kjøper nye felger fordi de har fått ripe i dem...

Brede

Her var det jammen mye rart..  :-\
Det aller meste du har lagt ut bilder av hadde vært ting jeg ikke hadde akseptert iallefall.

Kanskje poleringsrester, litt møkk og en liten lakkboble hadde gått greit gjennom på senhøsten 2013, men nå har de jammen holdt på så lenge at ting bør være på stell.

Tør nesten påstå at min 20 måneder gamle bil har færre kosmetiske feil enn disse bilene.. (sett bort fra noen steinspruter).  :-X

turfsurf

Sitat fra: KristofferH på lørdag 04. juli 2015, klokken 15:32
Dørs er justert. Derfor det ikke er lakk under.  "Ripen" i plasten og "bulken" i baksetet hadde ikke stoppet meg. At det er litt polish rester hadde jeg ikke brydd meg noe om..  Men folk er forskjellige. Jeg vet om folk som kjøper nye felger fordi de har fått ripe i dem...

Enig med siste poster her, setet og plasten er ikke noe å bry seg om. Polishrestene er dårlig jobb, men ikke verdt å klage på. Filtkuttingen ser jeg ikke problemet med. Monteringen i bagasjerommet og riper i lakken dog, det bør fikses. Dørfestet er jeg litt usikker på konsekvensene av.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

emil

Så lenge manglene er dokumentert og lovet fikset ved en passende anledning hadde ikke dette stoppet meg å hente ut bil uansett. Greit at det er kjedelig med sånne ting på en ny bil, men så lenge det ikke er ting som påvirker bruken hadde ikke jeg utsatt henting.

karl100

Takk for tilbakemeldinger. Det Tesla har lovet er at de IKKE vil fikse noe av dette, småfeilene jeg har lagt ut bilder av er altså ETTER at Tesla har fikset. Kun en av bilene ble satt bort til eksternt firma, resten ble fikset av Tesla.

Ljosdal

Hehe jeg var borte på Tesla Stavanger (juni2014) etter at jeg ivrig hadde vist bilen min til en venn (bilmekaniker).
Han påpekte at panseret var skjevt, han satte pekefinger i "fugene" mellom skjerm og panser, og viste meg.. Det var ikke mye så jeg hadde ikke sett etter godt nok selv, brydde meg ikke særlig heller.
Uansett, Tesla sa at dette var sjarmen av å ha en Signature bil... Altså jeg måtte bare finne meg i småfeil her og der.. Det skulle visst være sånn forsto jeg.. Er kjempefornøyd med bilen så jeg overser nok mye, men men... Koser meg og kjører på!!
Svart P85 Signature #88

ihlhaug

Den filten i trunk er normal, har vært sånn i alle Teslaer jeg har sett og montert DashCam i..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

karl100

Filt: Det er sikkert småpirk, men som sagt på den andre siden og på på alle de andre bilene så har filten vært lukket som vist til høyre i dette bildet.

bertonex19

Glad jeg ikke skal selge noe til deg, ikke rart det er ventetid på service...
2017 Bmw i3 94 ah

mj

Ny bil skal være ny bil og det meste her må Tesla bare fikse. Jeg godtok selv noen småting som ripe på håndtak, riper i plast på siden av passasjersete selv om de tilbød seg å fikse dette.

Oppdaget etter noen dager at det var riper i skjermen. Dette ville de ikke fikse så jeg har godtatt dette også. Noe jeg angrer litt på.

Ellers så er det riktig som andre har skrevet. Etter at bilen er inne til service/rep så dukker det som regel opp nye feil/mangler. Har fått riper i frontrute, riper i baklykt, riper i håndtak, revnet trekk i trunk mm. Disse tingene er de ikke interessert i å se på og mener at det ikke skyldes dem. Og det er ikke alltid lett å vite heller. De har jo ofte bilene i mange dager. Sikkert flere som jobber på/med bilen. Og så litt på servicesenter, litt på Drammen Karrosseri. I tillegg står ofte bilene ute i dagesvis der hvemsomhelst kan komme og gå for å se på bilene. Fort at nysgjerrige kan kommer borti.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Det stemmer at det gjerne oppstår nye feil etter utbedringer. Siste eksempel på min bil er utbedring av trekk ved trekantvindu. Her fikk jeg betydelig vindsus fra passasjersiden "på kjøpet", noe det ikke var antydning av før. I tillegg oppdaget jeg i går at wiren fra indre dørhåndtak på samme sted ikke var tilkoblet. Ikke noen stor sak siden primær åpning foregår elektrisk, men i et nødsfall kunne det blitt litt stress. Har tidligere fått skranglelyder av skruer etc som ikke var tiltrukket etter reklamasjonsarbeid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA