Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon Musk twitter til Bjørn

Startet av nien, lørdag 08. august 2015, klokken 19:16

« forrige - neste »

gamer73

Sitat fra: eivhelle på onsdag 19. august 2015, klokken 18:50
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 19. august 2015, klokken 07:19
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Kjøper 2 timer fullladet hjemmefra med  bevisst sparekjøring og under gunstige forhold.
Men kjøper ikke 2 timer etter ladet til 80% underveis.

I de sentrale østlandsområdet kjøres størstedelen av langturene på motorveier hvor  den "langsomme" trafikken i høyre felt sjelden flyter under 100km/t. Dette gjelder ikke for de resterende 4 millionene av oss som ikke bor i Oslo


Hvor lenge man kan kjøre før man må lade er helt opp til hver enkelt. Kjører du i 150km/t klarer du fint å tømme batteriet på 30 minutter. Kjører du i 50 kan du strekke kjøreturen opp i mot 4 timer. Forøvrig hurtiglades e-golfen såpass raskt opp til 90% at det er ikke noe stort poeng å sette en begrensning på 80%.

Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvordan man kan regne seg frem til rekkevidden på e-golf. Det er i utgangspunktet 4 faktorer som er med på å definere forbruket :

1. Rullemotstand. Der har jeg beregnet meg frem til at man med orginal felger og dekk på tørr asfalt får et forbruk på 5.7 kWh/100km, som er fast uavhengig av hastighet. Har da regnet med ferielastet bil på 1750kg. Erfaringsmessig vil regnvær med våt veibane legge til opp til 2kWh.

2. Luftmotstand. Ved 10 grader lufttemperatur kan man regne med at det går med energi tilsvarende Fart2 x 9.77x10-4. Hvilket betyr at en hastighet på 60 gir 3.52kWh/100km mens hastighet på 120 gir 14.1 kWh/100km. Eventuell motvind eller medvind må legges til eller trekkes fra.

3. Regenerering. Når man kjører oppoverbakke bruker man energi tilsvarende økningen i potensiell energi. Denne får man tilbake når man kjører nedover, men hvis man bruker bremsene klarer man ikke å regenerere like mye energi som man brukte oppover. All form for bremsing gir derfor tap. Det mest effektive er derfor å bruke denne energien til å oppheve luft- og rullemotstand og bare bremse hvis hastigheten blir for stor. For en bil på 1750 kg kan man beregne potensiell energi (kWh) lik høyde(m)x4.77-3. Altså kreves det 4.77kWh ekstra å kjøre opp 1000 høydemeter.

4. Andre strømforbrukere. Klimaanlegg er største synderen her, og da spesielt når man trenger varme om vinteren. Om sommeren ved temperaturer mellom 15 og 25 grader er dette forbruket svært lavt og utgjør i størrelsesorden 2-300W.

Til slutt kan en vel også legge til at spesielt hard akselerasjon eller kraftig regen også vil gi økt forbruk i form av ekstra tap i elektronikk og kabler.

Utrolig artig og nyttig lesning dette her:) Det kommer veldig godt med om man må ut på langtur:) Eller vil tyne mest mulig ut av bilen mellom gratisladingene;)

gamer73

Hva er da optimal fart for E-golf? ikke over 80km timen?

eivhelle

#47
Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:21
Hva er da optimal fart for E-golf? ikke over 80km timen?

Sommerstid er vel svaret så langsomt som mulig, fordi du ikke trenger å bruke energi på oppvarming. Men vinterstid med oppvarming i tillegg blir ikke regnestykket like entydig.

Hvis du bruker i snitt 2000W kontinuerlig på oppvarming, vil du få et ekstra tillegg tilsvarende :

50 km/t : 4.0 kWh/100km
60 km/t : 3.3 kWh/100km
70 km/t : 2.9 kWh/100km
80 km/t : 2.5 kWh/100km
90 km/t : 2.2 kWh/100km
100 km/t : 2.0 kWh/100km

Samtidig er kald luft tyngre enn varm slik at luftmotstanden blir høyere. Så derfor vil det nok fortsatt lønne seg med lav hastighet, men en vil oppleve størst endring av rekkevidde ved lav hastighet.

Har du bil uten varmepumpe kan det gå inntil 5000W i starten når bilen varmer seg opp. Så da kan en typisk tur til butikken med kald bil og 30 i snitt gi et forbruk på 25 kWh/100km om vinteren mot 10 kWh/100km om sommeren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. august 2015, klokken 20:16
Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:21
Hva er da optimal fart for E-golf? ikke over 80km timen?

Sommerstid er vel svaret så langsomt som mulig, fordi du ikke trenger å bruke energi på oppvarming. Men vinterstid med oppvarming i tillegg blir ikke regnestykket like entydig.

Hvis du bruker i snitt 2000W kontinuerlig på oppvarming, vil du få et ekstra tillegg tilsvarende :

50 km/t : 4.0 kWh/100km
60 km/t : 3.3 kWh/100km
70 km/t : 2.9 kWh/100km
80 km/t : 2.5 kWh/100km
90 km/t : 2.2 kWh/100km
100 km/t : 2.0 kWh/100km

Samtidig er kald luft tyngre enn varm slik at luftmotstanden blir høyere. Så derfor vil det nok fortsatt lønne seg med lav hastighet, men en vil oppleve størst endring av rekkevidde ved lav hastighet.

Har du bil uten varmepumpe kan det gå inntil 5000W i starten når bilen varmer seg opp. Så da kan en typisk tur til butikken med kald bil og 30 i snitt gi et forbruk på 25 kWh/100km om vinteren mot 10 kWh/100km om sommeren.

takk for info:) Til lange turer om vinteren blir det nok mazdaen som får kjørt seg:)

gamer73

#49
Så...jeg sitter å gleder meg til å spare penger i helgen på hyttetur med EL-diablo:)

Med vanlig bensinbil tenker jeg følgende utgifter:

12 mil T-R hytten. Mazda 6 bruker kanskje i snitt 0.7 liter bensin per mil på den turen? Så 8.3 liter bensin? I tillegg skal vi sikkert besøke en ørliten by ca 1.5 mil fra hytten på lørdagen. Så da legger vi til 3 mil her.

Så i bensin blir det da 10.5 liter bensin. Så da regner jeg ca 13.5kr literen for meg og da blir det 141kr i bensin spart.

I tillegg er det bompenger.

1 gang bompenger for å komme tilbake til bergen...20kr spart. I tillegg er det 45kr per passering for å komme til og fra den ørlille byen. Så her er det 110kr spart:)

Så da er det hele 250kr spart på helgeturen:)

PS: Jeg starter turen med fult batteri med gratis strøm (jobben) og så lader jeg littegranne (noen timer på dagtid) på hytten (strømtyv her..stjeler av min far).

DEt er heldigvis hurtigladere 2 steder på den hyttetur strekningen om det skulle bli krise:)

jeg har som mål å lade mest mulig gratis....på jobb...har enda ikke ladet noen andre steder;) (jo..1 gang på ikea..også gratis;) )...skal bli gøy om et par mnd å se hvor my penger jeg har spart på å lade gratis. Sitter bare å tenker på hvordan jeg skal regne det ut hehe

eivhelle

Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på fredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.

stemmer;) ahh hvor ligger gratisladingen da? 10-15 min kan bli litt i lengste laget med en liten skrikerunge men det er godt å vite til han blir eldre:)

eivhelle

#52
Sitat fra: gamer73 på fredag 21. august 2015, klokken 22:21
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.

stemmer;) ahh hvor ligger gratisladingen da? 10-15 min kan bli litt i lengste laget med en liten skrikerunge men det er godt å vite til han blir eldre:)

Du kan sjekke på ladestasjoner.no. Men hvis du er litt kjent så kjører du til høyre rett etter siste bensinstasjon i steinsdalen og følger på helt til toppen forbi noe byggevare greier og videre opp til en elektrohandel. Der står det fire dobble shuttko i bokser som kan åpnes med standard ladenøkkel.

Jeg ladet der i sommer og brukte litt tid på å finne riktig vei i forhold til kartet på ladestasjoner.no, men det er i praksis bare å kjøre så høyt opp du kommer.

Når det gjelder skrikerungen så går ruten ned mot sentrum forbi både en barnehage og en barneskole, hvor det er masse spennende lekeapparater, så du må nok beregne litt ekstra tid. :)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. august 2015, klokken 11:36
Sitat fra: gamer73 på fredag 21. august 2015, klokken 22:21
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. august 2015, klokken 15:26
Skal vi prøve oss med et råtips om en hyttetur på kvamskogen og et besøk i Norheimsund. :o

I så fall har du også mulig for gratis saktelading i Norheimsund, hvis du gidder å gå ca. 10-15 minutter fra sentrum.

stemmer;) ahh hvor ligger gratisladingen da? 10-15 min kan bli litt i lengste laget med en liten skrikerunge men det er godt å vite til han blir eldre:)

Du kan sjekke på ladestasjoner.no. Men hvis du er litt kjent så kjører du til høyre rett etter siste bensinstasjon i steinsdalen og følger på helt til toppen forbi noe byggevare greier og videre opp til en elektrohandel. Der står det fire dobble shuttko i bokser som kan åpnes med standard ladenøkkel.

Jeg ladet der i sommer og brukte litt tid på å finne riktig vei i forhold til kartet på ladestasjoner.no, men det er i praksis bare å kjøre så høyt opp du kommer.

Når det gjelder skrikerungen så går ruten ned mot sentrum forbi både en barnehage og en barneskole, hvor det er masse spennende lekeapparater, så du må nok beregne litt ekstra tid. :)

Jeg ladet på hytta (via 2 sjøteledninger fra 1955...la oss si det slik..jeg satt vakt under ladingen;) )..men det er godt å vite at man KAN lade gratis i Nordheimsund også:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA