Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon Musk twitter til Bjørn

Startet av nien, lørdag 08. august 2015, klokken 19:16

« forrige - neste »

torgrand

Da er vi hjemme igjen etter vår "tour de hurtiglader"
Hjem fra Stord var stort sett like problemfri som turen bort.
Vi tok fire stopp hjem, og har hatt god komfort i bilen hele vegen, og ikke drevet med sinke-kjøring.

Leirvik - 27 min - 67,5 kr - (Fortum)
Åsen - 45 min - 99kr (Lyse, 10 min ladekø)
Ålgård - 5 min - 12,5kr (Fortum)
Helleland - 9 min - 18kr (Grønn kontakt)
Lyngdal - 37 min - 74kr (Grønn kontakt)

En liten refleksjon etter 82 mil på langtur i EL-bil:
Vi brukte ganske nøyaktig 500 på hurtigladeing.
Dieselbilen hadde brukt ca 645 i diesel. (Forbruk 0,6 - dieselpris 13)
Vi sparte jo også litt på ferge og bom, så totalt sparte vi 575 kroner på å kjøre Elektrisk (og da har jeg ikke regnet med at vi startet begge turene med full tank)

Med 3,5 timer ladetid gir dette en "timelønn" på 164 kroner....  ;D
Så konklusjonen er at det går veldig greit, men hvis jeg skal kjøre alene for å komme meg fra sør til vest, velger jeg nok diesel neste gang.

eivhelle

#16
Har nå fått prøvd ut Golfen på langtur mellom øst og vestlandet, og det gikk knirkefritt.

Første etappe var fra Horten til Øystese, gjennom Hallingdalen og over Hardangervidda. Det ble en del ekstra ladestopp fordi jeg ville sjekke ut plassering og funksjon til de ulike alternative laderene. Første lading på Åmot, deretter Noresund, Nesbyen, Ål og Eidfjord. Lading fungerte utmerket på alle lokasjoner og vi måtte kun vente 15 minutter i kø på laderen i Eidfjord. Det meste av turen gikk i eco modus med unntak av etappen over hardangervidda, der jeg for sikkerhets skyld kjørte i eco +. Det var 6-7 m/s med motvind over vidda så jeg kjørte stort sett i 60-70 km/t. Da vi rundet toppen på dyranut var det rundt 25% igjen av batteriet, men etter 1250m nedoverbakke til Eidfjord var vi tilbake på rundt 40% og hadde et snittforbruk på 10.9 KWt/100km. Så neste gang kjører vi nok i eco modus i stedet slik at vi kan beholde behagelig temperatur i bilen. De siste 7 milene langs fjorden var det pøsende regnvær, men 80% på batteriet kunne vi kjøre med full komfort.

Fasit for denne etappen var : 436 km med 61km/t i snitt. Kjøretid 7t.11m og et snittforbruk på 13.1 KWt/100km.

Etter en ukes opphold med diverse småturer, der vi blandt annet fikk testet ut det flotte ladetorget på danmarksplass (Bergen), gikk turen motsatt vei.

Vi ladet i Eidfjord, Ål og på Noresund på tilbakeveien. Ladet til 96% i Eidfjord og kjørte i eco+ også denne strekningen, men denne gangen var det sol og medvind så det var komfortabel temperatur over fjellet. Store deler av strekningen var dessuten nyasfaltert, så det var perfekte forhold. Da vi ladet i Ål var det 26% igjen av batteriet. Ladet til 85% og fortsatte til Noresund der vi ladet til 91% som holdt med god margin hjem.

Fasit for denne etappen var : 432 km med 62km/t i snitt. Kjøretid 6t.55m og et snittforbruk på 12.1 KWt/100km.

Rekkviddeangsten var så og si fraværende på hele turen, selv om vi var litt spent på hvor mye ekstra det ville koste oss å komme over fjellet. Stigningen på 1250 meter fra Eidfjord til Dyranut over en strekning på 35 km kostet rundt 50% av batterikapasiteten, men med 900 meter fall på de neste 8 milene viste det seg å være problemfritt. Snart kommer det også hurtiglader på Maurseth, som ligger 900moh, og da blir ikke dette strekket noe problem selv på vinteren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

nien

Hmm... Trodde jeg var litt frampå med en 60 milstur med e-golfen min.... Men nå er jeg i Santa Pola /Alicante - og her har jeg sett 3 Tesla med norske skilt....skjønner jo at jeg har "feil" bil

nien

Hmm... Trodde jeg var litt frampå med en 60 milstur med e-golfen min.... Men nå er jeg i Santa Pola /Alicante - og her har jeg sett 3 Tesla med norske skilt....skjønner jo at jeg har "feil" bil

elektro

Sitat fra: nien på tirsdag 04. august 2015, klokken 08:20
Hmm... Trodde jeg var litt frampå med en 60 milstur med e-golfen min.... Men nå er jeg i Santa Pola /Alicante - og her har jeg sett 3 Tesla med norske skilt....skjønner jo at jeg har "feil" bil
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

Det virker som jo lenger turen er jo mindre er det å spare vs bensinbil (jeg liker ikke snakke om ekle dieselbiler) og turen virker som tar fra 2 til 7 timer ekstra....

Så tror det er leeeenge til jeg begir meg ut på turer lenger enn 10 mil med en El-bil:)

Kjellegolf

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:22
Det virker som jo lenger turen er jo mindre er det å spare vs bensinbil (jeg liker ikke snakke om ekle dieselbiler) og turen virker som tar fra 2 til 7 timer ekstra....

Så tror det er leeeenge til jeg begir meg ut på turer lenger enn 10 mil med en El-bil:)

Jeg kan berolige alle skeptikere, å dra på langtur med e-golf er ingen problem så lenge man planlegger et par minutter før man legger i vei. Har vært på 2 langturer fordelt på 4 strekninger a ca 40 mil. Brukte ca 50 minutter på lading per 40 mil, jeg vil anta 400-500 kroner i ladeutgifter. Disse ble spart inn i bomutgiftene og jeg satt allikevel igjen med penger til is og annet kos til meg og familien bare i bombesparelser. Tilsammen vil jeg anta at jeg sparte over 3000 på disse turene fordi jeg kjørte mye der jeg ferierte også, tilsammen 200 mil på de 2 langturene. Ingen problem, kjør i vei,spar penger som du kan bruke på feriekos!

RobertFromNorway

Sitat fra: torgrand på lørdag 25. juli 2015, klokken 12:11
Da er vi hjemme igjen etter vår "tour de hurtiglader"
Hjem fra Stord var stort sett like problemfri som turen bort.
Vi tok fire stopp hjem, og har hatt god komfort i bilen hele vegen, og ikke drevet med sinke-kjøring.

Leirvik - 27 min - 67,5 kr - (Fortum)
Åsen - 45 min - 99kr (Lyse, 10 min ladekø)
Ålgård - 5 min - 12,5kr (Fortum)
Helleland - 9 min - 18kr (Grønn kontakt)
Lyngdal - 37 min - 74kr (Grønn kontakt)

En liten refleksjon etter 82 mil på langtur i EL-bil:
Vi brukte ganske nøyaktig 500 på hurtigladeing.
Dieselbilen hadde brukt ca 645 i diesel. (Forbruk 0,6 - dieselpris 13)
Vi sparte jo også litt på ferge og bom, så totalt sparte vi 575 kroner på å kjøre Elektrisk (og da har jeg ikke regnet med at vi startet begge turene med full tank)

Med 3,5 timer ladetid gir dette en "timelønn" på 164 kroner....  ;D
Så konklusjonen er at det går veldig greit, men hvis jeg skal kjøre alene for å komme meg fra sør til vest, velger jeg nok diesel neste gang.

Hvor mye batteri hadde du igjen etter strekningen mellom Leirvik og Åsen? Kjørte du i eco mode?

emil

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:22
Så tror det er leeeenge til jeg begir meg ut på turer lenger enn 10 mil med en El-bil:)

Arendal - Oslo (Skøyen) med 2x15min ladestopp (Telemarksporten + Holmestrand) og kjøring litt under fartsgrensen på motorvei tok ganske nøyaktig 4t på søndag med min litt slitne Leaf. Da hadde jeg i tillegg nok strøm igjen til å kjøre noen runder på Majorstua samt en tur opp til hurtuigladeren på Bjerke for å teste ut denne.


torgrand

Sitat fra: RobertFromNorway på mandag 10. august 2015, klokken 12:40

Hvor mye batteri hadde du igjen etter strekningen mellom Leirvik og Åsen? Kjørte du i eco mode?
Jeg husker ikke akkurat, men vi hadde vel ca 30km i restdistanse.
Turen gikk i litt blanding mellom eco og Eco+ (klarte ikke å holde fartsgrensa opp av tunellene i eco+  :-\)

RobertFromNorway

Ok, takk for svar. Jeg skal snart kjøre strekningen Sandnes - Bergen. Blir muligens en lading hos Møller Haugesund hvis rekkeviddeangsten tar overhånd  ;D

gamer73

og turen fra sandnes til bergen blir jo også utroolig mye rimeligere med EL-bil vil jeg tro....i og med alle fergene og bompenger etc....og så er det ikke SÅÅ langt i km....slik at det kanskje holder med 1 hurtiglading?

RobertFromNorway

#27
Ja. Det er to ferger, 1. Arsvågen - Mortavika og 2. Halhjem - Sandvikvåg.

Arsvågen - Mortavika (inkl bomavgift):
165,-

Halhjem - Sandvikvåg (inkl bomavg):
213,-

Man må betale for passasjer, som da blir fører av bilen hvis man reiser alene:


Arsvågen - Mortavika:
41,-

Halhjem - Sandvikvåg:
61,-


MAO man sparer 552,- på fergene på denne turen (t/r). I tilegg til 68,- i bom hvis man regner med det. (t/r)

Jeg tenker å lade opp til 90% på Randaberg, og deretter Stord. Google maps viser 117KM mellom disse to. Det er totalt 3 undervannstunneler med bratte oppoverbakker mellom de to ladestasjonene.


gamer73

flott oversikt:)

Kjørte MYE den veien den gang jeg bodde i stavanger..men det var med bmw..og det gikk svinfort;)

Og da var det jo bomavgift på dem tunellene også..men det stoppet vel for noen år siden....

men oki..2 ladinger da:) Ikke såå gale det...

torgrand

Sitat fra: RobertFromNorway på mandag 10. august 2015, klokken 14:44

Jeg tenker å lade opp til 90% på Randaberg, og deretter Stord. Google maps viser 117KM mellom disse to. Det er totalt 3 undervannstunneler med bratte oppoverbakker mellom de to ladestasjonene.
Det som er litt kipt er at første tunellen på veg nordover kommer kommer like etter lading Randaberg, så hvis man har ladet fult der får man ikke full utbytte av regenering i nedoverbakken.
Det samme blir det egentlig etter Leirvik på veg sørover....
Vi hadde ingen problemer med å nå frem. På veg nordover var det blitt kveld og vi hadde god temperatur i bilen,  holdt godt følge med resten av køen ut av ferga på Arsvågen. Vi Skulle til Fitjar, så vi kunne nok kanskje nådd helt frem uten lading på Leirvik, men tok 10 min for sikkerhets skyld.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA