Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon Musk twitter til Bjørn

Startet av nien, lørdag 08. august 2015, klokken 19:16

« forrige - neste »

RobertFromNorway

#30
Nå har jeg kjørt strekningen Bergen - Sandnes t/r med kone, to unger og fullpakket bil.

Det var klart vær, utetemperatur var mellom 15-20grader. Ingen nedbør. Ganske likt vær begge veier. Kjørte Eco begge veier.

Når jeg kjørte til Bergen så ladet jeg på Lyse sin stasjon på Randaberg(97%), og deretter på Fortum Stord. Da hadde jeg ca 40% igjen.  Når jeg kom til Bergen var batteriet over 60%.

På vei ned igjen til Sandnes så ladet jeg kun på Fortum stord(98%). Når jeg kom til Sandnes hadde jeg 16KM rekkevidde igjen.


Konklusjon: Hvis du lader på Randaberg/Lyse(100kr pr lading) og Stord/Fortum(2,5pr min) så klarer du denne strekningen uten problem og kan kjøre på med AC,varme osv.

Er du litt tøff så dropper du ladingen på Randaberg.

jensjacob

Meget interessant. Og gode billeder af ladetilstand og forbrug. Tak for det.

Så må man vel kunne udlede at den tilgængelige energimængde i et fuldt opladet batteri ned til rød streg må være ca :

143 km * 0,127 kWh/km *(100/98) = 18,5 kWh

En måde hvorpå man iøvrigt løbende kan vurdere om man kan nå frem er ved turens start at beregne gennemsnitsforbruget pr 100 km udfra den strækning man skal køre og den mængde energi man ved man har til rådighed fra start (fx. 18 kWh). Det tal skal så helst være sammenlignelig med bilens tal for gennemsnitsforbruget. Bilens tal vil selvfølgelig være højt fra start men arbejde sig nedad hvis man kører pænt. Det princip har jeg med held brugt før.

Hvis man så nærmer sig målet og forbruget er under det man selv beregnede, så kan man bedre give den lidt gas tilsidst.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

timingbeltkiller

Sitat fra: ellen på lørdag 04. juli 2015, klokken 18:25
Eneste nedturen vi opplevde var Drammen da vi trengte litt påfyll for sikkerhets skyld, ikke en eneste hurtigladestasjon med Kombo kontakt (Liertoppen har men alltid ute av drift)

E-Golf 2014
VW i Lier like utenfor Drammen Albjerk Bil Ringeriksveien 5
(5 min kjøring fra avkjøring E18 Kjellstad (der bommen sto)
har døgnåpen hurtiglader med pris 2,50 per min.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Er det virkelig noe for Hvermansen å kjøre Oslo-Nordkapp eller Oslo-Middelhavet
med etapper a 60 min kjøring + 30 min lading?
Etter min mening ille nok med Tesla etapper a 150 min kjøring + 30 min lading.

Første gangen du tar en slik tur, kan du med fordel være flere dagers turist i ukjent landskap.
De neste gangene et det kun raskest mulig fram som teller.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Råde

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:47
Er det virkelig noe for Hvermansen å kjøre Oslo-Nordkapp eller Oslo-Middelhavet
med etapper a 60 min kjøring + 30 min lading?
Etter min mening ille nok med Tesla etapper a 150 min kjøring + 30 min lading.

Første gangen du tar en slik tur, kan du med fordel være flere dagers turist i ukjent landskap.
De neste gangene et det kun raskest mulig fram som teller.
Til en viss grad enig med seg. 60/30 er for spesielt interesserte. 150/30 derimot er fornuftig også med fossilbil. Noen er sikkert supermann og ninja samtidig og holder fokus oppe etter 150min, men ikke hvermansen.
e-Golf | X75D

stefse

Kjørte Trondheim - Levanger for en stund siden, ganske nøyaktig 160 km totalt. Turen tok 1t12 min og returen tok 1t18min. Alt dette uten lading, restrekkevidde var 9 km ved turens slutt. Så man ikke lade hver time. men det kommer selvsagt an på hvor ladestasjonene er plassert, og hvor treigt man gidder å kjøre.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: Råde på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:55
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:47
Er det virkelig noe for Hvermansen å kjøre Oslo-Nordkapp eller Oslo-Middelhavet
med etapper a 60 min kjøring + 30 min lading?
Etter min mening ille nok med Tesla etapper a 150 min kjøring + 30 min lading.

Første gangen du tar en slik tur, kan du med fordel være flere dagers turist i ukjent landskap.
De neste gangene et det kun raskest mulig fram som teller.
Til en viss grad enig med seg. 60/30 er for spesielt interesserte. 150/30 derimot er fornuftig også med fossilbil. Noen er sikkert supermann og ninja samtidig og holder fokus oppe etter 150min, men ikke hvermansen.

Som nevnt før; det man bør spørre seg om er om det er viktigst at bilen yter best på langturer over 10 mil, over 35-40mil eller i hverdagen. Hva er viktigste parameter?

Personlig er det desidert viktigst at jeg slipper bensinstasjoner 365 dager i året. Og de (ca) 6 dagene i året jeg må stikke innom en hurtiglader så matcher det normalt med pausebehov slik at tidsbruken på de turene er omtrent uendret fra fossilbilen. Som bonus er hurtigladingen inkludert i bilens pris.
Tidsbruken min på lading over året er MINDRE enn tidsbruken på fylling av fossilt drivstoff (ja jeg har regnet på det).

Andre som svært ofte kjører 1000km+ og ønsker å gjøre det så raskt som mulig fremfor å slippe bensinstasjoner kjøper fossil. Noen ønsker ikke å gi slipp på den følte friheten fossilbil gir. Man kan kjøre hvor som helst når som helst. Men som med all ny teknologi - det er fordeler og ulemper med elbilen. På langtur har den en viss ulempe. I hverdagen en fordel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jensjacob

Siger du at du har kørt 160 km med en gennemsnitshastighed på 133 km/t (1 tim 12 min.) på een opladning ??!
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Gordon Retriever

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:13
160 km med en gennemsnitshastighed på 133 km/t (1 tim 12 min.) på een opladning ??!

Neppe: :)

Sitat fra: stefse på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:05
160 km totalt. Turen tok 1t12 min og returen tok 1t18min.

TM

#39
Sitat fra: jensjacob på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:13
Siger du at du har kørt 160 km med en gennemsnitshastighed på 133 km/t (1 tim 12 min.) på een opladning ??!
Trondheim - Levanger er i følge google map 74 km, så den oppgitte distansen på 160 km var nok t/r. Da blir hastigheten ca 65-70 km/h så da er forbruket mer realistisk.

jkirkebo

Sitat fra: Råde på tirsdag 18. august 2015, klokken 20:55
Til en viss grad enig med seg. 60/30 er for spesielt interesserte. 150/30 derimot er fornuftig også med fossilbil. Noen er sikkert supermann og ninja samtidig og holder fokus oppe etter 150min, men ikke hvermansen.

Jeg kjørte ca. 210 minutter i strekk uten stopp i dag, var passe klar for en pause da ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Etter å ha holdt på i mange år med å stresse med å komme fortest mulig frem, med all medfølgende irritasjon over kø og lusekjørere, har jeg nå fått et litt annet perspektiv på det etter å ha byttet til elbil.

Hvis man ikke har en avtale om å komme frem til en bestemt tid, er det fullstendig ukritisk om turen tar litt lenger tid og med litt flere pauser. Kortere økter bak rattet gjør at man kommer frem i langt bedre form enn om en kjører nonstop. Unngår man stress tar man mindre sjanser i trafikken, noe som reduserer sjansen for ulykker.

Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Kjøper 2 timer fullladet hjemmefra med  bevisst sparekjøring og under gunstige forhold.
Men kjøper ikke 2 timer etter ladet til 80% underveis.

I de sentrale østlandsområdet kjøres størstedelen av langturene på motorveier hvor  den "langsomme" trafikken i høyre felt sjelden flyter under 100km/t.

Men det er riktig som påpekt av flere, bevisst lusekjøring strekker rekkevidden utrolig langt.
Og fordi netto kjørte km er høyere prosent av brutto fart jo seinere du kjører,
+ du får ferre ladepauser, er også det reelle tidstapet mindre enn de fleste frykter.

MEN
Behagelig innetemperatur med lukkede vinduer året rundt er blitt selvsagt med fossilbilen.
Hos elbilene (Tesla mye mindre enn de andre) går denne komforten hardt utover rekkevidden.

Trekk fra åpne vinduer om sommeren er ikke komfort.
Heller ikke kun varme i ratt og i setet + sitte med vinterklær.
Å fryse seg fra A til B er neppe helsefremmende.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gamer73

jeg kjørte ikke akkurat langtur i går, men ca 10 km...men bilen var nesten tom for strøm og jeg satt på eco+. Det var utrolig hvor lite strøm det gikk med på den strekningen...DET må jeg si..men det var helt for jævlig hehe..det var 30 grader inni bilen (det var 27 utenfor, men store deler av turen var i kø inni tunnel) og jeg kjørte aldri fortere enn ca 70-80km timen hehe. MEN...det hjelper virkelig å bruke eco+ hehe

eivhelle

#44
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 19. august 2015, klokken 07:19
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:10
Med e-golf kan man sommerstid typisk kjøre to timer i strekk med 25 minutter ladepause. Med unntak av noen få motorveier må man stort sett forholde seg til veier med 80,70 og 60 soner. Og da havner man fort rundt 70 i snitt, som er ganske optimal hastighet for å få grei rekkevidde.
Kjøper 2 timer fullladet hjemmefra med  bevisst sparekjøring og under gunstige forhold.
Men kjøper ikke 2 timer etter ladet til 80% underveis.

I de sentrale østlandsområdet kjøres størstedelen av langturene på motorveier hvor  den "langsomme" trafikken i høyre felt sjelden flyter under 100km/t. Dette gjelder ikke for de resterende 4 millionene av oss som ikke bor i Oslo


Hvor lenge man kan kjøre før man må lade er helt opp til hver enkelt. Kjører du i 150km/t klarer du fint å tømme batteriet på 30 minutter. Kjører du i 50 kan du strekke kjøreturen opp i mot 4 timer. Forøvrig hurtiglades e-golfen såpass raskt opp til 90% at det er ikke noe stort poeng å sette en begrensning på 80%.

Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvordan man kan regne seg frem til rekkevidden på e-golf. Det er i utgangspunktet 4 faktorer som er med på å definere forbruket :

1. Rullemotstand. Der har jeg beregnet meg frem til at man med orginal felger og dekk på tørr asfalt får et forbruk på 5.7 kWh/100km, som er fast uavhengig av hastighet. Har da regnet med ferielastet bil på 1750kg. Erfaringsmessig vil regnvær med våt veibane legge til opp til 2kWh.

2. Luftmotstand. Ved 10 grader lufttemperatur kan man regne med at det går med energi tilsvarende Fart2 x 9.77x10-4. Hvilket betyr at en hastighet på 60 gir 3.52kWh/100km mens hastighet på 120 gir 14.1 kWh/100km. Eventuell motvind eller medvind må legges til eller trekkes fra.

3. Regenerering. Når man kjører oppoverbakke bruker man energi tilsvarende økningen i potensiell energi. Denne får man tilbake når man kjører nedover, men hvis man bruker bremsene klarer man ikke å regenerere like mye energi som man brukte oppover. All form for bremsing gir derfor tap. Det mest effektive er derfor å bruke denne energien til å oppheve luft- og rullemotstand og bare bremse hvis hastigheten blir for stor. For en bil på 1750 kg kan man beregne potensiell energi (kWh) lik høyde(m)x4.77-3. Altså kreves det 4.77kWh ekstra å kjøre opp 1000 høydemeter.

4. Andre strømforbrukere. Klimaanlegg er største synderen her, og da spesielt når man trenger varme om vinteren. Om sommeren ved temperaturer mellom 15 og 25 grader er dette forbruket svært lavt og utgjør i størrelsesorden 2-300W.

Til slutt kan en vel også legge til at spesielt hard akselerasjon eller kraftig regen også vil gi økt forbruk i form av ekstra tap i elektronikk og kabler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA