Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

Lynet

Hos meg starter den 23:00 hvis jeg bare trykker bort meldingen på skjermen
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ctr46

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. desember 2015, klokken 21:42
...12 her også. Får ikke lenger kaldgufs i fleisen med jevne mellomrom, og det virker varmere på beina. Men fikk inntrykk av at temperaturen ikke er helt stabil. På 22,5 i sync gikk det fra kjølig til for varmt før det ble kjølig igjen. Men det kan vel muligens være min personlige termostat som hikket. Må teste mer, men førsteintrykket er at det er forbedring.

Edit: Denne fikser susing i høyre kanal ved bruk av nettradio og parkasslyder.

Kjørte en 20 min tur nå istad uten forvarming. Fortsatt kaldt rundt midtkonsoll og ble ikke skikkelig varmt i bilen i løpet av turen. Gikk fra 22 til 25 til 28 grader og selv da ikke godvarme. Vifta jobba på 10 men likevel var det langt fra at det kokte i bilen. Det hadde jeg ikke på .217..

Litt bedre rundt beina men ikke noe friskmelding på varmeanlegget. Kjente fortsatt at det var noe kaldt på knærne. Forsøkte også med og uten range mode uten at det hjalp.

Så 2.9.12 vet jeg ikke helt hva jeg skal si om. Kanskje litt bedre rundt beina men blir fortsatt kaldt på hendene og rundt midtkonsoll. Virker som det er mindre varme nå enn før.. For på .217 så ble det badstue om jeg skrudde opp skikkelig.. Ikke nå lengre.. Skal se om det hjelper med forvarming evt..

Må si at jeg lurer på hvordan dette blir i -10-15 grader i vinter om den sliter med å få det varmt når det er ca 0 grader.. Har kommet 2 oppdateringer siden 7.0 som skulle fikse opp feilen med varmeanlegget men det virker som en vanskelig oppgave å løse fra California..
85D

lunitiks

#1187
Ny SW-update ute: 2.9.12.

På amerikaforumet rapporteres det om noe forsterket kontrast i dashdisplayet, samt at Tesla har endret på "Settings"->"Units and Format" (visning i mph/kmh, Fahrenheit/Celcius osv.). Fra å kunne selektere blant disse enkelte alternativene, har Tesla gjort slik at man bare edit: også, ser det ut til :) , kan velge mellom "Regions" slik at man får opp et fullstendig sett med innstillinger som Tesla mener at passer for ulike land/verdensdeler. Jeg synes det er best som det er nå, egentlig...



2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Thomas N

Håper inderlig ikke min bil lider av varmeapparat angst.. Den kommer jo snart..
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

peik

Sitat fra: Undertegnede på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:45
Fruen melder om en litt "varmere" bil. Kan være placebo  ::)
Synes også bilen er varmere nå uten at jeg har akseptert noen ny oppdatering. Bilen har stått én uke inaktiv i garasjen. En ting til, hvor i all verden finner man km-stand nå?  Var på nett og lette i owner's manual, men finner bare gamle greier...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Muffinman

Tar du opp trips på liten skjerm står det vel total km nederst?

For øvrig ikke helt fornøyd med layouten spesielt på liten skjerm på autopilotbilene. På pre-autopilot biler er det helt horribelt, her har man gjort endringer for endringens skyld uten å ta stilling til nytte/ulempe.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:29
For øvrig ikke helt fornøyd med layouten spesielt på liten skjerm på autopilotbilene.
Hva er det du ikke er fornøyd med spesifikt? Synes den lille skjermen er milevis bedre nå, med unntak av navigasjonen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

#1192
Du nevner jo navigasjonen selv. I tillegg har man ikke har tilgang til kilometerstand uten å ta opp trips, samtidig som den samme informasjonen klines opp midt i displayet på de gamle bilene. Det er inkonsekvent, og feil i begge tilfeller. Kilometerstand bør være tilgjengelig alltid, men perifert i displayet. Videre er pådrag/regen-måleren for dårlig i forhold til forrige versjon, samtidig som man har integrert energy inne i denne slik at den mister verdi/lesbarhet. Å ha lekebil med masse animasjoner som viser hva sensorer og maskinsyn klarer å fange opp i sanntid har en viss nytteverdi  når man bruker hjelpesystemetene (tacc/ap), men det er helt meningsløst at dette skal blinke i vei når disse systemene er avslått. Det må kun være for showoff, og er informasjon jeg ikke trenger. Batterimåleren hadde en god plassering tidligere, og er alt for liten og feilplassert til at jeg bruker blikket godt når jeg (ofte) sjekker nivået. Dette framstår som en krampeaktig måte å prøve å gjøre bilen mer lik en fossilbil, eller si til skeptikerene at "batterinivå er ikke et problem på denne bilen". I seg selv en god ide, men det fungerer ikke særlig bra i praksis.

I prinsippet mener jeg at man må fjerne all informasjon som ikke er nødvendig/nyttig og som kan virke forstyrrende. Samtidig plasseres den viktigste informasjonen sentralt, samtidig som man graderer ved å plassere informasjon man ønsker å ha tilgjengelig men som er mindre kritisk gradvis mer perifert i displayet. Det beste ville vært om man gjorde det mulig å fjerne ting man ikke ønsket selv.

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. desember 2015, klokken 10:18
Du nevner jo navigasjonen selv. I tillegg har man ikke har tilgang til kilometerstand uten å ta opp trips, samtidig som den samme informasjonen klines opp midt i displayet på de gamle bilene. Det er inkonsekvent, og feil i begge tilfeller. Kilometerstand bør være tilgjengelig alltid, men perifert i displayet. Videre er pådrag/regen-måleren for dårlig i forhold til forrige versjon, samtidig som man har integrert energy inne i denne slik at den mister verdi/lesbarhet. Å ha lekebil med masse animasjoner som viser hva sensorer og maskinsyn klarer å fange opp i sanntid har en viss nytteverdi  når man bruker hjelpesystemetene (tacc/ap), men det er helt meningsløst at dette skal blinke i vei når disse systemene er avslått. Det må kun være for showoff, og er informasjon jeg ikke trenger. Batterimåleren hadde en god plassering tidligere, og er alt for liten og feilplassert til at jeg bruker blikket godt når jeg (ofte) sjekker nivået. Dette framstår som en krampeaktig måte å prøve å gjøre bilen mer lik en fossilbil, eller si til skeptikerene at "batterinivå er ikke et problem på denne bilen". I seg selv en god ide, men det fungerer ikke særlig bra i praksis.

I prinsippet mener jeg at man må fjerne all informasjon som ikke er nødvendig/nyttig og som kan virke forstyrrende. Samtidig plasseres den viktigste informasjonen sentralt, samtidig som man graderer ved å plassere informasjon man ønsker å ha tilgjengelig men som er mindre kritisk gradvis mer perifert i displayet. Det beste ville vært om man gjorde det mulig å fjerne ting man ikke ønsket selv.
Kunne ikke vært mer enig Muffinman..!
Virker som de er noen hormonelle tenårings nerder som har fått løse tøyler bak tastaturet på denne layouten..
I tillegg til det du nevner vil jeg også nevne at den lille (muligens også den store) skjermen har fått økt lysstyrke på "0" % styrke.. Særlig den lille lyser alt for sterkt for nattekjøring nå.
En annen irriterende detalj er at dem har flyttet blinklys markøren ned i displayet og samtidig gått fra blinke av/på grønn  til å lyse konstant.. Nå er det kun den hvite pilen inni den grønne sirkelen som går fra hvit til litt mindre hvit.
Når man kjører med litt musikk på hører man ikke blinklyden, og da er det greit å ha et *tydelig* signal å se etter, når man bare har gitt blinke hendelen et lite vipp for å få de "lettvinte" 4 blinkene..

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. desember 2015, klokken 10:18
I tillegg har man ikke har tilgang til kilometerstand uten å ta opp trips, samtidig som den samme informasjonen klines opp midt i displayet på de gamle bilene.

Trykk på T-logoen øverst på store skjerm, der kommer også km-stand opp.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Stemmer, men her var altså liten skjerm temaet.

twinpeaks

#1196
Både på TMC og på det tyske Tesla forum har det kommet de første rapporter om versjon 102.38.31.

Denne begrenser maks hastighet med aktivert AP på mindre veier (Landstrasse) til 70 km/t resp. 45 miles/h!

Det beskrives at det er mulig å bruke watt-pedalen for å kjøre fortere, men med en gang man tar foten fra pedalen synker hastigheten til 70 km/t igjen.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/55492-Firmware-7-0/page152
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Thomas N

Hva er mindre veier? Ringveien i Oslo?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. desember 2015, klokken 10:18
I prinsippet mener jeg at man må fjerne all informasjon som ikke er nødvendig/nyttig og som kan virke forstyrrende. Samtidig plasseres den viktigste informasjonen sentralt, samtidig som man graderer ved å plassere informasjon man ønsker å ha tilgjengelig men som er mindre kritisk gradvis mer perifert i displayet. Det beste ville vært om man gjorde det mulig å fjerne ting man ikke ønsket selv.

Enig i det prinsipielle du skriver her, men ikke det spesifikke. Sannsynligvis veldig forskjellige preferanser basert på forskjellig bruk av bilen :)

F.eks skjønner jeg ikke hvorfor man skal ha km stand fremme på den lille skjermen til en hver tid. I hvilken trafikal situasjon er det nyttig? Samme med batteristatus, det er jeg sjeldent interessert i, utenom når jeg har behov for å strekke strikken. Men da er jeg mere interessert i forbruk, siden jeg vet sånn ca hvilket forbruk jeg må oppnå. Sensorene synes jeg er nyttige, spesielt i trange gater og køkjøring. Med eller uten ACC / AP. Forbruksgrafen synes jeg er helt grei, men kan være enig i at effektmeteret kunne vært litt bedre. Men det er kun ett nerdete behov tenker jeg, i praktisk bruk spiller det mindre rolle. Jeg regenererer og aksellererer det jeg har behov for ut i fra trafikal situasjon, ikke etter effektgrafen. Eneste reelle nytten der er på forhånd å vite hvor mye regen som er tilgjengelig.

Som du sier, individuel tilpassning hadde vært det beste, og kanskje mulighet for å velge layout (traditional, modern, scifi :))
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

Jeg er enig i at man burde kunnet "customize" mer i dashdisplayet. Men det er vel bare en våt drøm, tenker jeg.

Personlig synes jeg ikke det nye utseende er så fryktelig ille. Jeg "plages" på ingen måte av dette i praksis, og jeg ser helt klart hvordan Tesla har tenkt m.h.t. plassering av diverse info i forhold til lekebil, vegsituasjon m.m. (Autopilot).

Når det er sagt så savner jeg Teslas klassiske wattometer, det som ikke-AP-bilene fremdeles har. Dette var meget bra og burde etter min mening ha kommet opp når man ikke bruker Autosteer.

En sak jeg faktisk irriterer meg litt over: Noen ganger, også når man står stille, driver lekebilen foran (den grå) og hopper/siger til høyre og venstre. Det ser bare tullete ut.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA