Hovedmeny

Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

xderia

Sitat fra: Lygren på torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:14
Sitat fra: xderia på torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Lygren på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:35
Ny tur inn til jobben i dag med AP, og ny rekord; 4 ganger forsøkte bilen å sende meg inn i autovernet... To av stedene var de "vanlige", mens to var "nye". Sandviksbrua var også helt håpløs selv overskyet.

Autovernet på høyre eller venstre side? Det jeg har sett av videoer svinger den alltid til venstre når den ikke vet hva den skal gjøre.

Ja, stemmer det, drar alltid inn mot venstre, har så langt ikke skjedd mot høyre!

Det er jo livsfarlig! Den burde jo ikke svinge brått noen vei om den ikke vet hva den skal gjøre!!! Håper det blir rettet opp ASAP. Hvordan melder vi fra om dette på best måte Tesla?
70D Deep Blue

mogu

Sitat fra: xderia på torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:58
Ny tur inn til jobben i dag med AP, og ny rekord; 4 ganger forsøkte bilen å sende meg inn i autovernet... To av stedene var de "vanlige", mens to var "nye". Sandviksbrua var også helt håpløs selv overskyet.

Autovernet på høyre eller venstre side? Det jeg har sett av videoer svinger den alltid til venstre når den ikke vet hva den skal gjøre.

Ja, stemmer det, drar alltid inn mot venstre, har så langt ikke skjedd mot høyre!

Det er jo livsfarlig! Den burde jo ikke svinge brått noen vei om den ikke vet hva den skal gjøre!!! Håper det blir rettet opp ASAP. Hvordan melder vi fra om dette på best måte Tesla?

YouTube-videoer med tittelen "my tesla tried to kill me".
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:21
Sitat fra: nortrahof på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:40
Jeg mener at varmeapparatet i TMS er kun indirekte?

Varmeelementene varmer først opp vann før vannet varmer opp kupeen. Det kan være at sirkulasjonstemperaturen som varmvannet holder er øket i forhold til tidligere?

Skulle varmeelementene varme opp kupeluften direkte, så ville dette skape et reguleringsproblem som er vanskelig å løse - alt etter hvor mye luft som strømmer gjennom varmeapparatet. Med først å varme opp vann, vil vannet fungere som "en termisk buffer" og temperaturen vil da kunne holdes jamnere.
Jeg fikk ihvertfall beskjed om at elementet til kupeen er PTC. Så leverer det jo også varme nesten på sekundet etter oppstart. Jeg mistenker at det varmer direkte på lufta.

Det var kanskje temperatursensorene de mente?? PTC-elementer brukes ofte i temperaturfølere. De er oftest ulinjære.

Alle vanlige varmetråder er jo PTC da motstanden øker jo høyere temperaturen blir.

E-UPen min har også varme i varmeapparatet ganske øyeblikkelig. Den har "vannbåren varme". Det er jo ikke store vannmengder som sirkulerer og skal varmes opp.
Dessuten må slik oppvarming være fra fremdriftsbatteriet og ikke 12V da strømforbruket er for stort.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lygren

Ja, helt enig... Hadde bilen bare sluppet rattet hadde det definitivt vært langt bedre enn at den defakto trekker bilen mot autovernet slik at en aktivt må dra til i rattet for å korrigere kursen. Vi får jo håpe og tro at Tesla monitorerer denne type forum, og jeg er for øvrig ganske sikker på at Tesla allerede er godt klar over problemet. Som nevnt tidligere håper jeg virkelig Tesla kommer med en oppdatering før noen faktisk kjører inn i autovernet eller kanskje enda verre; rett på en motgående bil. Systemet har stort potensiale, men p.t. er det såpass beta at det sannsynligvis burde vært testet enda noe mer før det ble lansert til den generelle publik...

xderia

Sitat fra: Lygren på torsdag 29. oktober 2015, klokken 15:06

Ja, helt enig... Hadde bilen bare sluppet rattet hadde det definitivt vært langt bedre enn at den defakto trekker bilen mot autovernet slik at en aktivt må dra til i rattet for å korrigere kursen. Vi får jo håpe og tro at Tesla monitorerer denne type forum, og jeg er for øvrig ganske sikker på at Tesla allerede er godt klar over problemet. Som nevnt tidligere håper jeg virkelig Tesla kommer med en oppdatering før noen faktisk kjører inn i autovernet eller kanskje enda verre; rett på en motgående bil. Systemet har stort potensiale, men p.t. er det såpass beta at det sannsynligvis burde vært testet enda noe mer før det ble lansert til den generelle publik...

Enig! Svinger den rattet før eller etter rød varsellys kommer opp? Tipper den prøver å finne veimerkingen til venstre ved å vri rattet som et siste forsøk før den gir opp? Uansett er vridningen i rattet alt for brå!
70D Deep Blue

Lygren

Rattet svinger alltid før varsellyset kommer opp. Skjer ofte i svinger med moderat kurving... Helt klart en major bug som bør rettes opp i snarest!

Lygren

Ny runde på vei hjem fra jobben i dag, tre ganger dreier bilen hardt til venstre også tilbake. Første gang i den lille bakken opp i Oslofjordtunnelen etter den lange nedfarten, dernest like ut av tunellen, også en svak helning opp og til slutt det samme i en veldig forsiktig sving litt lenger innover.

AP funker imidlertid greit om en ligger i midten i en tre-felts, og det er vel stort sett bare der den p.t. funker såpass godt at den til nød kan brukes.

Min konklusjon er at AP foreløpig ikke egner seg på storby-motorvei - eller "kjerrevei" som den har blitt beskrevet, men først og fremst (foreløpig) er tilpasset store, brede US-aktive 3-XX-felts veier.

I tillegg synes jeg den fungerer veldig bra i stillegående "stopp og kjør"-trafikk (<20km) der den følger bilen like foran selv uten veimerking.

Summar summarun for min del har jeg vel nå testet nok i Storoslogryta til å konkludere med at AP stort sett blir stående av i påvente av ny oppdatering. Anbefaler folk å være SVÆRT forsiktige i bruk av AP på lignende veier, der det å holde rattet er en selvfølge, men at en i tillegg må være forberedt på relativt raske og skarpe røkk!

Lynet

Kjørte fra Bærum til Trondheim på mandag og hadde AP på 95% av tiden, bare ett skikkelig "avvik" på hele turen.
Kan egentlig bare si en ting: Bærre Lekkert  ;D
MEN: hold i rattet, spesielt når det kommer biler imot.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

xderia

Sitat fra: Lynet på torsdag 29. oktober 2015, klokken 19:22
Kjørte fra Bærum til Trondheim på mandag og hadde AP på 95% av tiden, bare ett skikkelig "avvik" på hele turen.
Kan egentlig bare si en ting: Bærre Lekkert  ;D
MEN: hold i rattet, spesielt når det kommer biler imot.

Man skal ikke bruke AP ved motgående trafikk!
70D Deep Blue

mogu

Hvor i veitrafikkloven står dette? Jeg kan ikke se hva som er i veien med dette, så lenge man holder hendene på rattet og tar forhåndsreglene slik at man alltid har full kontroll over bilen.

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Spinner

Sitat fra: mogu på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:15
Hvor i veitrafikkloven står dette?
Det er en begrensning i systemet, ikke i loven. Står klart og tydelig når man aktiverer AP at man kun skal bruke det der det er fysisk skille til motgående biler.

flux

Har testet autopilot litt nå og det føles mest som om jeg øvekjører med en fersk og til tider litt vel skråsikker elev. Jeg holder et fast grep i rattet og slipper aldri taket. Eleven lar meg sloss litt om styringen før han gir opp, jeg tenker at det må vel snart synke inn der han gjør feil, siden jeg håper han merker at jeg korrigerer han?

Selv når autopiloten "sover", kjenner jeg at jeg forholder meg anderledes til styringen av bilen enn før, som om det minste trekk mot en side ikke lenger er veiens feil, men er et resultat av bilens vilje.

Slettet profil

Interessant artikkel om de som har kjørt med AP tvers over USA nå. De sier at "Approximately 96 percent of our drive was on Autopilot."

http://jalopnik.com/we-set-a-cross-country-record-in-a-telsa-that-drove-its-1739410767

Om de som la ut de første "autopilot fails"-videoene:

"What a bunch of click-baiting trolls. These aren't car people. These videos clearly weren't intended to educate anyone about Tesla's implementation—just one of several to be released in the near future. These people deliberately sought Autopilot's limitations, found them, and called each shutoff threshold a defect. These aren't defects. These are features."

Dag A.

Har fått bilen tilbake fra verksted i dag, hvor bl.a varmeapparatet og tilhørende svidd lukt var på på listen over ting som skulle feilsøkes.
Her er hva Tesla kom opp med i den forbindelse:

The customer says that the heating system has poor performance after the 7.0 update. smells burned.
Pay Type: Warranty
Corrections: Cabin HVAC General Diagnosis Could not dublicate problem. Cabin HVAC works as designed.

Lover ikke bra for høsten.  I tillegg så hadde han på service ikke hørt om problemet tidligere, så det er helt klart at flere må si ifra om dette dersom det skal komme noen løsning fra gutta i Freemont før vi her i kalde nord fryser ihjel utover vinteren.

Ellers så ser jeg at det er noen som diskuterer bruk av kamera i TACC/AF.

Jeg har ved to anledninger, en ved ver6.2 og en ved ver7.0 kommet ut av samme tunnel og fått lav sol inn i fronten av bilen, med det som resultat at TACC/AF umiddelbart har slått seg av.

Første gang med ver6.2 skjedde ikke noe annet enn at bilen mistet farten, og avstandsfunksjonen til kjøretøy foran.

Andre gangen det skjedde med ver7.0 var det betydelig mere "bells and whisles" og hele displayet blinket som et juletre med beskjed om at jeg måtte overta styringen (litt lik collision warning).

Etterpå får jeg beskjed om at TACC/AF er disabled, og jeg må stoppe bilen helt (car off) før den lar med reenable TACC/AF.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

VL

Flere enn meg som opplever problemer med ladeluken igjen??  :(
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA