Hovedmeny

Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Tesla65

Har aldri registrert så lavt forbruk etter at vi fikk 7.0 ( S85D )
Hvit P85 Solgt

Sandvika

Funksjonen er merket som beta og det er lange liste med forbehold, men akkurat nå er ville jeg vært skeptisk til Teslaaksjen. På drøye to døgn har jeg  hatt alt for mange opplevelser hvor jeg har måttet avbryte AP. Riktignok de fleste gangene så har dette skjedd når jeg utfordret den litt og vært klar til å ta over, men man kan ikke forutsette at alle sjåfører forstår begrensningene som ligger i systemet og faktisk holder en hånd på rattet. Når bilen først gir beskjed om at den ikke har kontroll så er det alt for ofte sent om man ikke allerede har hånden på rattet.

Min soleklare oppfatning er at det i denne beta burde ligget inne begrensning i software som hindret at AP ble skrudd på når man ikke var på motorvei med midtdeler. Den burde også være knyttet mot kartet og skrudd seg av med tydelig melding før krevende områder som svinger og bakketopper samt avkjøringer.

DaTwister

Jeg kjørte til jobb idag, under de samme forhold som igår. Og bilen virket mye tryggere idag. Virket som den hadde lært seg hvor jeg måtte gripe inn igår.

Teslanewbie

Sitat fra: vnm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:10
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:51
Venter nå bare på den første tullingen som forsøker seg på Autosteering på vinterveier ....
He he  :)
Burde gå greit det, så lenge man holder en fart som står til føreforholdene og man ikke bruker AP på veier den ikke er ment å brukes...

Noen kan jo bli fristet til å prøve hvordan hjulspår i snøen og brøytekanter oppfattes av AP elektronikken .. :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

elbilertilalle

Jeg har aldri sett så mye pris på veimarkering. Jeg elsker veimarkering!  ;D ;D ;D

lunitiks

Ifølge denne artikkelen skal Teslas kartbygging/fleet learning - etterhvert - gjøre det mulig å kjøre AP uten veimarkering
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:27

Min soleklare oppfatning er at det i denne beta burde ligget inne begrensning i software som hindret at AP ble skrudd på når man ikke var på motorvei med midtdeler. Den burde også være knyttet mot kartet og skrudd seg av med tydelig melding før krevende områder som svinger og bakketopper samt avkjøringer.

Bah. Det er soleklart beskrevet begrensingene i systemet, og det må både aktiveres i meny og brukes på en måte som gjør at det ikke kommer på ved en tilfeldighet.

Man kan ikke legge begrensninger på alt som kan misbrukes. Kanskje man skal begrense tilgjengelig effekt avhengig av fart og føre / vei og?

Dette er verken komplisert eller farlig å bruke. Misbruk med vilje er stort sett det som har blitt vist av farlige situasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:29
Bah. Det er soleklart beskrevet begrensingene i systemet, og det må både aktiveres i meny og brukes på en måte som gjør at det ikke kommer på ved en tilfeldighet.

Man kan ikke legge begrensninger på alt som kan misbrukes. Kanskje man skal begrense tilgjengelig effekt avhengig av fart og føre / vei og?

Dette er verken komplisert eller farlig å bruke. Misbruk med vilje er stort sett det som har blitt vist av farlige situasjoner.

I prinsippet ja, men youtube er full av eksempler med sjåfører i med armene i kryss og/eller på veier som ikke er egnet. Når det begynner å smelle så vil dette se dårlig ut for Tesla uansett hvem sin skyld dette egentlig er.

Trond.Strom

Det var vel mange som fryktet konsekvensene av mange model S på norske vinterveier med 3-4 ganger så mye krefter på bakhjulene som sjåførene som kom fra passat var vant med. Så langt jeg har sett har det gått fint og det ligger ikke strødd med Teslaer i grøftene.

Det gjelder vel det samme med AP, bruk den fornuftig og vær aktsom og forsiktig sjåfør så går det nok greit

Salvesen

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:36
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:29

I prinsippet ja, men youtube er full av eksempler med sjåfører i med armene i kryss og/eller på veier som ikke er egnet. Når det begynner å smelle så vil dette se dårlig ut for Tesla uansett hvem sin skyld dette egentlig er.

Hvorfor skulle tesla få pes for dette? de har sikret seg mot dette når sjåføren signerer, hvor ulykken skjedde og om fører holder i rattet loggføres(regner jeg med) slik at tesla kan bevise at det faktisk var sjåfør som ikke følgte spillereglene og som igjen gjør at de står uten skyld.

Blir litt som å skylde på Tesla når en får fartsbot.. 
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Sandvika

Da tror jeg du overvurderer biljournalistene og har glemt oppslagene forrige uke.

GeirHM

Sitat fra: Ole Hermansen på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:26
Akkurat slik jeg ser for meg at det bør virke :)

https://youtu.be/q4FFsIuFZSA

Når jeg så dette krympa jeg meg. Dette er et klart bevis på at det ikke er programmet som er i beta, men sjåførene. Her brukes autopilotprogrammet på vei med møtende trafikk og sjåføren sitter til og med med armene i kryss fra tid til annen. Dette er ikke bra. Programmet er for bruk på motorvei med fysisk midtdeler. Kanskje må det legges inn en gpskobling som ikke gjør det mulig å bruke det på slike veier. Det kan være din sønn eller datter som kjører i den møtende bilen. Det minste feilskjær mens vår sjåfør sitter med armene i kryss og vi har en katastofe i fanget ( bokstavelig talt.)

Teslanewbie

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Ole Hermansen på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:26
Akkurat slik jeg ser for meg at det bør virke :)

https://youtu.be/q4FFsIuFZSA

Når jeg så dette krympa jeg meg. Dette er et klart bevis på at det ikke er programmet som er i beta, men sjåførene. Her brukes autopilotprogrammet på vei med møtende trafikk og sjåføren sitter til og med med armene i kryss fra tid til annen. Dette er ikke bra. Programmet er for bruk på motorvei med fysisk midtdeler. Kanskje må det legges inn en gpskobling som ikke gjør det mulig å bruke det på slike veier. Det kan være din sønn eller datter som kjører i den møtende bilen. Det minste feilskjær mens vår sjåfør sitter med armene i kryss og vi har en katastofe i fanget ( bokstavelig talt.)

Fy F , når jeg ser slike saker blir jeg fly forbannet, Jævla idiot som kjører slik!

Viser bare at folk ikke er mogne for AP ! Her burde det settes inn forbud, handen på ratten eller automatisk avstenging!!
Hvis en slik sjåfør som kjør med AP skulle årsake skade på meg og mine ...

Filmen er sendt videre til myndighetene nå. Håper det tas affære !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Såså gutter, litt moderasjon er også en fin bil når vi tross alt snakker om en navngitt person her. Dette kunne jo fint vært ordnet via PM.

Når det er sagt, det er ikke slik systemet skal brukes og jeg håper at ingen flere fristes til slik risikoadferd.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:29
Såså gutter, litt moderasjon er også en fin bil når vi tross alt snakker om en navngitt person her. Dette kunne jo fint vært ordnet via PM.

Når det er sagt, det er ikke slik systemet skal brukes og jeg håper at ingen flere fristes til slik risikoadferd.

Med noen tusen sjåfører som skal teste AP nå så må jeg si at jeg stoler ikke på at alle teslaer jeg møter kjøres av folk som har kontroll ..

Tror det bare er et tids spørsmål innen noen tulling som han i filmen skader andre ! Navngitt person ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA