Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:29
Såså gutter, litt moderasjon er også en fin bil når vi tross alt snakker om en navngitt person her. Dette kunne jo fint vært ordnet via PM.

Når det er sagt, det er ikke slik systemet skal brukes og jeg håper at ingen flere fristes til slik risikoadferd.

Med noen tusen sjåfører som skal teste AP nå så må jeg si at jeg stoler ikke på at alle teslaer jeg møter kjøres av folk som har kontroll ..

Tror det bare er et tids spørsmål innen noen tulling som han i filmen skader andre ! Navngitt person ?

Husk at det er ganske mange tullinger uten AP som er ute å kjører i dag også. Det vill såklart skje en ulykke med AP, men spørsmålet er om det skjer oftere med AP eller uten. Ulykker kan ikke unngås uansett.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:47
Navngitt person ?
Ja. Navnet vises om du trykker "youtube" nederst i videovinduet.

GeirHM

Min kommentar er ikke ment som noe personangrep. Jeg har kun sett videoen her på forumet. Jeg ønsker ikke på noen måte å bidra til noen form for vendetta mot konkrete personer. Min kommentar begrenser seg til innholdet i den publiserte videosnutten.

Men det innholdet er det viktig å kommentere. Jeg synes videoen viser hvilket enormt ansvar som påhviler hver enkelt bruker ved bruk av dette hjelpemiddelet. Jeg registrerer at det har fått navn som assosierer til det å styre et fly. Det er nok ikke tilfeldig. Jeg er sikker på at  all bruk av autopilot i fly foregår innenfor veldig klart definerte sikkerhetsmarginer. Det må skje her også. Autopilotsystemet må kun tas i bruk i klart definerte trafikale situasjoner. Tas det i bruk i situasjoner som fraviker fra disse, må det vises ekstra varsomhet. Det synes jeg ikke skjedde her. Og dette må vi som sjåfører kunne klare uten bruk av fysiske regulerende inngrep av typen GPStilkobling av systemet. Vi må altså oppgraderes fra vår nåværende betastatus. Og det fort som svint.

Muffinman

#798
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:49
Husk at det er ganske mange tullinger uten AP som er ute å kjører i dag også. 
Blir vel litt feil dette. Det er ikke enten eller, eventuelle ulykker med misbruk av autopilot kommer i tillegg og ikke istedet for. Det ene blir ikke mindre risikabelt av at det finnes andre risikofaktorer.

SitatUlykker kan ikke unngås uansett.
Hvorfor lever vi da i et samfunn med lovpålagt risikokartlegging, analyse og vurdering med påfølgende risikoreduserende tiltak på nær sagt alle områder og alle virksomheter, også i trafikken - hvor et av formålene nettopp er å forhindre ulykker?

Systematikken er enkel.

Hypotese: Misbruk av autopilot kan føre til ulykke.

Vurdering av sannsynlighet: Høy
Vurdering av konsekvens: Høy
= Risiko: Svært høy

Akseptkriterie: Aksepterer ikke svært høy risiko.
Handlingsplan/tiltak: Misbruker ikke autopilot.

Vurdering etter handlingsplan:
Sannsynlighet: Kan ikke skje
Konsekvens: Høy
= Risiko: Kan ikke skje

Resultat: Ulykker som følge av misbrukt autopilot kan ikke skje. Ulykker kan unngås.


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 11:16


Mener jo ikke å oppfordre til missbruk såklart, men man har uansett ikke empiri på å si at det å ikke holde i rattet fører til flere ulykker enda. Men klart, en bør følge beskrivelsene til Tesla.

Klart ulykker bør unngås men det er umulig å klare det 100%, det viktigste er å prøve å tangere så godt som mulig :)

Atlså, jeg mener ikke man skal missbruke funksjonen. Men igjen så vet vi ikke hva utfallet av å missbruke den er enda, men det er helt klart tryggere å holde seg til instruksen :) 
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Dag A.

#801
Vet ikke om jeg helt forstår kritikken her.

Første dagen ver 7.0 kom ut så satt det ganske mange Tesla eier rundt om i det ganske land og ventet på denne. 
Vet ikke om alle tok seg tid til å lese alle instrukser rundt denne (nordmenn er generelt dårlige på bruksanvisninger). 
Dette kan man også lese her inne på forumet omkring alle de som hadde testet dette på kjerreveier og andre veier, dette ble også beskrevet som å være i "vestlandsvær" og i mørke, noe som ikke gjør kravet til oppmerksomhet hos føreren noe som helst mindre. Bare gå noen dager tilbake i tråden her så er det ganske mange som har beskrevet slike turer.
Hva som skiller denne turen fra hva som vises i videoen ser jeg ikke helt, og hva eventuelle "myndigheter" skal gjøre med dette ser jeg enda mindre. Det må i så tilfelle være å bruke sekkeparagrafen §3 om aktsomhet.  Der kan ganske så mange ting havne.

Nå sier jeg ikke at jeg oppfordrer til å bruke autosteer utenfor tiltenkt område, altså med MIDTSKILLER, men det er ganske så mange her inne som har beskrevet testing av autosteer på veier som IKKE har midtskiller, denne personen har bare filmet det.

Jeg tror alle kan være enige om at vi gjør dumme ting fra tid til annen, Tesla eiere er vel i særklasse her da vi ofte ønsker å finne ut hva bilen kan og ikke kan, slik at vi kan skryte eller surmule her på forumet i ettertid.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

mogu

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 11:13
Min kommentar er ikke ment som noe personangrep. Jeg har kun sett videoen her på forumet. Jeg ønsker ikke på noen måte å bidra til noen form for vendetta mot konkrete personer. Min kommentar begrenser seg til innholdet i den publiserte videosnutten.

Men det innholdet er det viktig å kommentere. Jeg synes videoen viser hvilket enormt ansvar som påhviler hver enkelt bruker ved bruk av dette hjelpemiddelet. Jeg registrerer at det har fått navn som assosierer til det å styre et fly. Det er nok ikke tilfeldig. Jeg er sikker på at  all bruk av autopilot i fly foregår innenfor veldig klart definerte sikkerhetsmarginer. Det må skje her også. Autopilotsystemet må kun tas i bruk i klart definerte trafikale situasjoner. Tas det i bruk i situasjoner som fraviker fra disse, må det vises ekstra varsomhet. Det synes jeg ikke skjedde her. Og dette må vi som sjåfører kunne klare uten bruk av fysiske regulerende inngrep av typen GPStilkobling av systemet. Vi må altså oppgraderes fra vår nåværende betastatus. Og det fort som svint.

+1
Jeg har ikke engang sett videoen, men det er selvsagt at autopilot må brukes under klare definerte rammer og med nøye overvåking av sjåføren. Egentlig ikke så ulikt cruise kontroll. Bruker man den feil kan man risikere at bilen plutselig akselererer ukontrollerbart og man kan risikere å kjøre av veien eller kræsje inn i en annen bil. Det var en person som kræsjet sin tesla inn i en bil som sto stille forran mens han brukte TACC, og prøvde å legge skylden på Tesla. For å si det på en fin måte ble han nærmest revet i filler på TMC forumet der han la ut historien sin, og det var primært på grunn av at TACC var brukt utenfor de rammene den var ment for, og sjåføren burde vist bedre/vært mer årvåken.

Sammenligningen er helt lik for autopilot, bruker man det utenfor de definerte rammer eller ikke følger med for så å ha en ulykke er det å regnes som grovt uaktsom kjøring, på lik linje med å ikke følge med på veien eller holde alt for høy hastighet. Kan dette påvises, eller enda bedre, sjåføren prøver å skylde på at systemet han ikke fulgte med på ikke fungerte, forsvinner lappen på stedet samt at forsikringen frafaller og man sitter igjen med et erstatningskrav. Om man skulle være så uheldig å forvolde stor skade med sin uaktsomhet vil konsekvensene såklart være mye større, da snakker man fort fengselsstraff.

Bare for å minne folk på at autopilot ikke er et frikort for å ikke følge med i trafikken. Jeg håper og tror at de fleste skjønner dette etterhvert, selv om jeg har sett mye verre uaktsomhet med autopilot enn det som vises i den omtalte videoen.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Torpedo Ted

#803
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:14
Fy F , når jeg ser slike saker blir jeg fly forbannet, Jævla idiot som kjører slik!

Hva i alle dager? Ser vi samme film? Jeg ser en person som sitter fullt oppmerksom, med hendene klare til å ta over når som helst. Dere må jammen roe dere ned, om dere har testet AP så vet dere at bilen ikke plutselig finner på å gi fullt rattutslag til sides. Ja, den kan finne på å forsiktig kjøre til sides, men det er mer enn god nok tid til å ta over før du faktisk har krysset linjen til venstre.

Jeg har testet ut AP på ekstremt utfordrende steder, med mange svinger etc. Selv om den stadig er i ferd med å krysse midtlinjen (om jeg ikke tar over), har jeg aldri opplevd det som dramatisk, da jeg naturligvis griper inn før det er i nærheten av å gå galt.

Jeg ser ikke noe stort problem med å eksperimentere med dette så lenge man er våken. For er man våken, så klarer man enkelt å ta over før det blir noe dramatikk.

Lynet

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 11:36
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:14
Fy F , når jeg ser slike saker blir jeg fly forbannet, Jævla idiot som kjører slik!

Hva i alle dager? Ser vi samme film? Jeg ser en person som sitter fullt oppmerksom, med hendene klare til å ta over når som helst. Dere må jammen roe dere ned, om dere har testet AP så vet dere at bilen ikke plutselig finner på å gi fullt rattutslag til sides. Ja, den kan finne på å forsiktig kjøre til sides, men det er mer enn god nok tid til å ta over før du faktisk har krysset linjen til venstre.

Jeg har testet ut AP på ekstremt utfordrende steder, med mange svinger etc. Selv om den stadig er i ferd med å krysse midtlinjen (om jeg ikke tar over), har jeg aldri opplevd det som dramatisk, da jeg naturligvis griper inn før det er i nærheten av å gå galt.

Jeg ser ikke noe stort problem med å eksperimentere med dette så lenge man er våken. For er man våken, så klarer man enkelt å ta over før det blir noe dramatikk.

Som jeg nevnte i tidligere innlegg kan bilen plutselig svinge med relativt stort ratt utslag! Og beskjeden i lilleskjermen når du slår på autopilot er klar: " hold i rattet".
Hos meg rakk bilen å krysse linjen mellom feltene før jeg rakk å stoppe den men heldigvis var det ikke en annen bil der.
Så følg godt med når høyre linje forsvinner på grunn av en påkjøringsrampe.
Bilen kjører rett frem langs venstre linje helt til høyre linje svinger inn, da KAN bilen plutselig svinge brått til venstre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mogu

Sett videoen og egentlig enig med Torpedo Ted, vil ikke si jeg ser noen grovt uaktsom sjåfør her.

I den filmen jeg lenker til her derimot vil jeg si at er svært uaktsom kjøring:

https://instagram.com/p/9S0viIr7VN/
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Lygren

Testet AP inn til jobb igjen i dag, fremdeles helt ubrukelig over kollektivfeltet i Sandvika-brua bl.a., der kom plutselig kollisjonsvarsel opp med rød bil markert i front og tilhørende brårems selv om jeg ikke hadde noen foran meg. Ellers prøver den fremdeles å kjøre av på samtlige avkjørsler i kollektivfeltet, så ingen "fleet learning" foreløpig der...

Hjem fra jobb (Oslo -> Sandvika) i går oppførte den seg imidlertid langt bedre, der jeg befant meg i midtre felt fremfor i kollektivfeltet som på vei inn. Her er virkelig AP en drøm, funker som fjell, og det er vel også denne type vei systemet er ment for, ikke smale kollektivfelt med masser av merkelige refleksjonspunkter. Samtidig hadde det jo vært veldig kjekt om AP-systemet etterhvert også kunne funke i kollektivfeltet som for min del brukes daglig innover... :)

Elektra

Eg syns TACC er blitt mykje betre i kø, no går ikkje bilen så raskt i HOLD. Eller er DAB radioen blitt bedre, dvs at det nok er overgangen til FM ved mangel av DAB som er blitt bedre, høyre eigentleg berre ein endring i lydkvalitet i tunnelar, dette har ikkje virka rundt Bergen før i min bil.

Eller syns eg, kanskje inbillning, at inverterane lagar annan lyd, akkurat som om dei går litt "hardare" no etter oppgradering.

Speedometer er plassert for høgt
Effekt skive, kunne no med fordel vert snudd rett ved, dvs at den angir effekt med klokka.

Ser også ut som at effektforbruk har gått litt ned.

Teslanewbie

#808
Dagbladet :
Slik er teslas autopilot, for guds skyld hold hendene på ratten

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464/

Det er en surrealistisk følelse, sier rådgiver i NAF, Andreas Handeland.
Det viser seg at autopilotfunksjonen på ingen måte lar deg slappe av, og man ser Handeland gripe raskt til rattet for å gjenopprette kontrollen.

- Ja, det skjedde flere ganger at bilen rykket til. Når man ligger på motorveien skal det holde å sette på blinklyset til den retningen man ønsker, så skifter bilen kjørebane selv, men vi gjorde det i en sving på E6. Da kastet kjøretøyet seg og vagget litt fram og tilbake, forteller Handeland.



P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sandvika

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:16

- Ja, det skjedde flere ganger at bilen rykket til. Når man ligger på motorveien skal det holde å sette på blinklyset til den retningen man ønsker, så skifter bilen kjørebane selv, men vi gjorde det i en sving på E6. Da kastet kjøretøyet seg og vagget litt fram og tilbake, forteller Handeland.
Jepp, blinket ut fra kollektivfeltet i høyrekurve (nordover Slependen). Bilen dro da tvers over midtre felt og fikk følelsen av at den hadde gått i autovernet om jeg ikke hadde grepet inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA