Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Pompel på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:22
DAB følger vel kanalen om du slår på "Use strongest frequency" i innstillingene for DAB-radioen? Jeg kan ikke huske å måtte søke etter radiokanalen igjen når jeg kjørte ned til Oslo i sommer, og troooor at det var DAB og ikke annen mediakilde som ble mest brukt
"Use strongest frequency" betyr bare at den bytter til FM på samme stasjon når DAB-signalet faller bort.

De store kommersielle kanalene (som P4) bruker samme frekvensblokk over hele landet.  Så de som hovedsakelig hører på disse vil ikke oppleve noe problem.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

RonnyØ

Sitat fra: nortrahof på mandag 26. oktober 2015, klokken 17:48
Sitat fra: rsomby på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:33

Enig ang. skuffende at DAB fremdeles er talentløst. ...

Det som er mest "talentløst" mht. DAB i TMS er at de ikke har klart å snu antennen som sitter i bakruten rett vei.
Den burde heller ikke sitte der da bakruten er alt for skrå.
Antennen har horisontal polarisering mens DAB i Europa sendes med vertikal polarisering. Det er kun FM som har horisontal polarisering.  Dette reduserer "følsomheten"/signalstyrken vesentlig.
DAB har som FM "egen kanal" for TMC eller trafikkmeldinger. Dette er heller ikke implementert, noe som for lengst er standard i sammenliknbare biler.
For å rette på dette, må det en hardwareoppgradering til. Det spørs om den noensinne kommer...?

Går det an å "koble seg på" med en ekstern antenne? En sånn type man fester i ruta?
Husqvarna Automower 320

tkjoerlaug

Sitat fra: SAG på mandag 26. oktober 2015, klokken 18:06
Testet også Klett-Melhus, og opplevde at da jeg kom inn i 90 sonen med utvidelse av et nytt felt til høyre, så la bilen seg umiddelbart over i det høyre feltet, altfor skarpt til å være behagelig.

Har også testet Tiller-Melhus i dag, og opplevde også en forholdvis brutal høyresving i det 90-sonen startet. På vei hjem tilbake kjørte jeg behagelig fra Melhus til Tonstadkrysset, ved å kun ta i rattet i rundkjøringen ved Klett. Det synes jeg var imponerende!

Kvark

#768
Skjermen går FORTSATT ikke i nattmodus i tunneler før etter fire-fem minutter. Skulle tro at det ville være lett å konstatere at det er tunnel, enten via GPS eller via sensoren som skrur på hovedlysene på et nanosekund.
S85D

eg1l

Sitat fra: SAG på mandag 26. oktober 2015, klokken 18:06
Ellers er det en ting jeg savner i forb. med kjøring i tunnel: automatisk svitsjing til intern sirkulasjon på klima anlegget. Noen som Vet noe om dette? Har hørt at BMW har dette. Og bilen vet jo når den kjører i tunnel, det kommer tydelig fram på navigatoren.

Har også fundert på dette, noen som vet?

Tuxedo

Når det gjelder noen som vet noe om Tesla, så er det Arild Nyquists dikt fra tidlig 70-tall som gjelder:

"Ingen kjenner dagen før solen går ned over Vinmonopolet.
Ingen kjenner dagen før Nixon har vært på driteren heller."

Bytt ut "Nixon" med "Elon", så er det home run.
(Ooops, glemte  ;D)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Lynet

Kjørte fra Asker til Trondheim med autopilot på nesten hele tiden i dag. Enig med enkelte uttalelser tidligere i tråden at den legger seg ubehagelig nærme møtende trafikk enkelte ganger. Men leser man bruksanvisningen så skal den faktisk autopilot brukes bare hvis det er midtdeler!
Og ja, det er faktisk en risiko å bruke det ved møtende trafikk hvis man ikke følger med.
Eneste gangen på mine 500km i dag at systemet overrasket med var ved akselerasjonsfeltet ved Espa, da dro bilen sakte mot høyre uten at jeg merket det. Og når hvitstripen kom tilbake til sin normale plass svingte bilen brått til venstre og var på veie over i venstre felt men ble avbrutt av meg. Dette var mildt sagt ubehagelig i 110!
Så fra da av var jeg obs hver gang hvitstripen forsvant ut til høyre enten på grunn av påkjøringsrampe eller busslomme osv.
Men det virket som at bilen lærte seg dette og ble bedre i løpet av dagen.
Det mest positive var at den faktisk slakker av inn mot krappe kurver! Det skjedde flere ganger, og uten at det var biler foran.
Langs Mjøsa slakket den også plutselig av, det var fordi motorveien ikke er registrert i navi, og da mente den at den skulle svinge krappe svinger! Skjønte det ikke med det samme  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OleBrumm

Akkurat slik jeg ser for meg at det bør virke :)


VOSSEN VFS2 22" (22*9/22*10.5)     FALKEN FK453  245/30 & 295/25    LOWERING LINKS

AppleKnocker

Sitat fra: SAG på mandag 26. oktober 2015, klokken 18:06
Ellers er det en ting jeg savner i forb. med kjøring i tunnel: automatisk svitsjing til intern sirkulasjon på klima anlegget. Noen som Vet noe om dette? Har hørt at BMW har dette. Og bilen vet jo når den kjører i tunnel, det kommer tydelig fram på navigatoren.

Dette står nest øverst på ønskelisten nå. Etter self parking i egen garasje.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

DaTwister

Jeg tenkte litt på det tidligere idag. Hvor ble det av fuzzet ang selvparkering i garasjen?

ob64

Ok, skal innrømme at lukeparkeringen (autopark) er rå. Kjørte forbi en luke på venstre side, var sikker på at det ikka var plass, men P'en kom fram. Trykte på start, og bilen tok kontroll. Etter en perfekt innsving var fronten fortsatt på skrå. Da begynte den en rask sving-frem-tilbake sekvens, og etter 5-6 ganger stod bilen perfekt parket. Klaringen til bilen forran og bak var minimal. Måtte slite skikkelig for å komme ut igjen...
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Kvark

Sitat fra: DaTwister på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:50
Jeg tenkte litt på det tidligere idag. Hvor ble det av fuzzet ang selvparkering i garasjen?

Utsatt til 7.1 ifølge Elon.
S85D

lunitiks

Ut og teste Autosteer!!!  ::)

Jaja, jeg har i det minste "vinterpakken". Bare synd det ikke er mulig å slå på varmen i rattet og vindusviskerne fra mobil-APPen (FREMONT: DO YOU READ ME?)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Teslanewbie

Venter nå bare på den første tullingen som forsøker seg på Autosteering på vinterveier ....

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

vnm

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:51
Venter nå bare på den første tullingen som forsøker seg på Autosteering på vinterveier ....
He he  :)
Burde gå greit det, så lenge man holder en fart som står til føreforholdene og man ikke bruker AP på veier den ikke er ment å brukes...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA