Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Mippen på mandag 26. oktober 2015, klokken 13:43
Liten test I ulike situasjoner med AP I Bergens området.



Bra test, for og justere hastighet (visst kamera har plukket opp skiltet) så er det bare og holde cc spaken til deg, så justerer den til avlest.

Ved og deaktivere AP med spak eller brems så deaktiverer du også TACC, tar du hardt i rattet så deaktiverer du bare autosteer.

Som sagt bra test, juster kamera neste gang så vi kan se hendene dine.. :P


twinpeaks

Jeg har prøvd autopilot i går på strekningen Trondheim - Stjørdal t/r.

Erfaringer:

positiv:
- Fornøyd med systemet, særlig når man følger en annen bil i samme hastighet
- Ved overgang fra 1-felt til 2-felts-vei en gang meget elegant valg av venstre fil for å kjøre forbi en annen bil (men det var vel bare flaks)
- Fungerer bra i Strindheim-tunnelen (2-felt)
- Det er veldig bra at man "ser" på display hva kamera ser (regn og sterk motlys fra lavstående sol => først forsvant den ene markeringen, så den andre, så kom "hold rattet" (såpass mye motlys at jeg hold da ganske fast i rattet uansett fra før)
- Jeg kjørte et par km på E14 ut av Stjørdal mot Sverige, da fungerte det veldig bra (bra markert vei, 70 km/t), men for kort for å vurdere.
- Inntil videre er påloggingsproblemer på Rdio borte, og siden jeg bruker dette svært ofte er det en stor forbedring (måtte tidligere melde meg på pånytt hver dag).
- Grafikk på instrumentskjermen synes jeg er fin, veldig bra at temp og klokkeslett er med!!!!

negativ:
- I Helltunnelen (ca. 4 km) rett før Stjørdal la bilen seg alt for langt til venstre, dvs mot midten. Ubehagelig nært motkommende trafikk, således måtte jeg her overta umiddelbart. Jeg tror at den er redd for fjellveggen i tunnelen på høyre side (signaliserer med hvit og gul, selv om avstanden er ganske stor) og legger seg derfor mot midten.
- I motsetning til det som jeg hadde forstått varsler bilen ikke om begrenset regen. pga lav batteritemperatur (hvis man ikke setter på wattmeter-app). Dette er ganske uheldig, særlig hvis man kommer mot første kryss/rundkjøring og bilen forholder seg annerledes enn forventet. Det var et lite trekantvarsel i wattmeter helt i starten, som jeg tolker som varsel at man må være obs pga dette, men som sagt tror jeg ikke at varsel kommer fram hvis ikke wattmeter er aktivert.
- Muligens dårligere effekt på varmeapparat. Jeg var selv for anspent for å legge merke til det, men gutten min som var med klaget på slutten av turen at det var kaldt i bilen (noe som han ikke har gjort før, 19,5 grader).
- Grafikk på 17``-skjermen synes jeg er ikke så bra, ser litt enkelt ut (f.eks. mediaplayer).
- Ved flere anledninger vinglete kjøring ved overgang 1 til 2 felt eller omvendt.

Konklusjon hittil:
Åpenbar virker autopilot bra på de områder det er tiltenkt til. I motsetning til mange andre frykter jeg dessverre at problemene med overgang 1 til 2 felt eller omvendt blir ikke så lett løst av "fleet Learning" siden det er såpass mange forskjellige muligheter å kjøre her (noen velger å kjøre helt til slutten av 2-felts-avsnitt, mens andre vil heller skifte til høyre felt alt fra 200 m til 0 m før overgangen til 1 felt kommer). Men ellers har jeg stor tro på fleet Learning for å kjøre svinger med tilpasset hastighet.
Jeg har nettopp kjørt fra Trondheim til Tyskland t/r i høstferie og det ville være kjempeartig å teste om autopilot fungerer så bra som jeg tror på svenske og danske motorveier (men antakeligvis ingen anledning før neste sommer  :(.
Jeg regner med at potensielle problemer med varmeapparat løses svært rask gjennom et nytt update, således er jeg ikke bekymret for det.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

tkjoerlaug

Sitat fra: twinpeaks på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:03
Jeg har prøvd autopilot i går på strekningen Trondheim - Stjørdal t/r.

Kjørte også Trondheim-Værnes t/r i går og fikk testet ut litt.
- Alt i alt svært positiv opplevelse
- Opplevde akkurat det samme i Hell-tunellen. Bilen la seg ubehagelig nært midten av veien. Tror den ble lurt litt av midt-markeringa (test-strekning) med små refleks-stolper som står opp av veien.
- Synes den er litt dårlig i overganger (avkjøringer, påkjøringer, midtrabatter 1-2 felt 2-1 felt osv

Prøvde den i køen som følge av trafikk-ulykke på Kroppan-brua i dag tidlig. Ved køkjøring der den låser på bilen foran er den svært bra.

twinpeaks

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:12

- Opplevde akkurat det samme i Hell-tunellen. Bilen la seg ubehagelig nært midten av veien. Tror den ble lurt litt av midt-markeringa (test-strekning) med små refleks-stolper som står opp av veien.

Jeg har akkurat samme inntrykk, men jeg skjønner ikke hvorfor den forholder seg slik. Hvis autopiloten ikke klarer å se midt-markeringen, så burde bilen ja heller orientere seg mot høyre side. I følge display identifiseres den ja (hele tid blått linje på begge sider).

Finnes det andre tunneler i Norge med samme type markering hvor det skjer det samme?



Bilde fra adressa.no
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

rsomby

Sitat fra: ob64 på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:25
Har nå prøvd ut autoplot på E18. Morsom sak, men dette er kun et leketøy. Det er omtrent like avslappende som å sitte på med svigermor: stadig korrigering og vingling, og du sitter med hjertet i halsen i konstant frykt for hva som kommer til å skje. Jeg var utslitt etter en 1/2 times kjøring...

Ellers mye bra, men er skuffet over at ingenting har skjedd med DAB brukergrensesnittet. Her ligger de håpløst langt bak.

Kudos for mer logisk (vanlig) bruk av symboler for cruise kontroll.

Enig ang. skuffende at DAB fremdeles er talentløst. Og litt på den generelle siden så er jeg også skuffet over at de ikke snart introduserer noe nytt på dette "infotainment" systemet. Det er enormt potensiale i den 17" skjermen uten at tesla klarer å få så mye mer ut av det. Greit med en makeover på stilen iblandt, men begeistringen går fort over...

Pompel

Samme erfaring med Helltunnelen her. Når jeg kommer til den tunnelen ønsker jeg stort sett å slå av Autosteer de gangene jeg har det på, og savner derfor muligheten til å trekke spaken tilbake to ganger for å slå den av igjen (samme gesture for å slå av som på)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

tkjoerlaug

Sitat fra: rsomby på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:33
Enig ang. skuffende at DAB fremdeles er talentløst.

Leser mange som mener at DAB-systemet er talentløst, men hva er det egentlig som er så talentløst? Går greit å finne noen kanaler og lagre 6-7 av disse som hurtigvalg. Jeg hører på DAB 80-90% av tiden i bilen, og synes dette egentlig fungerer helt greit. Hadde 2013 Volvo V70 før jeg kjøpte Tesla, og hadde ny Toyota Rav leiebil i forrige uke, og personlig synes jeg Tesla sin løsning er overlegent disse. Misforstå meg rett, jeg er er ikke imot at de forbedrer infotainment-systemet men helt talentløst er det da ikke.

Jeg så helst at de legger til mulighet for flere waypoints i ruteplanlegging og auto-justering av TACC ved ny fartsgrense før de fixer DAB-radioen.

gss

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:48
Sitat fra: rsomby på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:33
Enig ang. skuffende at DAB fremdeles er talentløst.

Leser mange som mener at DAB-systemet er talentløst, men hva er det egentlig som er så talentløst? Går greit å finne noen kanaler og lagre 6-7 av disse som hurtigvalg. Jeg hører på DAB 80-90% av tiden i bilen, og synes dette egentlig fungerer helt greit. Hadde 2013 Volvo V70 før jeg kjøpte Tesla, og hadde ny Toyota Rav leiebil i forrige uke, og personlig synes jeg Tesla sin løsning er overlegent disse. Misforstå meg rett, jeg er er ikke imot at de forbedrer infotainment-systemet men helt talentløst er det da ikke.

Jeg så helst at de legger til mulighet for flere waypoints i ruteplanlegging og auto-justering av TACC ved ny fartsgrense før de fixer DAB-radioen.

Man klarer å finne det man trenger, men på en svært klønete måte. At man finner det man trenger betyr ikke at det er bra. Burde være mulig å få opp en liste over alle tilgjengelige kanaler i området for så å velge den man vil høre på. Slik det er på alle andre biler jeg har sett.

vnm

Sitat fra: gss på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:55
Man klarer å finne det man trenger, men på en svært klønete måte. At man finner det man trenger betyr ikke at det er bra. Burde være mulig å få opp en liste over alle tilgjengelige kanaler i området for så å velge den man vil høre på. Slik det er på alle andre biler jeg har sett.
DAB funker i utgangspunktet bra, når man har funnet frem til kanalen i det elendige brukergrensesnittet OG man ikke kjører lengre strekk eller ønsker å bytte kanal. Problemet på langtur er at noen av kanalene ligger på ulike frekvensbånd (eller hva det kan kalles på DAB-språket) forskjellige steder i landet. Dette klarer ikke bilen å følge automatisk. Det som skjedde var at P3 plutselig ble borte over lang tid. Vi skjønte først ikke hva som skjedde, men fant igjen P3 på et annet bånd (altså skjedde det i det vi kom fra Akershus og over til Hedmark). Når grensesnittet er så dårlig, blir det mye unødvendig trykking og det er trafikkfarlig. Og litt irriterende :)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Hyperstress

#759
Sitat fra: turfsurf på søndag 25. oktober 2015, klokken 16:32
Sitat fra: Hyperstress på søndag 25. oktober 2015, klokken 15:34
Hvordan får en autopark til å fungere? Skjer ingenting når jeg prøver. (Er skrudd på)

Bare jeg som er litt skuffet over at vi må holde i rattet "hele" tiden, inkl filskifte, mens amerikanerne slipper?  :-\

ikke holde i rattet utenom filskifte.

Jeg var nok litt uheldig på første testtur. Har fått logget noen titalls mil nå, og må konkludere med at på motorvei er AP over all forventning! Å innta monitoreringsrollen reduserer merkbart workload, og jeg kommer tryggere og mer opplagt frem.

Ang nagging: Første tur ble jeg bugget hvert minutt. Det er gledelig å se at det ikke er slik hele tiden. Jeg målte korteste naggeintervall til 1 minutt og lengste til 6 minutter i dag.
Jeg lurer egentlig på hva som avgjør dette intervallet(?). Bilen hadde tilsynelatende gode referanser da jeg tok disse målingene. Fikk en følelse av lengre intervall dess mer trafikk det var, men det kan være innbilning.
Forslag til forbedring er at ethvert kjørerelatert input (feks endre hastighet eller setting på vindusvisker) nullstiller naggeintervallet på lik linje med at du tar i rattet. Feks dersom det er 10 sek igjen til bilen har lyst til å bugge deg så øker du tilfeldigvis CC hastigheten litt med det resultat at AP puster lettet ut over at du er våken, og den venter nye 5 min før den tenker å bugge deg igjen. Dersom den får inn slike inputs som bekrefter at du er opptatt med kjøring/monitorering jevnlig, så burde nagging kunne kuttes helt ut (,bortsett fra når den er lost).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

#760
Merker samme temperaturissues som andre. Tesla har tydligvis klart å oppnå "samme" temperatur i bilen, ved bruk av mindre strøm, ved å forskyve hele temperaturskalaen to grader til venstre.  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Sitat fra: rsomby på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:33

Enig ang. skuffende at DAB fremdeles er talentløst. ...

Det som er mest "talentløst" mht. DAB i TMS er at de ikke har klart å snu antennen som sitter i bakruten rett vei.
Den burde heller ikke sitte der da bakruten er alt for skrå.
Antennen har horisontal polarisering mens DAB i Europa sendes med vertikal polarisering. Det er kun FM som har horisontal polarisering.  Dette reduserer "følsomheten"/signalstyrken vesentlig.
DAB har som FM "egen kanal" for TMC eller trafikkmeldinger. Dette er heller ikke implementert, noe som for lengst er standard i sammenliknbare biler.
For å rette på dette, må det en hardwareoppgradering til. Det spørs om den noensinne kommer...?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

SAG

Testet autopiloten t/r Klett-Børsa, på E39 rett sør for Trondheim. Fungerte veldig bra, også i tunnelene som det er mange av. Testet også Klett-Melhus, og opplevde at da jeg kom inn i 90 sonen med utvidelse av et nytt felt til høyre, så la bilen seg umiddelbart over i det høyre feltet, altfor skarpt til å være behagelig.

Ellers er det en ting jeg savner i forb. med kjøring i tunnel: automatisk svitsjing til intern sirkulasjon på klima anlegget. Noen som Vet noe om dette? Har hørt at BMW har dette. Og bilen vet jo når den kjører i tunnel, det kommer tydelig fram på navigatoren.

Tuxedo

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 26. oktober 2015, klokken 14:48
Leser mange som mener at DAB-systemet er talentløst, men hva er det egentlig som er så talentløst? Går greit å finne noen kanaler og lagre 6-7 av disse som hurtigvalg.
Det går fint inntil du tar deg en langtur og kjører inn i et annet fylke, hvor NRK sine kanaler da skifter frekvensbånd, slik at hurtigvalgene ikke lenger virker.  Da må man begynne å lete for å finne rett blokk.  Fullstendig idiotisk; brukeren skal selvsagt ikke behøve å forholde seg til hvilken blokk kanalen ligger i (12D, 13C, etc. etc.)  Har aldri sett noe lignende på noen annen DAB-radio.  Nå er vi tilbake til kortbølge-entusiaster fra 50-tallet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Pompel

DAB følger vel kanalen om du slår på "Use strongest frequency" i innstillingene for DAB-radioen? Jeg kan ikke huske å måtte søke etter radiokanalen igjen når jeg kjørte ned til Oslo i sommer, og troooor at det var DAB og ikke annen mediakilde som ble mest brukt
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA