Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

Slettet profil

Har kjørt ca 35 mil i dag, og nesten bare på autopilot. Er veldig, veldig imponert.

ob64

Har nå prøvd ut autoplot på E18. Morsom sak, men dette er kun et leketøy. Det er omtrent like avslappende som å sitte på med svigermor: stadig korrigering og vingling, og du sitter med hjertet i halsen i konstant frykt for hva som kommer til å skje. Jeg var utslitt etter en 1/2 times kjøring...

Ellers mye bra, men er skuffet over at ingenting har skjedd med DAB brukergrensesnittet. Her ligger de håpløst langt bak.

Kudos for mer logisk (vanlig) bruk av symboler for cruise kontroll.
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Tuxedo

#737
Sitat fra: ob64 på søndag 25. oktober 2015, klokken 23:25
Har nå prøvd ut autoplot på E18. Morsom sak, men dette er kun et leketøy. Det er omtrent like avslappende som å sitte på med svigermor: stadig korrigering og vingling, og du sitter med hjertet i halsen i konstant frykt for hva som kommer til å skje. Jeg var utslitt etter en 1/2 times kjøring...
+1 Dagens innlegg  ;D...
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ctr46

Som flere andre her så har jeg testet V7.0 idag. Autopilot funksjonen med autosteer fungerer stort sett greit. Jeg tipper den blir mykere og mindre korrigeringer etter hvert som den får feedback fra bilene våre.

Ang varmeapparatet er det blitt en liten katastrofe. Jeg har pleid å ha alt fra 19-21 grader i bilen og følt at det har gitt god temperatur i bilen. Nå hadde jeg på 22 og det kjentes ut som 18-18,5 grader. Forsøkte å skru opp til 25 og det ga ikke noen merkbar forbedring enn at det ble litt varmere. Likevel ga det ikke noen jevn varme slik det har vært før...

Har ringt support og meldt inn. De kunne ikke finne noe galt med bilen ut fra det de så over fjernovervåkningen. Dersom de ikke klarer å finne ut av dette ofrer jeg autopilot for å få tilbake varmen i bilen ved å nedgradere (dersom det er mulig)...

Det er flere områder rundt midtkonsoll og venstre kne som har blitt "kuldesoner" etter oppdatering. Forsøkte både med og uten range mode samt soft reset med rulleknappene. Ikke noe hjalp.

Så jeg er både imponert og skuffet idag...
85D

Hodetelefoner

Jeg har hatt små "problemer" (opplevd at det ikke hat gitt skikkelig varme ved noen få anledninger) med varmeapparatet før. Men de løste seg for meg nå! (bank i bordet).
Ellers har bilen kjørt selv ifra tusenfryd til jeg svingte av på alnabru. uten en eneste inngripen. Nesten for bra!

Sandvika

Fått ca 15mil med AP, kan ikke si at jeg er mer avslappet.
På disse milene har jeg hatt 4-5 "youtube" episoder .
-Svingene og bakketoppene på E18 gjennom Lysaker er krevende, men bilen ga ikke beskjed før jeg følte den mistet kontrollen.
-Avkjøring fra E18 til E16 nordfra. Lå i riktig fil som går over bremsefeltet før høyrekurven. Da virket det som om bilen plutselig skulle velge midtrabatten som skiller E18 og E16 avkjøringen. Testet igjen i mørke, da fungerte den.
-Kollektivfeltet E18 mot byen, ved avkjøringene så er veimerkingen på avkjøringsfeltet "dratt gjennom" kollektivfeltet. Her ble bilen veldig forvirret og holdt på å velge avkjøringen. Følte igjen jeg måtte igjen avbryte for å forhindre at bilen skulle dra ut mellom avkjøringfeltet og kollektivfeltet.

Min konklusjon er at når den har andre biler å følge på motorvei så kan AP bli veldig behagelig, men blir det litt svingete og opp og nedå se så blir dette fortsatt ganske nervøst...


GeirHM

Jeg fikk system 7 inn i bilen på vei til Spania. Brukte det fra Barcelona og ned til Benidorm. Jeg er imponert. Men kanskje er det fordi jeg bruker det litt annerledes enn mange? I perioder hvor det var mye trafikk tok jeg det av. Men jeg testet det i slike situasjoner også. Men det skaper bare stress, fordi jeg da måtte sitte som på nåler. Slike situasjoner liker jeg å ha stålkontroll. Ville rett og slett ikke ha denne hjelpen der. Men til lange strekk på motorveier med lite trafikk er det en klar forbedring og et veldig fint hjelpemiddel. Jeg oppdaget at det var særlig nyttig når du er opptatt av å konservere energi. Det er langt mellom ladeplassene her, da var det strålende å legge seg i 90 - 100 og monitorere hele bilen og ikke bare kjøringen. Jeg fikk tid til å følge med skjermen på en helt annen måte enn tidligere. Akkurat i går var det få trailere på A7 men jeg ser for meg at dette blir et fantastisk hjelpemiddel om du legger deg bak en slik og kobler inn autopiloten. Da maksimeres kjørelengde. Og i sånn kjøring reduseres reiseslitasjen merkbart. Det fikk jeg merke på slutten av turen. Så altså, autopiloten har mye for seg, når den bare brukes til formål den er velegnet for. Filveklseren fungerer også, men den kan nok bli litt mer smidig. Litt kantete i bevegelsene akkurat nå. Oppdateringen har forøvrig gjort min 85D sprekere. Og litt kaldere. Varmeanlegget måtte skrus opp noen grader.

Dag A.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Muffinman

Er vel sikkert slik det skal være på pre-ap biler. Ikke gjort noen valg, det så slik ut etter oppdatering. Håper det går an å få det slik på nybilen også, men tviler.

Lygren

Fikk testet systemet inn fra Sandvika med en del smale kollektivfelter i dag og må jo si at jeg ikke er helt komfortabel så langt... Legger seg plutselig veldig nærme lastebiler, må som kjent slås av ved alle av- og påkjøringer, og på ett tidspunkt ville den faktisk sende meg rett i venstre autovern selv om gul skillelinje var helt tydelig og det på høyre side også var tydelige markeringer. Dette skjedde rett før overgangen ved Bygdøylokket, kan være greit å slå av der inntil videre...

Ellers blir dette sikkert bra, men foreløpig ser jeg nok en del rom for forbedring her. Det som gjorde meg spesielt skeptisk var at bilen prøvde å sende meg aktivt inn i autovernet til tross for tydelig markering, måtte vri rattet motsats og klemme inn bremsen for å deaktivere systemet, og selv om det ikke var noe fare for kollisjon da jeg jo var klar over at systemet er i beta og følgelig på ingen måte lente meg tilbake og lot bilen seile sin egen sjø, blir det jo liksom ikke akuratt noe "autopilot" når en hele tiden må være på vakt på helt ulogiske saker som dette!

Gi oss v. 1.01 pronte sier nå jeg, men moro med "selvstyrende" bil er det uansett for en teknonerd som meg, det skal sies!! :)

olesb

Da har jeg fått testet den nye autopiloten. Testet det blant annet t/r Oslo - Gardermoen og t/r Oslo - Drammen.

Synes det fungerer meget godt på motorveiene når man kommer et stykke ut av Oslo og veiene blir rettere, blir for meg som en videreføring av ACC. Testet det også på motorveiene i Oslo og der kommer jeg ikke til å benytte systemet. Testet det blant annet på motorveien ved Sjølyst og der egner ikke systemet seg for de svingete veiene enda.

Skal kjøre t/r Oslo - København om en drøy uke og der er jeg sikker på at det vil gjøre turen mer behagelig enn tidligere.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

snappy

E18 Oslo-Asker er jo stort sett en kjerrevei, slik at om AP funker der etter litt Machine Learining er det vel bare et bevis på at dette kan bli bra.
De som tester på denne strekningen og så dømmer systemet nord og ned har misforstått bruksområdet og forutsetningene.
2014 e-UP
2015 85D

Lygren

Yepp, kjerrevei er et greit stikkord når en beskriver mye av "motor" veiene i Norge, men noen strekker har vi jo med noe i retning av motorvei-standard, type Oslo - Gardermoen, men trist er det jo at det skal være (og forbli ser det jo ut til...) slik... For min del, og sikkert veldig mange andre Tesla-folk, må autopiloten funke også på norske, elendige "motorveier" om det skal ha noe for seg i praksis, og i så måte har vi nok en del bra i vente da 1.01 bl.a. kommer med adaptiv kurvetilpasning og sikkert annet snadder som forhåpentligvis vil gjøre funksjonaliteten bedre her til lands.

Bra også at de har kalt systemet "BETA", la oss håpe det er det nok til å hindre intetanende bilister i å anta at systemet er fiks ferdig, for hadde jo vært kjedelig om hele greiene nå ble gjort ulovlig som følge av nettopp uvettig bruk av denne spennende featuren...

Mippen

Liten test I ulike situasjoner med AP I Bergens området.

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA