Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: krl på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:16
For min del, så fungerer klimaanlegget nå så dårlig at jeg parkerer bilen utenfor verkstedet og ber om lånebil så snart temperaturen faller under 0 grader.

Det fungerer ikke å kjøre 3-4 timer i strekk med null varme på beina. Da får jeg heller bite i det sure eplet og ta toget.

Det høres jo merkelig ut at det tilsynelatende skal være så stor forskjell på bilene. Lurer jo på om det faktisk kan være tilfelle.

Vi får uansett håpe at de kan få sendt ut en forbedring på de ankepunktene folk har snart.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

krister461

Rart at dette oppleves så forskjellig. Selv skrur jeg opp temperaturen en grad eller to og synes det funker helt fint. Skulle det oppstå kuldesoner så må jo det bare være å øke viftehastigheten for å få mer sirkulasjon...

Brede

Nå er det jo sånn at det skal være unødvendig å drive å justere viftehastigheter og spjeld med et moderne klimaanlegg.

Hilsen en som har vært lykkelig med varmen i Model S i to år, men nå fryser på føttene..

mogu

Enig med deg i det Brede, men det er litt forskjell på å klage på det og på å mene at bilen ikke lenger kan brukes når det er kaldt ute.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Bjørn

Da har jeg snakket med Tesla support om 7.0 og problemene m varmeapparatet.. Og dem kunne fortelle at jeg var ikke den første.
Ingeniørene er faktisk as we speak i gang m å prøve å rette opp galskapen.. så det skal komme en ny "oppdatering".. faktisk, som går kun på dette..
Jeg lurte på om jeg ikke bare kunne få tilbake 6.2.. men det var vist ikke så enkelt.
Nevnte også problemet med at lekebilen på lilleskjermen lyser i øynene på meg ved mørkekjøring, og at dette sans. gjelder mest for dem med lys farge på bilen. (jeg har sølv) Og at den lille skjermen nå ligger et hakk el to over den store i lysnivå..
Jeg har overhodet ikke bruk for lekebilen, da jeg ikke har A.P.

N00b

Jeg klarer ikke la meg engasjere her. Javel Tesla har tukla med varmeapperatet og får klager. De kommer med en bugfix.
I mellomtida setter vi vifta på manuell trinn 4-6 ,

Som det skrives skulle man tro dommedag var i neste uke.
Relax.

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:41
Nevnte også problemet med at lekebilen på lilleskjermen lyser i øynene på meg ved mørkekjøring, og at dette sans. gjelder mest for dem med lys farge på bilen. (jeg har sølv) Og at den lille skjermen nå ligger et hakk el to over den store i lysnivå..

Jeg sliter også med for mye lys fra den lille skjermen. Problemet er nok at den har for dårlig sortnivå, den lar seg nok ganske enkelt ikke dimme mer. Når timene blir mange bak rattet på bekmørke, våte veier bruker jeg gjenstander som lommebok, lue etc for å dekke til unødige deler av den lille skjermen og dermed begrense lyset som konkurrerer om gluggenes kapasitet med lyset fra hovedlyktene. Den lille bilen er sjenerende her også, og jeg har grå bil. Tallene som viser hastigheten kunne med fordel vært i en noe mørkere tone. Vurderte en stund å legge solfilm på skjermen for å begrense men det ble ikke noe av den gangen. Lage en sjablong som maskerer det jeg ikke trenger kanskje?
SitatJeg har overhodet ikke bruk for lekebilen, da jeg ikke har A.P.
Jeg har også gammel bil, og kan ikke se en eneste forbedring med 7.0. Flere ting som bærer preg av å være lite overtenkt, og enkelte ting som kort og godt har sluttet å fungere.

Thor2014


turfsurf

Hver gang der er større SW oppdateringer er det mange som syter og klager over at ting ikke er som før. La nå ting synke litt inn og prøv det ut ...

Synes informasjonen som blir presentert nå er mye ryddigere og aktuell ifht tidligere. De som klager over mangel på kjørelengde, restkapasitet og dato, hvor ofte sjekker dere det egentlig? Øyeblikksinformasjon om kjøresituasjonen må jo være mere interessant (bl.a fart som er kommet nærmere synsfeltet).

Selv har jeg hvit bil, og opplever heller ikke å bli blendet av den. Jeg sitter da ikke og stirrer ned på den hele tiden. Men det er vel litt individuelt, selv om jeg tror møtende trailere avgir flere lumens en den lille skjermen...

Ellers er det vel helt klart at det ikke er så lurt å teste endringer på klimaanlegget kun i sommerhalvåret  :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Jeg er egentlig bare blitt mindre begeistret med denne oppdateringen etterhvert som jeg ble kjent med den og jeg har allerede kjørt noen tusen km. At noen ikke er sjenert av for mye lys fra den lille skjermen betyr jo ikke at andre ikke er det. Det kommer an på alder, i hvilken stand øynene er og ikke minst bruksmønster. Jeg tipper de fleste merker dette i et scenario jeg opplever ofte; se for deg en full arbeidsdag med påfølgende 5-6 timer i i bilen i mørke på øde landeveier, rett i hotellsenga, opp halv seks, kjøre en time i mørket, møte e.l. i 8-10 timer og deretter hjem samme veien i 6 timer, også i mørke og gjerne i regn. Da er man sliten, trøtt og veldig følsom for unødig lys. Jeg har oppgradert til 35w i hovedlyktene og det hjalp noe. Faktisk hjelper det meg å slå av lys i dørene også.

Håper den lille skjermen på nybilen lar seg dimme lenger ned.

krl

Sitat fra: mogu på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:26
Enig med deg i det Brede, men det er litt forskjell på å klage på det og på å mene at bilen ikke lenger kan brukes når det er kaldt ute.
Jeg frøs nærmest beina av meg på en liten 3-timers kjøretur, og da var settpunktet 5-6 grader over rett temperatur. Og foreløpig er det ikke spesielt kaldt ute.

Men hvis det nå ser ut til at det kommer en oppdatering innen rimelig tid, så er jo dette uproblematisk. Det går greit å kle på seg litt ekstra i noen uker.

Noen trives med 10 grader på soverommet, mens andre må ha 25 grader. Så akkurat dette er vel så subjektivt som det kan få blitt!

mogu

Det hadde vært interessant, om du gidder, å gjort målinger med et termometer i bilen din. Så finner man jo fort ut hvor kaldt det faktisk er.

Da gjelder det forresten å ikke dytte termometeret ned i luftelukene, det er juks ;)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. november 2015, klokken 20:05
Jeg er egentlig bare blitt mindre begeistret med denne oppdateringen etterhvert som jeg ble kjent med den og jeg har allerede kjørt noen tusen km. At noen ikke er sjenert av for mye lys fra den lille skjermen betyr jo ikke at andre ikke er det. Det kommer an på alder, i hvilken stand øynene er og ikke minst bruksmønster. Jeg tipper de fleste merker dette i et scenario jeg opplever ofte; se for deg en full arbeidsdag med påfølgende 5-6 timer i i bilen i mørke på øde landeveier, rett i hotellsenga, opp halv seks, kjøre en time i mørket, møte e.l. i 8-10 timer og deretter hjem samme veien i 6 timer, også i mørke og gjerne i regn. Da er man sliten, trøtt og veldig følsom for unødig lys. Jeg har oppgradert til 35w i hovedlyktene og det hjalp noe. Faktisk hjelper det meg å slå av lys i dørene også.
Lett å forstå dine problemer- mange halvgamle har en snev av grå stær som gir økt ømfintlighet mot å bli blendet- det du skriver men sjablong er vel en god idee- Jeg ville brukt en plexiglassplate med soting skåret til slik at den kan ligge på den lille skjermen, evt flere med ulike sotingsgrader.
På Østlandet og rundt de store byer kjører mange på belyste veier og vil ikke få samme problemer under ellers like forhold.

VAG

Enig med de som klager på varmeapparatet, som ikke leverer nok varme til gulvet. Å måtte stille manuelt på et automatisk klimaanlegg, for å få det til å virke, er ikke akseptabelt. Dessuten har det lett for å dogge på vinduene hvis a/c blir slått av. Feilen er meldt til Tesla.

Hvit leikebil på displayet blender også meg, enda jeg er i min beste alder  ::)

Kristian O

Sitat fra: krl på tirsdag 03. november 2015, klokken 20:11
Sitat fra: mogu på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:26
Enig med deg i det Brede, men det er litt forskjell på å klage på det og på å mene at bilen ikke lenger kan brukes når det er kaldt ute.
Jeg frøs nærmest beina av meg på en liten 3-timers kjøretur, og da var settpunktet 5-6 grader over rett temperatur. Og foreløpig er det ikke spesielt kaldt ute.

Men hvis det nå ser ut til at det kommer en oppdatering innen rimelig tid, så er jo dette uproblematisk. Det går greit å kle på seg litt ekstra i noen uker.

Noen trives med 10 grader på soverommet, mens andre må ha 25 grader. Så akkurat dette er vel så subjektivt som det kan få blitt!
Har du prøvd å endre innstillinger manuelt til meir futt i vifta luft på føttene?
Enig i at Tesla bør fikse dette (og det trur eg dei gjer "snart"), men klarer ikkje heilt å sjå på dette som dommedag.

For meg (ingen AP) er SW7.0 kun ubetydlige grafikkendringer utenom endring av media appen som gjer at 'browse' og 'playing' er kan visast samtidig.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA