Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Sbr på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:51
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:40- Utslagene til de ultrasoniske sensorene bør ikke vises når en kjører. Det periefere synet oppfatter disse bevegelsene og tar fokus bort fra utkikken. Jeg er overbevist om at Tesla kommer til å fjerne disse etter hvert.
Eller du kan skru av blindsonevarsler selv i menyen... ::)

Men da skrur du vel av lydvarsel også, eller? Lyden er det viktigste ifm blindsonevarslingen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Spinner

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:44Men da skrur du vel av lydvarsel også, eller? Lyden er det viktigste ifm blindsonevarslingen.
Det vil jeg tro, et valg for kun lyd hadde vært en ide.

Lygren

Hadde ikke på navigasjon i kveld i svingen i tunnelen, skal sjekke med nav på i morgen!

twinpeaks

#843
Sitat fra: Wabi-Sabi på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:37
Å stadig bli minnet på at man kjører uøkonomisk øker ikke akkurat kjøregleden.

Nå kan jeg dra på og kjøre forbi eller bare gi på litt ekstra opp bakken uten
at den idiotiske effektmåleren lyser opp midt i synsfeltet og fyrer opp under
rekkeviddeangsten.

Helt klart at dette forbedret kjøreopplevelsen betraktelig for meg ihvertfall.

Jeg vil si at jeg hadde akkurat samme inntrykk i dag, ikke minst med kombinasjonen at trip-meter for trip A + B er ikke lengre tilgjenglig i instrumentskjermen. Jeg har hatt bilen siden juni, har kjørt 10k km og forbruk hittil på 199 Wh/km. Hittil har jeg alltid prøvd å ikke ligge over dette, men på de første turer med autopilot mistet jeg fokus på dette (men det kan ja komme tilbake).
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Cookie Monster

Er også fint å slippe å ha batteri % eller km midt i feltet. Bør ikke være hovedfokus i en elbil slik som dette. På feks VW E up eller noe er det sikkert kjekt men skal ikke være behov for det her :)

Synes også effektmåleren ikke er noe poeng å ha der hele tiden. Men greit å ha oppe innimellom. Men skulle vært litt bedre "detaljert" altså flere tall og lettere å se hvor mye kW man når maks osv.
2015 P85D

Muffinman

Apropos batteri. Ser ut som bil/app mener at jeg har supercharger hjemme  etter 7.0 ::)  skal fullade senere i dag, blir spennende å se hvilken type lader jeg har på jobben...

Pompel

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:45Du synes det er greit å sette andres liv i fare !
Dette er en beta. Å stole på systemet å sitte med armene i kryss i hastigheter rundt 90 kmh er å leke med  medtrafikanters  liv . Nei, min reaksjon ovenfor idioti er helt adekvat !
Nå har jeg kjørt med Autosteer på den samme distansen ganske mange ganger og min opplevelse av funksjonen er at det er veldig viktig å være ekstra forsiktig de første gangene man kjører den samme veien. Bilen oppfører seg ikke plutselig uforutsigbart med de samme forutsetningene og man lærer seg ganske raskt hvordan bilen takler den samme veien.

Det er derfor ikke bare bare å dømme kjøringen som i den gitte videoen. Har han kjørt den samme veien flere ganger tidligere med Autosteer så vet han ganske godt hvordan bilen oppfører seg. Da er det mest snakk om å gjøre det man ellers gjør når man kjører manuelt, ha oversikt over trafikkbildet rundt seg og det så da vitterlig ut til at han fulgte med.

Å lese aviser, surfe på mobilen eller klatre i baksetet derimot - det er utvilsomt idioti.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Hyperstress

Sitat fra: Sbr på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:54
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:44Men da skrur du vel av lydvarsel også, eller? Lyden er det viktigste ifm blindsonevarslingen.
Det vil jeg tro, et valg for kun lyd hadde vært en ide.

Ser ikke ut som at en kan skru av blindsonevarsel lenger. Mulig dette valget ble fjernet da den var ferdig med beta.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:37
Sitat fra: Sbr på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:54
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:44Men da skrur du vel av lydvarsel også, eller? Lyden er det viktigste ifm blindsonevarslingen.
Det vil jeg tro, et valg for kun lyd hadde vært en ide.

Ser ikke ut som at en kan skru av blindsonevarsel lenger. Mulig dette valget ble fjernet da den var ferdig med beta.
Man kan slå av side collision warning, men da mister man altså selve advarselen i tillegg til diskolysene...

ctr46

Er det bare meg som har store problemer med temperaturen i bilen etter oppdatering?
En ting er at man må skru opp 2-4 grader høyere enn det man er vant til men det har kommet flere kuldesoner ved midtkonsoll litt nedenfor skjermen og ved venstre ben som jeg har merket så langt.
Dette vil bli verre nå fremover ettersom temperaturen ute synker.
Jeg bytter mye heller tilbake til 6.2 om ikke det blir en fiks på dette asap!
85D

Dag A.

I går fikk vi væromslag her hos oss og da ble dette problemet med temperaturen merkbar her også.
Ved å sette temperaturen på 22, så fikk jeg 21.6 på "interior temp" på app, men tror jeg vil ta med ett eksternt termometer og måle temperaturen i bilen.

Skal ha den på service i morgen så jeg vil også høre med dem der hva det er som har skjedd med bilen, og om de har en fix for problemet.

Skal bli spennende utover senhøsten og vinteren om det ikke blir en fix på denne.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Lygren

Ny tur innover fra Sandvika til Oslo i dag, overskyet og problemfri overgang på sandviksbrua i kollektivfeltet selv med en del trafikk i fila til venstre. Samme issue med å prøve å peise bilen inn i autovernet ved Bygdøylokket samt også rett før nedkjøringen til Oslofjordtunnelen (måtte jo prøve!! :)). Hendene MÅ med andre ord på rattet!!!

Ellers aktiverte jeg navigasjon, men fikk ingen reduksjon i hastighet i den skarpe svingen i Vålerengatunnelen heller i dag, så jeg er usikker på hvorfor den justerte hastigheten ned ved én anledning i går... Mulig den justerer hastigheten hvis en kun har på TACC og ikke AP? Kommer jo uansett, så foreløpig får en heller justere seg litt opp og ned i hastighet manuelt.

Sandvika

Sitat fra: Pompel på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:45

Bilen oppfører seg ikke plutselig uforutsigbart med de samme forutsetningene og man lærer seg ganske raskt hvordan bilen takler den samme veien.


Nå er du spot on problemet, men drar fullstendig gal konklusjon!

Du vil aldri oppnå "samme forutsetningene", forskjellige kjøreforhold (lys), hastighet, initiell plassering i kjørebanen andre kjøreteøy osv. vil gjøre at AP vil tolke det den ser og ikke ser på forskjellig måter hver gang. I de fleste tilfellene vil den dra samme konklusjon, men selv om den lærer så kan det skje at den plutselig "ser" noe den har oversett tidligere eller ikke ser noe den forventet å se med det resultat at den vil prøve å unngå dette.

Fleet learning tror jeg ikke vi skal legge for mye vekt på første ukene, ingen bevis på dette langs E18 vestfra inn mot Oslo hvor Tesla tettheten kanskje er høyest i verden(?).


Thor2014

Fleet learning skjer nok etter Tesla har analysert hva som skjer og sender bilen en oppdatering.
Er nok dårlig med realtime updates.

dosmont

Når det gjelder å holde i rattet, så har jeg funnet ut at det er ikke 10 på 2 lengre som gjelder, det er 5 på 7  8)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA