Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Nå som vi har fått nytt UI i bilen, har vi tro på at vi også får nytt UI i appen?

olesb

Fungerer veldig bra når veiene og merkingen er god nok, dvs. motorvei med god merking. Ellers kommer jeg nok til å være forsiktig med å bruke det.

Det som overrasker meg positivt er hvor godt det fungerer til køkjøring.  Testet det i går og bilen går ikke lenger i HOLD. Bilen starter og stopper av seg selv og følger bilen foran. Man må selvfølgelig konsentrere seg som før, holde i rattet og være klar til å trykke inn bremsen. Det er fortsatt vi som er sjåfører, men for enkelte oppgaver, som kø- og motorveikjøring, fører autosteering og TACC til at jeg er mer uthvilt enn uten.

I kollektivfeltene rundt Oslo vil jeg oppfordre dere til å være forsiktig med bruk av autosteering, det er smale felt og dårlig/forvirrende merking mange steder.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Teslanewbie

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:16

- Ja, det skjedde flere ganger at bilen rykket til. Når man ligger på motorveien skal det holde å sette på blinklyset til den retningen man ønsker, så skifter bilen kjørebane selv, men vi gjorde det i en sving på E6. Da kastet kjøretøyet seg og vagget litt fram og tilbake, forteller Handeland.
Jepp, blinket ut fra kollektivfeltet i høyrekurve (nordover Slependen). Bilen dro da tvers over midtre felt og fikk følelsen av at den hadde gått i autovernet om jeg ikke hadde grepet inn.

Relater nå dette til filmen med personen som kjør med AP med armene i kryss  på vei med møtende trafikk . Det er nok at han kommer borti spaken og en tragedi kan være et faktum .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Toonster

Håper alle forstår og bruker Autopilot som en forlengelse av systemet Adaptiv Cruise Controll.

Dette er bare hjelpefunksjoner og man må selvsagt følge med - om man gjør det, er jeg overbevist om at Autopilot vil hindre mange ulykker i fremtiden.

MeTesla

Når det gjelder 7.0 og DAB radio - er det bare meg som helt plutselig og over natten har fått en DAB radio som er brukbar? Før var den håpløs med tanke på mottak av signaler, nå fungerer den fint. Og om signalet blir for lavt switcher den selv over til FM for så å gå tilbake til DAB når signalet er sterkere.

Fram til 7.0 har jeg bare brukt Internettradioen, nå bruker jeg bare DAB.

Samtidig synes jeg forbruket ser ut til å ha gått ned men her kan det jo være ønsketenkning. Kjørte nå fra Ski til Gardermoen, det er vel noen høydemeter i favør Gardermoen og motorvei så å si hele veien, og snittforbruket lå på 185. Det var lavt synes jeg.

Ut over det, og som jeg har nevnt før, så elsker jeg virkelig den nye layouten. Savner ingen ting fra det gamle. Synes det nye både er enklere, renere og penere.

Og autopiloten - den er spooky men virker oppsiktsvekkende bra!

mogu

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:16

- Ja, det skjedde flere ganger at bilen rykket til. Når man ligger på motorveien skal det holde å sette på blinklyset til den retningen man ønsker, så skifter bilen kjørebane selv, men vi gjorde det i en sving på E6. Da kastet kjøretøyet seg og vagget litt fram og tilbake, forteller Handeland.
Jepp, blinket ut fra kollektivfeltet i høyrekurve (nordover Slependen). Bilen dro da tvers over midtre felt og fikk følelsen av at den hadde gått i autovernet om jeg ikke hadde grepet inn.

Relater nå dette til filmen med personen som kjør med AP med armene i kryss  på vei med møtende trafikk . Det er nok at han kommer borti spaken og en tragedi kan være et faktum .

Nå synes jeg faktisk du må gi deg med denne overdramatiseringen. Det er heller ikke stor sjanse for å komme borti blinklysspaken om han sitter med armene i kryss.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

auduny

Kona kjørt Oslo -> Kilsund i dag og meldte om at autopilot det var det beste siden skivet brød. Eneste hun mislikte var at når du ba den skifte til vestre fil for å ta forbi la den seg ofte ukomfortabelt nærme lastebilen i høyre felt. Hun ville ha lagt seg lenger til venstre selv.

Så alt i alt superfett med autopilot. Hendene på rattet hele tiden. Men man kan slappe av når man fikler med radiokanaler etc.

Nytt design er litt "meh". Synes det var penere før. Mulig jeg er Oldschool. Men selv etter to år synes jeg forsatt designet i IOS6 er penere enn nymotens flat-design i iOS>7.
Det er vel QT (som også brukes i KDE) som userinterfacet til Tesla baserer seg på, så i praksis burde man kunne theme det som man vil :-)

"speedometere" er plassert ugunstig som mange andre har nevnt. Må justere rattet til en mindre behagelig posisjon for å se hvor fort jeg kjører.

Men noe jeg ikke fikk forsøkt før hun dro med bilen var "max battery power" under "insane"-knappen. Forsøkte å trykke på den, men den sa "55 minutes untill ready"
Er det noen som har forsøkt "Max Battery Power" og sett om det er stor forskjell på akselerasjon?


Lynet

Man må fysisk ta i rattet samtidig som man bruker blinklyset for å få den til å skifte felt. Kun å bruke blinklys funker ikke. Prøvd dette flere ganger selv.
Men jeg gjentar nok en gang, det står en advarsel når autopilot settes på om at hendene skal være på rattet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Wabi-Sabi

Sitat fra: Lynet på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:09
Man må fysisk ta i rattet samtidig som man bruker blinklyset for å få den til å skifte felt. Kun å bruke blinklys funker ikke. Prøvd dette flere ganger selv.

Se etter i displayet om bilen ser nabo-filen som du vil skifte til. Om den ser filen så trenger du ikke hjelpe til, om den ikke ser nabofilen kan du få den til å skifte ved å nudge i rattet, slik fungerer det ihvertfall i min bil.
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Wabi-Sabi

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:14


Fy F , når jeg ser slike saker blir jeg fly forbannet, Jævla idiot som kjører slik!

Filmen er sendt videre til myndighetene nå. Håper det tas affære !

Makan til reaksjon !!
Så du skal løpe og klage til "myndighetene"
Hva ønsker du å oppnå?
At "myndighets"-kameratene dine skal trekke tilbake "AP-tillatelsen"?
Helt til Tesla endrer funksjonen slik at den kun være mulig å aktivere på veier m midt-deler?
Ønsker du virkelig det?

Jobber du i barnehage?
Tenker de fleste voksne mennesker greier å ta nogenlunde oppegående avgjørelser
uten at du trenger å løpe og klage til park-tanten.
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Hyperstress

Noen betraktninger etter mer kjøring med AP:

- Det virker som intervallene for "hold hendene på rattet" blir lengre og lengre. Første turen var rundt minuttet, og i dag opptil et kvarter.
- Utslagene til de ultrasoniske sensorene bør ikke vises når en kjører. Det periefere synet oppfatter disse bevegelsene og tar fokus bort fra utkikken. Jeg er overbevist om at Tesla kommer til å fjerne disse etter hvert.
- Bilen burde skli litt lengre unna dersom den merker at den ligger nært bilen i nabofila. Føler ikke den gjør det i tilstrekkelig grad nå.
- TACC er blitt meget bra, spesielt god forbedring ifm biler som skifter felt foran deg.
- Testet AP litt for gøy på en landevei der det var kantklippet et godt stykke ut til sidene (sikkert for å lettere kunne se elg e.l.). AP oppfattet dette området som en fil. Måtte da selvsagt teste hva som skjedde om jeg blinket til høyre, og ganske riktig hadde bilen da tenkt seg ut i skogen  ;D
- Hadde ett tilfelle på motorveien der bilen plutselig bare svingte brått inn mot bilen ved siden av meg.

Ellers blir jeg mer og mer facinert og imponert over AP. Synes UI også er mye bedre enn før, selv om jeg er enig i at Hastigheten er plassert litt for høyt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Teslanewbie

Sitat fra: Wabi-Sabi på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:39
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:14


Fy F , når jeg ser slike saker blir jeg fly forbannet, Jævla idiot som kjører slik!

Filmen er sendt videre til myndighetene nå. Håper det tas affære !

Makan til reaksjon !!
Så du skal løpe og klage til "myndighetene"
Hva ønsker du å oppnå?
At "myndighets"-kameratene dine skal trekke tilbake "AP-tillatelsen"?
Helt til Tesla endrer funksjonen slik at den kun være mulig å aktivere på veier m midt-deler?
Ønsker du virkelig det?

Jobber du i barnehage?
Tenker de fleste voksne mennesker greier å ta nogenlunde oppegående avgjørelser
uten at du trenger å løpe og klage til park-tanten.

Du synes det er greit å sette andres liv i fare !
Dette er en beta. Å stole på systemet å sitte med armene i kryss i hastigheter rundt 90 kmh er å leke med  medtrafikanters  liv . Nei, min reaksjon ovenfor idioti er helt adekvat !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Wabi-Sabi

@teslanewbie

Etter at jeg så filmen forstår jeg ikke din reaksjon.
-Jeg ser ikke noe dramatikk.
-Jeg ser ikke at han setter andre liv i fare.

Hva som kunne ha skjedd hvisomattedet blir hypoteser.

Ja, han fulgte ikke ikke instruksjonene til Tesla, men i filmen oppstod det
OVERHODE INGEN DRAMATIKK ELLER NOEN FARLIG SITUASJON.
hva er da din beveggrunn for din reaksjon; at han angivelig har brutt
instruksjonene for AP? At han har brutt en regel !

Da må du løpe til "myndighetene" !!
Er det en adekvat reaksjon?

Ikke i min verden.

Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Teslanewbie

Sitat fra: Wabi-Sabi på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:11
@teslanewbie

Etter at jeg så filmen forstår jeg ikke din reaksjon.
-Jeg ser ikke noe dramatikk.
-Jeg ser ikke at han setter andre liv i fare.

Hva som kunne ha skjedd hvisomattedet blir hypoteser.

Ja, han fulgte ikke ikke instruksjonene til Tesla, men i filmen oppstod det
OVERHODE INGEN DRAMATIKK ELLER NOEN FARLIG SITUASJON.
hva er da din beveggrunn for din reaksjon; at han angivelig har brutt
instruksjonene for AP? At han har brutt en regel !

Da må du løpe til "myndighetene" !!
Er det en adekvat reaksjon?

Ikke i min verden.

For å nevne noe :
1 systemet er en beta . Dvs det er ikke fintunet og kan oppføre seg uberegnelig
2 skall ikke brukes på veier med møtende trafikk
3 det er angitt 1000x at hånden skall være på ratten
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Wabi-Sabi

Ny Layout på dash. UI

Ser at mange savner det gamle speedometeret med effektmåleren.
Selv er jeg meeget tilfreds med at effektmåleren er borte, (eller kraftig nedtonet)
samme som jeg alltid har synest at "økonometeret" til BMW har vært en plage.

Å stadig bli minnet på at man kjører uøkonomisk øker ikke akkurat kjøregleden.

Nå kan jeg dra på og kjøre forbi eller bare gi på litt ekstra opp bakken uten
at den idiotiske effektmåleren lyser opp midt i synsfeltet og fyrer opp under
rekkeviddeangsten.

Helt klart at dette forbedret kjøreopplevelsen betraktelig for meg ihvertfall.

Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA