Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: kjolnerdomen på søndag 25. oktober 2015, klokken 01:26Får heller ikke opp fartsgrensa øverst i venstre hjørne i GPS'en, som tidligere, flere som opplever dette?
Hvis autopilot og TACC stort sett var utilgjengelig, betyr det vel at kameraet heller ikke ser helt bra, og ikke ser skiltene? Tror muligens været var synderen her.

thilo

Sitat fra: kjolnerdomen på søndag 25. oktober 2015, klokken 01:26Får heller ikke opp fartsgrensa øverst i venstre hjørne i GPS'en, som tidligere, flere som opplever dette?

Samme her, fartsgrensa er borte. Har snakket med support og skal kjøre litt mer i morra til alt er ferdig kalibrert (omtrent en halv time), men hvis det er ikke fiksa da vil jeg ha 6.2 tilbake.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

thilo

Sitat fra: Sbr på søndag 25. oktober 2015, klokken 01:49Hvis autopilot og TACC stort sett var utilgjengelig, betyr det vel at kameraet heller ikke ser helt bra, og ikke ser skiltene? Tror muligens været var synderen her.

Nei, fartsgrensa ligger i offline map og trenger ikke kamera. TACC og autosteer var delvis tilgjengelig hos meg tiltross av regn og mørke.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Spinner

Sitat fra: thilo på søndag 25. oktober 2015, klokken 02:00Nei, fartsgrensa ligger i offline map og trenger ikke kamera. TACC og autosteer var delvis tilgjengelig hos meg tiltross av regn og mørke.
Hvorfor har da ikke biler uten AP fartsgrensene? Tesla som er kjipe?

dosmont


Stemmer ikke.
Når det er vegarbeid og nedsatt fartsgrense, så registrerer den det å viser den nedsatte fartsgrensen.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Davidsv

Fartsgrensa synes jo nå midt i dashbordet, sikkert derfor det er fjernet fra gps.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Davidsv

#636
Jeg har kjørt i 10 minutter nå; umiddelbare observasjoner:



       
  • Flott nytt utseende
  • Føles litt mer presis (bedre) å styre, vanskelig å forklare. Har comfort innstilling på rattet som før.
  • autosteer fungerer til akkurat det det står det skal virke. Tar overraskende bra valg noen steder selv i mørke/regn uten tydelig merking (dette var bare en test,har ikke tenkt til å bruke det utenfor motorvei eller kø). Jeg måtte bryte inn når det stod noen trafikkjegler litt for langt inne i filen.
  • av alle ting la jeg merke til at 'hjulsporene' som kommer opp i ryggekameraet oppdaterer seg raskere når man snur på rattet; mindre hakkete enn før.
  • Når man kjører sakte med vegger/biler rundt, er det en skikkelig smooth display av hvor sensorene føler veggen er i dashbordet. stilig.
  • Jeg var redd kw meteret var borte (det som viser regen/forbruk i real time) etter kommentarer her, men det er jo bare flyttet til venstre side av dashbordet.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Torpedo Ted

#637
Mine observasjoner på en liten testtur på E39:

- Sjangler litt i dårlig vær
- Justerer fortsatt ikke farten etter fartsgrensen. Helt idiotisk.
- Hold Steering Wheel kommer noen ganger opp. Skjønner ikke logikken, for den har null problemer med å se veien. Burde jo automatisk gått vekk igjen om det var pga midlertidig usikkerhet.
- Tar overhode ikke hensyn til rekkverk eller noe slikt. Burde bruke det som referanse om linjen på høyre side er vanskelig å lese.
- Til tross for at midtlinjen er fullt lesbar, velger den å "kjøre av veien til høyre" om linjen til høyre forsvinner. Ganske udugelig. Burde jo prioritert å holde seg langs midtlinjen. Testet to ganger på samme sted (fletting fra høyre som er årsak til at høyre linje forsvinner).
- Sakker ikke farten før svinger, med resultat at den ikke klarer svingene og ville kjørt av veien.

Alt i alt er jeg vel litt skuffet egentlig, hadde vel trodd at den skulle takle godt merket vei uten problemer, men slik er det dessverre ikke.

Den gode nyheten er vel at de fleste problemene over egentlig er ganske enkle å løse, så vi får håpe det blir fikset raskt.

BTW: Selv om den viser at autostyring er tilgjengelig, betyr ikke det at den nødvendigvis har noen som helst peiling på hvor veien går. IKKE prøv dette på "kjerreveier". Prøvde sikkert å kjøre av veien 10 ganger på 10 minutter. Skummelt (men som forventet).

staleand

For et negativt innlegg, Torpedo ted. For det første, jeg er enig i at det er rart at at den ikke følger etter fartsgrensen. Det trenger dog. ikke bety at det er idiotisk av den grunn, det kan jo tenkes at en eller fler av de ca 150 personene som jobber med Autopilot hver dag har en begrunnelse til hvorfor det ikke er implementert enda?

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at den har "null problemer med å se veien". Har du jobbet med utviklingen av AP siden du vet hvordan algoritmen fungerer/prioriterer? Selvsagt kommer ikke HSW opp for morro skyld.

Synes heller ikke det er spesielt udugelig og personlig er jeg alt annet en skuffet over prestasjonene. Jeg undres hva dere som er negativt overrasket faktisk hadde sett for dere? Magi? Hvordan annen produsent leverer noe i nærheten? (Nei, S550 er ikke i nærheten av AP).

Jeg tror AP lanseringen til Tesla kommer til å skrive seg inn i historiebøkene og vi kommer til å se tilbake på starten på den "selvkjørende" æra om noen år, hvor tesla blir anarkjent som det selskapet som banet vei.

Jeg er imponert, og det til tross for at AP kjørte i mørke, på våt veibane med regn og dårlig sikt. Uten at jeg holdt på rattet (men hendene var 2mm unna da - veldig på vakt og klar til å ta over) og på smale veier uten midteler. 
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Elbil fundamentalist

#639
Første gangen Teslaen har tatt meg med på tur WOW  ;D Autopiloten er ikke 100% smooth enda, men her blir det rask lærekurve tenker jeg. Var tross alt både mørkt og vått, sånn sett veldig bra at det funket idetheletatt. Det var litt "bilen fra fremtiden" følelse  :) Forsøkte å auto lanechange med å kun bruke blinlyset, men det virket ikke på den korte kjøreturen jeg tok. Kanskje Tesalen visste at det ikke var feltskifte, men en avkjøring. Gleder meg til å prøve selvparkeringen..

Slik bruker du Autopiloten: Den engasjeres med å trekke fartsholderspaken til deg 2 ganger i raskt tempo. Avbrytes med å ta bevege litt på rattet slik "motarbeider" autopiloten litt eller bremse eller knappen på spaken. Bilen ber deg å røre rattet ved jevne mellomrom.

Synes det nye designet er bra. Kommer vel til å savne at instrumentet "flipper rundt" synes det har vært stilig. Syns også 3D effekt på knapper i displayet er fint også, men det er blitt utdatert på alt fra Ipad, Iphone etc. og nå også Teslaen, så det er vel bare å henge seg på trendene. 

Dekktrykksensorene kunne avsløre at høyre bakhjul har 3.0 mens de andre dekkene har 3.1

Kjørte litt fort forbi fotoboksen i autopilot. Litt uvant å være både "passasjer" og sjåfør samtidig, man må følge med. Måtte raskt ta over samtidig som det kom varselsignal der autovernet kom tett på bilen. Egner seg nok foreløpig best på motorvei og ev.saktegående køkjøring.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på søndag 25. oktober 2015, klokken 02:24
Sitat fra: thilo på søndag 25. oktober 2015, klokken 02:00Nei, fartsgrensa ligger i offline map og trenger ikke kamera. TACC og autosteer var delvis tilgjengelig hos meg tiltross av regn og mørke.
Hvorfor har da ikke biler uten AP fartsgrensene? Tesla som er kjipe?
Jepp. Dette hadde vært svært enkelt å tilby til alle.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Det virker som en del ikke har fått med seg at de som har testet AP mer enn en dag faktisk opplever forbedringer fra dag til dag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjolnerdomen

Sitat fra: Davidsv på søndag 25. oktober 2015, klokken 02:36
Fartsgrensa synes jo nå midt i dashbordet, sikkert derfor det er fjernet fra gps.

Den vises noen sekunder midt i dashboardet, slik det også var tidligere. Men forsvinner raskt.

lunitiks

Så var Autopilot-reklamen tilbake på Teslas forside!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA