Hovedmeny

Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

lunitiks

Her er noen screengrabs fra den FØRSTE filmen (se under).

Det ser ikke ut som bilen prøver å skifte fil - det ser mer ut som Autosteering avsluttes og ber sjåføren overta. Er det p.g.a. sollys på veien som forvirrer kamera? Skygger fra trær? Andre forhold?

(Uten at det nødvendigvis har noen betydning (kanskje i evt. forsikringssammenheng), så ser det ut som at han kjører 7 mph. over fartsgrensen, og 13 mph. over innstilt ACC fart. Skulle bety at han har foten på wattpedalen hele veien, og øker litt opp bakken.)

I den ANDRE filmen ser det vel litt ekstra "dramatisk" ut fordi sjåføren overkorrigerer. Ikke godt å si om det var Autosteering som ble avsluttet, eller om bilen ville "skifte fil". Tviler på det siste...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Dette er ikke så veldig vanskelig. Du som fører er alltid ansvarlig for bilen, og følger du ikke godt nok med slik at du ikke rekker å rette opp om noe sånt noe skjer er du grovt uaktsom.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Longice

Når man kjører med ACC er det forskjell på hvor lenge den holder på ACC før man den må aktiveres igjen ved full stopp. Når forholdene er gode og man kjører på motorveien, så holder den i 30 sec, ellers bare 3 sec etter stopp. Jeg syns det er veldig rart at autosteer ikke følger kriterier for bruk som "ACC Hold".

Undertegnede

Sitat fra: mogu på lørdag 17. oktober 2015, klokken 09:44
Dette er ikke så veldig vanskelig. Du som fører er alltid ansvarlig for bilen, og følger du ikke godt nok med slik at du ikke rekker å rette opp om noe sånt noe skjer er du grovt uaktsom.

+1 Man ser tydelig på bildene at bilen ber føreren om å ta over rattet i rimelig tid før bilen tilsynelatende bytter over i feil fil.
Føreren er mest opptatt av andre ting...
Vi kjører bilen, autosteer er et hjelpemiddel. Vi er ansvarlige.
Autonom kjøring kommer kanskje om 3-10 år. Da legges ansvaret hos selskapet om noe går galt.

cirys1

Sitat fra: Undertegnede på lørdag 17. oktober 2015, klokken 09:59
+1 Man ser tydelig på bildene at bilen ber føreren om å ta over rattet i rimelig tid før bilen tilsynelatende bytter over i feil fil.

Alle andre videoer jeg har sett der man ignorer advarselen om og ta over så bremser bilen helt ned til full stopp og setter på varsellys..

krl

Disse videoklippene viser vel nettopp det mange har advart mot; Tesla har lagt for få begrensninger på autopiloten med tanke på hvor den kan benyttes.

Autopiloten fungerer tilsynelatende godt på motorveier, men hendene bør holdes på rattet. Selv der. For min del er dette helt OK, da hovedproblemet med tanke på stive skuldre ved mye langkjøring sannsynligvis forsvinner når man ikke behøver å spenne musklene hele tiden.

Forøvrig, så har jeg ringt rundt til en del servicesentre + servicetelefonen for å undersøke status på utrullingen. Servicesentrene hevder at Tesla venter på godkjenning, og at dette kan ta en del uker. Opp mot en måneds tid i følge to av dem. Servicetelefon-medarbeiderne hevder at SW allerede pushes ut, blant annet i Norge og Sveits, men at man må ha Wifi påskrudd for å komme tidlig i køen. SW pushes ut i batcher, og først til Wifi-tilknyttede biler.

Så da får man vel vurdere hvem man stoler mest på. Det er vel ingen som har rapportert autopilot-SW mottatt i Norge ennå, så da har antageligvis servicesentrene rett.

mogu

Den offisielle uttalelsen fra Tesla, og den dialogen du godtar når du aktiverer auto steer sier veldig klart at du alltid må holde hendene på rattet. Så du har jo fått det som du vil. At noen velger å ikke følge dette er da deres risiko og ansvar. Det finnes grenser for hvor langt man kan gå i å beskytte folk mot sin egen idioti.

Thomas N

Var akkurat på tesla i Oslo. Der informerte de meg om at autopilot kommer til Norge neste uke.... Så får vi bare se om de snakker sant eller ikke.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

krl

Sitat fra: mogu på lørdag 17. oktober 2015, klokken 13:51
Den offisielle uttalelsen fra Tesla, og den dialogen du godtar når du aktiverer auto steer sier veldig klart at du alltid må holde hendene på rattet. Så du har jo fått det som du vil. At noen velger å ikke følge dette er da deres risiko og ansvar. Det finnes grenser for hvor langt man kan gå i å beskytte folk mot sin egen idioti.
Problemstillingen er at vi risikerer å møte mange Tesla-førere på veien som IKKE forstår dette. Autosteer aktiveres for alle, ikke kun dem som leser manualen og release-notes. Og jeg har ikke lyst til å få en Tesla i fronten.

Jeg kjenner knapt nok noen som har lest manualen som følger med bilen sin. Da snakker jeg generelt for alle merker, men dette er neppe veldig annerledes for Tesla. Selv om andelen teknisk interesserte førere nok er hakket høgere her enn for andre merker.

Hvis autosteer-funksjonalitet brer om seg, og den ikke blir mer idiotsikker enn den er nå, så bør det innføres en egen førerkortklasse for dette. Med minimum en ekstra teoriprøve. Det er tross alt nødvendig med båtførerbevis for å kjøre en jolle på 8 fot, mens her er det fritt frem foreløpig.

Torpedo Ted

Sitat fra: krl på lørdag 17. oktober 2015, klokken 13:37
Disse videoklippene viser vel nettopp det mange har advart mot; Tesla har lagt for få begrensninger på autopiloten med tanke på hvor den kan benyttes.

Bedre det enn at funksjonene ikke blir tilgjengelig noen andre steder enn bestemte highways, dvs vi i Norge får ikke være med på dette. Ingen kan komme og skylde på Tesla om bilen svinger av veien - at de ikke følger med er ikke Tesla sin feil.

I den første filmen så velger idioten å ignorere den første beskjeden om å ta rattet, og er i tillegg treg når den virkelige alarmen kommer. Denne situasjonen ville aldri skjedd om han hadde fulgt bittelitt med.

lunitiks

Jeg synes det er alt for tidlig å konkludere om brukbarheten av Autopilot. Gi Tesla litt tid. Autopiloten kommer antakelig til å bli svært  presis etterhvert som Tesla får samlet inn enorme mengder opplysninger om hvor og hvordan folk kjører. Denne artikkelen på Teslarati viser hva jeg mener:
http://www.teslarati.com/tesla-building-maps-autopilot-drivers/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Sitat fra: krl på lørdag 17. oktober 2015, klokken 15:16
Problemstillingen er at vi risikerer å møte mange Tesla-førere på veien som IKKE forstår dette. Autosteer aktiveres for alle, ikke kun dem som leser manualen og release-notes. Og jeg har ikke lyst til å få en Tesla i fronten.

Etter det jeg har sett av autopilot systemet(alle videoene jeg har sett altså), så kommer man veldig langt med litt sunn fornuft. Begge disse videoene som viser farlige situasjoner har blitt plukket fra hverandre og viser sjåfører som bevisst eller ubevisst ignorerer veldig tydelige signaler på at systemet ikke lenger har kontroll på omgivelsene. Man har alltid en risiko for å møte idioter på veien, med eller uten et autopilot system. Det er uansett sjåføren som alene står med ansvaret om noe skulle skje, det å ikke følge med på autopilotsystemet til den grad at det forårsaker en ulykke er noe jeg vil karakterisere som grovt uaktsomt. Desverre kan jeg ikke garantere deg at du ikke møter på en sånn person, men jeg tror sjansene for det vil være veldig små(mindre enn sjansen for at du møter på en annen grovt uaktsom person i trafikken).

Hvis autosteer-funksjonalitet brer om seg, og den ikke blir mer idiotsikker enn den er nå, så bør det innføres en egen førerkortklasse for dette. Med minimum en ekstra teoriprøve. Det er tross alt nødvendig med båtførerbevis for å kjøre en jolle på 8 fot, mens her er det fritt frem foreløpig.

Jeg er iogforseg enig i det du sier her. Ikke at autosteer ikke er idiotsikker, men det at opplæring av slike systemer bør være en del av kjøreutdannelsen. Jeg tror at det før eller siden vil det bli sånn, når slike systemer blir mer vanlig.

Porsgrunn

Autosteer aktiveres for alle, ikke kun dem som leser manualen og release-notes.

Autostyring kommer ikke forhåndsaktivert den må aktiveres av brukeren. Da kommer det opp en advarsel (samme som ved deaktivering av traction control ).

Den må dermed aktivt velges og bekreftes igjen etter en advarsel. Denne sier at den er først og fremst for motorvei og har klare begrensninger ved dårlig sikt og veimerking.

Tesla gjentar i all kommunikasjon dette er ikke selvkjørende bil, men et hjelpesystem for å avlaste føreren.

Muffinman

Porsgrunn

Var det det du fikk ut av det.

Sukk ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA