Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3rd parts spoiler

Startet av Kanon, lørdag 08. august 2015, klokken 10:13

« forrige - neste »

Kanon

Her er interessant lesing for de som liker skryt av Samsung batteriene i i3. Påstår at de fremdeles vil ha 80% av kapasiteten etter 20! år.
Teslas batterier er visstnok ikke av samme kvalitet.
På tysk:
https://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/

TM

Sitat fra: Kanon på fredag 03. juli 2015, klokken 17:20
Her er interessant lesing for de som liker skryt av Samsung batteriene i i3. Påstår at de fremdeles vil ha 80% av kapasiteten etter 20! år.
Teslas batterier er visstnok ikke av samme kvalitet.
På tysk:
https://adacemobility.wordpress.com/2013/10/21/batterie-experte-sven-bauer-der-tesla-akku-oder-der-im-bmw-i3-das-ist-ein-gewaltiger-unterschied/
Det høres jo lovende ut med forventet 20 års levetid. Men antall ladesykluser betyr vel like mye som alder.? Garantien gjelder vel bare 100.000 km som tilsier ca 1000 ladesykluser. Vi får håpe den relle levetiden i forhold til ladesykluser er betydelig lenger, for ellers betyr det lite at de holder i 20 år.

TM

Hvis Tesla sine batterier ikke er like holdbare som det som benyttes i i3, så betyr det at også B-klasse ED batteriene kan ha kortere levetid.

"German publication AutoBild recently review the Mercedes-Benz B Class ... Tesla-Battery" built with 3696 Panasonic 18650 cells, total Cap. is 28,5 kWh"

Er det riktig oppfattet at Tesla bruker standard Panasonic batterier(samme som benyttes i laptop-batterier), mens batteriet i i3 har spesialiserte celler utviklet for bruk i elbiler ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på mandag 06. juli 2015, klokken 19:59
Hvis Tesla sine batterier ikke er like holdbare som det som benyttes i i3, så betyr det at også B-klasse ED batteriene kan ha kortere levetid.

"German publication AutoBild recently review the Mercedes-Benz B Class ... Tesla-Battery" built with 3696 Panasonic 18650 cells, total Cap. is 28,5 kWh"

Er det riktig oppfattet at Tesla bruker standard Panasonic batterier(samme som benyttes i laptop-batterier), mens batteriet i i3 har spesialiserte celler utviklet for bruk i elbiler ?

Nei, det er ikke korrekt. Tesla bruker samme formfaktor som endel laptop-batterier, men innholdet er ikke det samme. Dvs. innholdet var det samme på Roadster-tiden, men Model S batteriene har en spesialdesignet kjemi optimalisert for levetid og de forholdene de blir utsatt for i en elbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zett


Denne "eksperten" i artikkelen er nok litt på jordet. Han sier at Teslabatteriene vil vare maksimalt 4-6 år, noe som både Roadster og de første Model S motbeviser. Jeg tror at han trodde at Tesla benyttet standard laptop-batterier, men det er ikke riktig. Tesla benytter en batterikjemi som er optimalisert for bilbruk. Det er kun formen på batteriene som er det samme som laptopbatterier for å kunne lage batteriene billig ved å bruke eksisterende maskiner og prosesser.

Legg også merke til at artikkelen er fra 2013.

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA