Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Teddy4U, fredag 07. august 2015, klokken 20:59

« forrige - neste »

Teddy4U

Hei dere.

Har nå passert 17.000 km med min SL (USA), har de siste 4.000 km vært en skrapelyd fra venstre fremhjul.I håp om at det skal gå bort av seg selv optimisten som jeg er. Lyden er ujevn og forsvinner når jeg svinger til venstre. Lyden blir mer som en knirkelyd når en kjører svært sakte. 1-4km/t. Når en kommer opp i rundt 40-80kmt forsvinner den, virker det som. Den forsvinner/minker også på dager med regn. Kan ikke fatte og begripe hvor det kommer fra. Bremsene er det ikke, da hadde jeg hørt forskjell ved bremsing. Lyden er relativt høy. 
Kan hjullageret vært gåent allerede nå?  ???
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

BE

Det høres ut som noe som tar i hjul eller drivaksel. Har du jekket opp bilen og sjekket om lyden er der når du roterer hjulet?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Electric

Sitat fra: BE på fredag 03. juli 2015, klokken 08:17
Det høres ut som noe som tar i hjul eller drivaksel. Har du jekket opp bilen og sjekket om lyden er der når du roterer hjulet?

Tipper enten grus/stein mellom bremseskiver/bremseskiveskjold. Eller at skjoldet er litt brettet inn. Kjenn etter om skjoldet (innenfor bremseskiver) ikke er deformert e.l. Hadde noe tilsvarende....brettet litt på skjoldet (tilbake/mot bilen/motorretning) - og lyden forsvant.

Teddy4U

#3
Har hatt bilen på verksted i Mandal, de tok av bremsene, pussa dem rene og ellers så over alt. Lyden er der fortsatt, tar nå og bytter hjullager i morgen for å se om det hjelper. Kommer med en liten update etterpå.

Lyden er rimelig høy når bilen er kald og tørr. , lyden forsvinner gradvis når en kjører en langtur(40km eller mer) men blir aldri helt borte så fremt en ikke svinger til venstre. Forsvinner også som tidligere nevnt når en kommer over fartsdump, eller hvis bilen stå på bukk uten trykk på dekkene..

Jeg tror faktisk det er lageret. Kan jo ikke være så mye annet som gjenstår.
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

leafnor

Ville prøvd å smurt opp gummiforingen(e) på stabiliseringsstaget.
"Druknet" de på min LEAF med WD40 tilbake i mai en gang, og da ble det stilt.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21271.msg363140.html#msg363140
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ragnasan

skrapelyd ved venstre framhjul er også nevnt i en tidligere tråd.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7734.0

Kan jo være så enkelt som fotgjengervarslingen.
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

leafnor

Sitat fra: ragnasan på onsdag 22. juli 2015, klokken 00:14
skrapelyd ved venstre framhjul er også nevnt i en tidligere tråd.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7734.0

Kan jo være så enkelt som fotgjengervarslingen.
Stemmer, kona rapporterte om skrapelyd rett etter vi anskaffet LEAFen. Det var kjørelyden som "skrapet". 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

lifern

Tror ikke det er hjullageret.
Da er det during hele tiden.
SVART EUROLEAF 2013

Fallskjerm

Hadde nettopp leafen inne for lyd i venstre hjul. Denne lyden kom stort sett bare ved gult rattutslag til venstre og lyden var der både fremover og bakover. Lyden forsvant når bilen ble hekker opp.

På Nissan pellet de bare i fra hverandre bremsene og rettet litt på bremseskjoldet samt smurte.

Lyden ble borte etter dette
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Teddy4U

Lyden er der fortsatt, er ikke hjullagere mener verkstedet.  De har også hatt full service på bilen.
Men nå har den begynnt på andre siden også. Har lagt ved en liten lydsnutt som gir en rimelig god pekepinn. Siden jeg ikke fikk lov å laste opp M4A eller MP3 filer har jeg lagt filen i et DOC

Lyden forsvinner når bilen eksempelvis blir heist opp på verstedbukkene.

Blir gal av denne skrapelyden. Hjelp og nye tips taes imot med takk. Er et mysterium dette.
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

leafnor

Mysterium.

Får jobbe systematisk da. Begynn ytterst kanskje.

Hva er relativt i bevegelse der i forhold til hverandre.

1. Hjul/Felg: Trangest er det rundt felg og Caliper/Bremseskjold. Vært bort i en gang på en nybil som noen i slekta kjøpte laget den skrapelyd i sving på et  bakhjul. Det viste seg å være de pålimte ballanseloddene på innsiden av felgen som tok bort i bresmeskjold. Når bilen svingte så "deformerte" felgen så mye at loddene tok i blekket.
Så, hvordan er felgene balansert? Limte stållodd på insiden av felgen . Sjekk etter merker/striper på de.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA