Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade med skjøteledning

Startet av Fallskjerm, fredag 07. august 2015, klokken 19:09

« forrige - neste »

Fallskjerm

Salget av Leaf i forhold til de andre merkene har blitt veldig mye mindre.

Kanskje dette betyr at Nissan skjønner at de må ta kundeservice på alvor i forbindelse med verksted besøk.

Jeg har selv hatt noe små plukk med bilen og min lokale Nissan forhandler (ønsker ikke å henge ut forhandleren) har virkelig skåret veldig dårlig på kundeservice.

Når man blir møtt med vet ikke (batterirapporten) om hvordan man skal få fem stjerner på alt, uten noe oppfølging med at det skal vi sjekke ut.

Når jeg kommer med rar lyd når bakdøren blir lukket igjen i forbindelse med service og de ikke vet og ber meg kjøre ned til deres karosseri verksted ( de kunne godt ha kjørt bilen ned dit når den var på service) for så spørr meg om hva de skal gjøre ( de byttet de delene jeg foreslo og lyden ble borte). Selv om dette betydde 4 oppmøtet på verksted uten å tilby lånebil mens den var inne

Jeg har flere eksempler, men det er bare et lite bevis på hvor lite service innstilt mitt lokale verksted er.
Skjønner nå at kort leveringstid ikke holder når det gjelder å få nye kunder. Man venter heller på ny bilen og er sikker på å få god oppfølging på verkstedet etterpå.

Er det mange her som har tilsvarende opplevelser med sitt verksted eller kanskje noen er veldig godt fornøyd med verkstedene.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

emil

Tror det har mer med at dagens Leaf har vært på markedet i en del år og det er to år siden forrige facelift. Hvis 30kWh Leafen det ryktes om blir annonsert nå til høsten tror jeg Leaf kommer til å selge mer igjen, men ikke som før da de var eneste fornufige 5-seter. Jeg er uansett imponert over salgstallene det siste året der bl.a e-Golf, Zoe, MB-B og Soul har kommet inn på markedet og med flere modeller å velge mellom er det helt naturlig at salgstallene går ned.

Har knapt vært innom mitt lokale Nissan-verksted når det gjelder min Leaf, men jeg har ellers bare gode erfaringer derifra.

For egen del ville jeg valgt Leaf igjen hvis ny elbil skulle sjoppes inn i dag.

werner

2 år uten synlig produktutvikling begynner å gi resultater  ?
En leaf med 25 mils rekkevidde og salget hadde økt kraftig igjen.

turfsurf

Sitat fra: werner på fredag 03. juli 2015, klokken 14:27
2 år uten synlig produktutvikling begynner å gi resultater  ?
En leaf med 25 mils rekkevidde og salget hadde økt kraftig igjen.

Leaf har gått fra å være eneste elbil i sin klasse til å være eneste elbil i sin klasse med kort leveringstid, og til slutt nå kun ha en liten fordel på leveringstid. Ikke rart markedsandelen synker. Synes det er ganske imponerende at den fremdeles selger såpass mye, personlig er det ikke noe jeg finner attraktivt med den. Men sannsynligvis blir den først med vesentlig økt batterikapasitet, så hvis den ikke prises vekk, så blir det nok fart i salget igjen. Forhåpentligvis kommer facelift samtidig ::)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

werner

Holder Tesla unna diskusjonen her siden den er så dyr.
En Leaf er vel fort noen 10000 kroner billigere enn Kia og Golf. Rekkevidden er noenlunde lik konkurrentene selv om Kia og Zoe er noe bedre. Leaf har hurtiglader slik de andre har.
En fordel med Leaf er at den er solgt i et så stort antall her i landet. Det bør garantere at det blir bra med reservedeler og piratdeler å få kjøpt. Mekanikerne vil få god kompetanse på Leaf sammenliknet med biler de sjeldent skrur på.
Om bilen er stygg eller ikke er for meg irrelevant siden jeg sitter inne i den. Dette blir nesten som da jeg bodde i Groruddalens styggeste høyblokker på Tveita. Inne i blokka hadde jeg fantastisk utsikt over byen og i blokka var det jo min egen leilighet jeg så. Det var naboene som hadde utsikt til de 3 stygge blokkene.

Fallskjerm

For å si det sånn.

Jeg er kjempe fornøyd med selve bilen. Det er lenge siden jeg har hatt en bil som jeg steller så mye med. Vasker bilen veldig ofte blandet annet.

Det er så urolig synd at verksted besøkene skal trekke ned så urolig mye på noe som jeg synes er veldig bra

Før jeg skulle ha første service så kunne jeg anbefale bilen til alle og jeg var veldig fornøyd. Skal man si fra en skole fra 0 til 10 ca 12.

Etter første service ca 5 av 10.

Dette er veldig synd for Nissan har et kjempe bra produkt, men de greier ikke å følge opp på verksted siden
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Djance

kan si det så enkelt eg har også en Kia Ceed'sw 2013 mod og ikke fornøgd med Bertel o steen såfall i bergen.

Har hatt litt problemer og bor ca 40-50 min fra verkstedet og får heller ikke leige bil og nå med 2 unger så er det ikke bare bare til komme inn med bilen der også sette den fra seg for att di skal klare og fikse den.

og nor eg får den tilbake må eg gå over og sjekke arbeidet siden har fått den tilbake med løse ting etter di har demotert. og bruker lang tid på bestille. så har eg nå rygge kamara som er røket og 1 sensor fremme som er røket så gruer meg bare til gå inn der. nå har eg kjørt med dette røket i 3 måneder om ikke mere.

werner

Ved å lese på forumet her ser jeg mye klager på Nissanforhandlerne og deres verksted. Jeg skal prøve å holde meg unna de. Jeg har kjøpt bil på Autonova, noen som har erfaring med deres verksted?

Fra fossilbiltiden erfarte jeg at biler, det var noe man reparerte og hadde service på i Sverige. Er det noen som har funnet verksted som tar imot Leaf i Årjeng Strømstad området ?

TM

At bilen ser rar ut kunne jeg levd fint med. Liker egentlig litt spesielle biler, og valget for meg ble derfor BMW i3.
Det som for meg gjorde Leaf uinteressant var primært at den virker litt stor og tung for mitt behov, at den mangler original DAB radio og at det bare var 5 års garanti på batteriet. De skryter at at batteriene er så gode at de ikke trenger å gi 8 års batterie. Det er jo mulig, men da ville også kostnaden ved å gi 8 års garanti være tilnærmet 0.

emil

Sitat fra: TM på lørdag 04. juli 2015, klokken 18:59
At bilen ser rar ut kunne jeg levd fint med. Liker egentlig litt spesielle biler, og valget for meg ble derfor BMW i3.
Det som for meg gjorde Leaf uinteressant var primært at den virker litt stor og tung for mitt behov, at den mangler original DAB radio og at det bare var 5 års garanti på batteriet. De skryter at at batteriene er så gode at de ikke trenger å gi 8 års batterie. Det er jo mulig, men da ville også kostnaden ved å gi 8 års garanti være tilnærmet 0.

Jeg når 100.000km før bilen er 5 år og dermed har ikke BMWs garanti noe mer verdi enn Nissan sin.

Sitat fra: bmw.noHøyspentbatteriet har en garanti på 8 år eller 100.000 km.

TM

Sitat fra: emil på lørdag 04. juli 2015, klokken 19:18
Sitat fra: TM på lørdag 04. juli 2015, klokken 18:59
At bilen ser rar ut kunne jeg levd fint med. Liker egentlig litt spesielle biler, og valget for meg ble derfor BMW i3.
Det som for meg gjorde Leaf uinteressant var primært at den virker litt stor og tung for mitt behov, at den mangler original DAB radio og at det bare var 5 års garanti på batteriet. De skryter at at batteriene er så gode at de ikke trenger å gi 8 års batterie. Det er jo mulig, men da ville også kostnaden ved å gi 8 års garanti være tilnærmet 0.
Det betyr kanskje ikke noe for deg, men jeg vil anta at de alle fleste har en årlig kjørelenge med elbil under 12500 km.

Jeg når 100.000km før bilen er 5 år og dermed har ikke BMWs garanti noe mer verdi enn Nissan sin.

Sitat fra: bmw.noHøyspentbatteriet har en garanti på 8 år eller 100.000 km.

Rødkleiv

Sitat fra: werner på fredag 03. juli 2015, klokken 19:46
Holder Tesla unna diskusjonen her siden den er så dyr.
En Leaf er vel fort noen 10000 kroner billigere enn Kia og Golf. Rekkevidden er noenlunde lik konkurrentene selv om Kia og Zoe er noe bedre. Leaf har hurtiglader slik de andre har.
En fordel med Leaf er at den er solgt i et så stort antall her i landet. Det bør garantere at det blir bra med reservedeler og piratdeler å få kjøpt. Mekanikerne vil få god kompetanse på Leaf sammenliknet med biler de sjeldent skrur på.
Om bilen er stygg eller ikke er for meg irrelevant siden jeg sitter inne i den. Dette blir nesten som da jeg bodde i Groruddalens styggeste høyblokker på Tveita. Inne i blokka hadde jeg fantastisk utsikt over byen og i blokka var det jo min egen leilighet jeg så. Det var naboene som hadde utsikt til de 3 stygge blokkene.

Jeg begynner å bli litt lei av Leaf siden den finnes i hopetall hvor enn man snur seg. Den mangler noe utstyr som enkelte nyere biler har og den er ikke akkurat sportlig satt opp. Men bortsett fra det mener jeg det er en av de beste elbilene.
Den er prisgunstig, driftsikker og komfortabel og i mine øyne konkurransedyktig selv med en oppgradering rett rundt hjørnet. Det lover godt for neste versjon.

Gordon Retriever

#12
Sitat fra: TM på lørdag 04. juli 2015, klokken 19:44Det betyr kanskje ikke noe for deg, men jeg vil anta at de alle fleste har en årlig kjørelenge med elbil under 12500 km.

Hmm, de fleste under 12500km...  Interessant tema.

Vi kjører en avstemming på dette:  Hvor mange km i elbil har *du* kjørt siste 12 måneder?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA