Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av Leaf

Startet av drinden, fredag 07. august 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

drinden

Vi har nylig på tur til Legoland med hele familien. Jeg hadde sjekket ut her på forumet at det skulle gå greit å lade ved Eon sin lader rett utenfor Legoland. Hadde med min type2 ladekabel som er kjøpt gjennom nofuel.no

Jeg hadde ikke forhåndskjøpt kort til lader, så jeg ringte nummer som var oppgitt på lader. Alt vel så langt.

Måtte snakke engelsk med kundebehandler, da han ikke fortstod norsk (snakker ikke dialekt, er fra østlandet). Nok om det.

Etter at alle formalia var unnagjort fjernåpnet han ladestasjonen. Da startet problemene. Bilen ville ikke starte lading. Den ventet på at ladingen skulle starte. Etter 45 minutters diskusjon med tekniker hos Eon, måtte jeg gi opp. Han sa først at ladestasjonen ikke fikk låst fast kabel. Jeg måtte forsøke å skyve kabel lengre inn. Jeg presset så hardt jeg kunne. Hjalp ikke. Teknikeren sa at han kunne overstyre låsemekanismen, og likevel starte ladingen. Hvis jeg godtok risikoen ved dette (noen kunne dra ut ladekabelen).  Jeg sa at det var greit. Ladingen startet fortsatt ikke. Teknikeren sa da at det ikke var kontakt på alle lederne. Dette kunne han dessverre ikke gjøre noe med.

Bortkastet 45 minutter, utolmodige unger som vil inn på Legoland, null strøm til bilen. Total fiasko med andre ord.

Samme ladekabel er brukt problemfritt i Norge både før og etter tur til Legoland.

Noen som har en forklaring på hva som kan være problemet? Hva er løsningen?

jkirkebo

Sitat fra: drinden på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:24
Vi har nylig på tur til Legoland med hele familien. Jeg hadde sjekket ut her på forumet at det skulle gå greit å lade ved Eon sin lader rett utenfor Legoland. Hadde med min type2 ladekabel som er kjøpt gjennom nofuel.no

Jeg hadde ikke forhåndskjøpt kort til lader, så jeg ringte nummer som var oppgitt på lader. Alt vel så langt.

Måtte snakke engelsk med kundebehandler, da han ikke fortstod norsk (snakker ikke dialekt, er fra østlandet). Nok om det.

Etter at alle formalia var unnagjort fjernåpnet han ladestasjonen. Da startet problemene. Bilen ville ikke starte lading. Den ventet på at ladingen skulle starte. Etter 45 minutters diskusjon med tekniker hos Eon, måtte jeg gi opp. Han sa først at ladestasjonen ikke fikk låst fast kabel. Jeg måtte forsøke å skyve kabel lengre inn. Jeg presset så hardt jeg kunne. Hjalp ikke. Teknikeren sa at han kunne overstyre låsemekanismen, og likevel starte ladingen. Hvis jeg godtok risikoen ved dette (noen kunne dra ut ladekabelen).  Jeg sa at det var greit. Ladingen startet fortsatt ikke. Teknikeren sa da at det ikke var kontakt på alle lederne. Dette kunne han dessverre ikke gjøre noe med.

Bortkastet 45 minutter, utolmodige unger som vil inn på Legoland, null strøm til bilen. Total fiasko med andre ord.

Samme ladekabel er brukt problemfritt i Norge både før og etter tur til Legoland.

Noen som har en forklaring på hva som kan være problemet? Hva er løsningen?

Defekt lader?
Møkk/rusk i kontakten eller støpselet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Da jeg ladet på Green Highway sin Type 2 i Åre sist lørdag, måtte jeg dytte støpselet rimelig hardt inn i ladeporten på bilen for å få startet lading. Jeg fikk først feilmelding om at kabelen ikke var tilstrekkelig koblet til bilen. På andre forsøk hvor jeg først åpnet ladeport, tok ut igjen kabelen (for den var låst til bilen selv om bilen ikke ville starte lading), og så satte inn kabelen igjen med mer kraft, startet ladingen slik den skulle.

(Type 2-kabelen sitter her fast Green Highway sitt anlegg, så jeg brukte ikke min egen kabel.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mandresen

Heisan, ville bare si at jeg ladet på disse stolpene på Legoland i går. Ringte, gav masse info til ho i telefonen, ble bedt om å plugge kabelen i bilen først,  så åpnet ho luka til stolpen og så satt jeg i kabelen i stolpen. Fungerte strålende.
Så ikke vær redd for å lade der, men det tok nok 15 - 20min for meg å gjøre dette som familien måtte vente.

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

El-boy

Jeg har ladet ved en EON ladestolpe i Horsens Danmark. Samme fremgangsmåte som du, men der ble jeg bedt om å bytte ladestolpe og da kom ladingen igang. Så det kan ha vært noe galt med ladestolpen du forsøkte. Kredittkortopplysninger oppgitt over telefonen og etter niogenhalvfems kroner var overført, var ladingen igang. (ja det gikk bra å konversere med romsdalsdialekt og Dansk...)

sturle

Sitat fra: El-boy på søndag 05. juli 2015, klokken 09:50
(ja det gikk bra å konversere med romsdalsdialekt og Dansk...)
Det er mi erfaring og.  Danskar forstår ikkje austlandsk.  Sunnfjorddialekt går derimot heilt fint.  Eg har vorte brukt som tolk mange gongar av danskar som ikkje forstår dialekten til Oslo-folk.  Det med at austlandsk skal vere enklare å forstå for danskar er ei myte.

drinden

#6
Jeg forsøkte alle ladestolpene på Legoland.
Sjekket kabel for smuss.
Har brukt kabel i Norge både før og etter Legoland-tur.
Kabel koblet seg fint til bilen og låste seg fast.

Problemet var at den ikke låste seg fast og ikke fikk kontakt på alle punktene på Eon sin lader. Snakket med en veldig kompetent tekniker hos Eon.

Det jeg lurer på er om det er litt ulik lengde på "munnstykket" på kablene fra ulike produsenter. De kan være snakk om noen få milimeter, også får man ikke kontakt. Evt ulik utforming på kanten av ladekabel som gjør at en type ikke passer like godt som andre. Se bilde.

Det teknikeren hos Eon sa var at deres ladestasjon først meldte i fra at den ikke fikk låst kabelen. Han ba meg derfor dytte den lengre inn. Jeg dytte så hardt at jeg så at ladestolpen beveget seg. Derfor tenkte jeg at det kan være små forskjeller på kablene. Kan det være noe i dette?

drinden

Sitat fra: mandresen på søndag 05. juli 2015, klokken 07:02
Heisan, ville bare si at jeg ladet på disse stolpene på Legoland i går. Ringte, gav masse info til ho i telefonen, ble bedt om å plugge kabelen i bilen først,  så åpnet ho luka til stolpen og så satt jeg i kabelen i stolpen. Fungerte strålende.
Så ikke vær redd for å lade der, men det tok nok 15 - 20min for meg å gjøre dette som familien måtte vente.

Mvh
Martin

Hvilket merke av ladekabel har du Martin?

plvr

Sitat fra: drinden på mandag 06. juli 2015, klokken 11:17

Hvilket merke av ladekabel har du Martin?

Ja, det hadde vært interessant å vite. Skal til legoland om noen dager og har kabelen jeg kjøpte av tesla. Noen som kan bekrefte at den virker der?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

pizzahjul

Sitat fra: plvr på mandag 06. juli 2015, klokken 21:38
Sitat fra: drinden på mandag 06. juli 2015, klokken 11:17

Hvilket merke av ladekabel har du Martin?

Ja, det hadde vært interessant å vite. Skal til legoland om noen dager og har kabelen jeg kjøpte av tesla. Noen som kan bekrefte at den virker der?

Jeg ladet med Mennekes-kabelen jeg har kjøpt fra Tesla der forrige mandag. Funket problemfritt.

drinden

Off-topic:
Det er en gratis saktelader utenfor Hotell Legoland. Eller du kan bruke Eon sine ladere hvis du får det til å virke. Det er heller ikke langt til SC fra Legoland (ca 50km til nærmeste hvis jeg husker riktig).
Ellers kan det være lurt å ha med adapter til dansk stikkontakt. Det tok lang tid før jeg fant. Til slutt fant jeg en hos HandySize. Se vedlagte bilder.
Ellers kan det også være lurt å ha med konverter til blå 16A kontakt. Dette har vært nevnt i mange andre tråder tidligere.

Jeg ønsker fortsatt å finne ut om det er forskjeller på ulike merker av Type2 ladekabler. Glad hvis noen kan bidra her.

jkirkebo

Sitat fra: drinden på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:24
Off-topic:
Det er en gratis saktelader utenfor Hotell Legoland. Eller du kan bruke Eon sine ladere hvis du får det til å virke. Det er heller ikke langt til SC fra Legoland (ca 50km til nærmeste hvis jeg husker riktig).
Ellers kan det være lurt å ha med adapter til dansk stikkontakt. Det tok lang tid før jeg fant. Til slutt fant jeg en hos HandySize. Se vedlagte bilder.

Tesla har UMC-adapter til dansk husholdningskontakt. Ikke bare i Danmark, den skal også være tilgjengelig både i Oslo og i Drammen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mandresen

#12
Sitat fra: drinden på mandag 06. juli 2015, klokken 11:17
Sitat fra: mandresen på søndag 05. juli 2015, klokken 07:02
Heisan, ville bare si at jeg ladet på disse stolpene på Legoland i går. Ringte, gav masse info til ho i telefonen, ble bedt om å plugge kabelen i bilen først,  så åpnet ho luka til stolpen og så satt jeg i kabelen i stolpen. Fungerte strålende.
Så ikke vær redd for å lade der, men det tok nok 15 - 20min for meg å gjøre dette som familien måtte vente.

Mvh
Martin

Hvilket merke av ladekabel har du Martin?

Heisan
Sorry for sent svar, har kommet til Barcelona og har ikke alltid vært på nett.
Jeg har kabelen kjøpt hos Tesla.
Og jeg måtte ikke dytte kabelen spesielt hardt inn i stolpen.

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

mrexplode

Vil bare dele min er faring fra EON.

Min familie var også i Legoland denne sommer, ringte opp EON, første stolpe funket ikke, neste stolpe fungerte.
1.1.1.2.2 tror jeg den het.

Ladehastighet var 11kw fra stolpen, jeg har dobbel lader i bilen.

Kabel jeg hadde var testet hjemme på 22kw, å er en blå type 32amp 3fas 4meter kabel kjøpt fra Grønn Kontakt.


smurf

Sitat fra: mrexplode på søndag 12. juli 2015, klokken 18:54
Vil bare dele min er faring fra EON.

Min familie var også i Legoland denne sommer, ringte opp EON, første stolpe funket ikke, neste stolpe fungerte.
1.1.1.2.2 tror jeg den het.

Ladehastighet var 11kw fra stolpen, jeg har dobbel lader i bilen.

Kabel jeg hadde var testet hjemme på 22kw, å er en blå type 32amp 3fas 4meter kabel kjøpt fra Grønn Kontakt.

De fleste E-on laderne er 11kW så det stemmer nok at du skulle få 11 og ikke 22 kW. Står info på hjemmesidene deres og ladekartet.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA