Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Poll: Kommer Design Studio i juli?

Startet av Hazle, fredag 07. august 2015, klokken 11:26

« forrige - neste »

Hazle

Da har jeg fått bekreftet levering i begynnelsen av august, to uker før første antagelse :)

Det betyr at jeg må begynne å sette meg inn i det som virker som en jungel av måter å lade på, brikker/kort/dingser å betale med og hvor det koster penger og ikke, og hvor mye. Og må man ha medlemskap i noe for å få til alt dette?

Håper noen kan hjelpe med en grei innføring :)
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

hottentott33

#1
Kan ta litt kjapt om hurtiglading. Hvis du bruker den brikken som følger med i den esken som ligger i trunken på bilen, så kan du registrere den hos Fortum og Grønn kontakt, dette gjøres direkte på sidene til de respektive selskapene. Da trenger du ikke noe abbonnement eller medlemskap, og du får regning i posten for det du bruker. Da betaler du kr 2,50 pr minutt for hurtiglading og kan avslutte ladingen når du vil, i motsetning til hvis du sender SMS da det koster 99,- for en oppladning uavhengig hvor lenge du lader. Kabel for å hurtiglade henger alltid på selve hurtigladeren.
Du kommer veldig langt bare med Fortum og Grønn kontakt som etter mitt synspunkt er de operatørene med mest fornuftige priser.

Saktelading er ofte andre operatører som opererer og kan være litt krøkkete å finne ut av, men det står som regel info på ladeplassen. Dette kan i mange tilfeller være gratis.

Det var kort versjonen om ikke annet, kort fortalt er ikke medlemskap eller abbonnement noe must, bare registrer den brikken som følger bilen så er du godt på vei :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Hazle

Takker, fin innføring.
Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

emil

Bare en liten ting ang hurtiglading mange brukere av tyske biler gjør feil i starten: Hurtiglading skjer med den STORE kontakten som har to ekstra kraftige pinner mer enn den vanlige ladekabelen:

Du vil få ladet fra hutiglader med den kontakten som er identisk som din egen ladekabel, men du vil ikke få noe raskere lading. Og selv om Tesla Supercharger sin kontakt passer i e-Golf og bilen faktisk gjenkjenner at noe er koblet til vil du ikke få ladet noe som helst.

Vedlagt bilde av vanlig Type2 kontakt som brukes til saktelading og Type2Combo (CCS) som brukes til hurtiglading:

Morti_s

Bra forklart av dere begge, jeg får min om to uker ca og jeg er som trådstarter veldig usikker på alt nå..
Samt det virker jo å være så mye forskjellige ladetyper rundt omkring, men regner med det meste er greit forklart på stasjonene :D
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

emil

Sitat fra: Morti_s på torsdag 02. juli 2015, klokken 22:52
Bra forklart av dere begge, jeg får min om to uker ca og jeg er som trådstarter veldig usikker på alt nå..
Samt det virker jo å være så mye forskjellige ladetyper rundt omkring, men regner med det meste er greit forklart på stasjonene :D

Det kan uansett være greit å ta en tur til en hurtiglader eller tre for å teste ut før du står der med helt tomt batteri. Jeg har gjort det til en vane å kjøre innom alle hurtigladere på streknigene jeg kjører så jeg slipper å lete etter laderen den dagen jeg kommer i skilpaddemodus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA