Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade med skjøteledning

Startet av Ferry, fredag 07. august 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 03. juli 2015, klokken 10:24
Sitat fra: emil på fredag 03. juli 2015, klokken 09:22
Sitat fra: hottentott33 på fredag 03. juli 2015, klokken 00:04
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 02. juli 2015, klokken 23:04
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

Om ikke fullt 150 km, så vil jeg påstå at en kan passere 100 km med god margin med e-Golf på motorveien, ja. Men mulig noen klarer 150 km på motorveien med tresifret hastighet, jeg er litt i tvil om jeg personlig hadde klart det :)

Problemet er å finne 150km med motorvei, fartsgrense på 100-110 km/t og lite annen trafikk her i landet eller umiddelbar nærhet.

Egentlig ikke. T/r på østlandet kan gi deg mange km i 100/110-soner. Er du redd for rekkevidden så skrur du av ac og pumper opp dekkene med ekstra luft.

Motorveiskjøring med elbil om sommeren er noe av det beste med å ha elbil. Med tett dekning av CCS så er det stort sett bare å gi klampen i bånn og "nyte" asfalten.

Plenty med 100/110 på E6 nordover fra Oslo, E18 vestover og ikke minst E6 sørover. Jeg er mer bekymret for å slippe opp for strøm, enn motorvei :-)

1000kwh

Sitat fra: emil på fredag 03. juli 2015, klokken 11:25
Sitat fra: grorudklovnen på fredag 03. juli 2015, klokken 10:24
Sitat fra: emil på fredag 03. juli 2015, klokken 09:22
Sitat fra: hottentott33 på fredag 03. juli 2015, klokken 00:04
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 02. juli 2015, klokken 23:04
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

Om ikke fullt 150 km, så vil jeg påstå at en kan passere 100 km med god margin med e-Golf på motorveien, ja. Men mulig noen klarer 150 km på motorveien med tresifret hastighet, jeg er litt i tvil om jeg personlig hadde klart det :)

Problemet er å finne 150km med motorvei, fartsgrense på 100-110 km/t og lite annen trafikk her i landet eller umiddelbar nærhet.

Egentlig ikke. T/r på østlandet kan gi deg mange km i 100/110-soner. Er du redd for rekkevidden så skrur du av ac og pumper opp dekkene med ekstra luft.

Motorveiskjøring med elbil om sommeren er noe av det beste med å ha elbil. Med tett dekning av CCS så er det stort sett bare å gi klampen i bånn og "nyte" asfalten.

Hvor er det motorvei her i landet med 15 mil sammenhengende 100+ km/t fartsgrense?

Fra Oslo til Porsgrunn er det vel godt med 100 km/t. I tillegg skal man jo gjerne tilbake igjen. Om det er avbrekk av 80km/t er jo uvesentlig så fremt det meste er over 100 km/t.

emil

Sitat fra: ingardj på fredag 03. juli 2015, klokken 13:28
Fra Oslo til Porsgrunn er det vel godt med 100 km/t. I tillegg skal man jo gjerne tilbake igjen. Om det er avbrekk av 80km/t er jo uvesentlig så fremt det meste er over 100 km/t.

Det er jo nettop det som er utfordringen. Er det avbrekk med ramper, av/påkjøringer og 80-90 soner får man ikke kjørt 15mil i 100+ og alle tallene blir bare lettere gjetting. Man kan jo ellers bryte alle fartsgrenser og ligge i 110 gjennom Oslo når trafikken er lav.

Øyvind.h

Synes sjelden jeg gjør noe annet på langtur enn å kjøre i 100/110-soner. Som det påpekes er de i alle retninger ut fra Oslo. Og nå åpner straks siste manglende del av firefelts ned mot Gøteborg. Dvs 100/110 sone hele veien fra Oslo til Gøteborg :)
Og i 110-sonen flyter trafikken ofte i 120+.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gliderman

Er akkurat på vei hjem til Holmestrand fra Kungälv og klarer meg med en ladestopp på Tanum shopping. CC på 95 litt raskere enn trailere. 110 km på første legg og 130 på siste. Blir nok rimelig tomt når jeg parkerer hjemme.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juli 2015, klokken 20:30
Synes sjelden jeg gjør noe annet på langtur enn å kjøre i 100/110-soner. Som det påpekes er de i alle retninger ut fra Oslo. Og nå åpner straks siste manglende del av firefelts ned mot Gøteborg. Dvs 100/110 sone hele veien fra Oslo til Gøteborg :)

Nja, det er 80-60-90-70 forbi grensa da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juli 2015, klokken 20:30
Synes sjelden jeg gjør noe annet på langtur enn å kjøre i 100/110-soner. Som det påpekes er de i alle retninger ut fra Oslo. Og nå åpner straks siste manglende del av firefelts ned mot Gøteborg. Dvs 100/110 sone hele veien fra Oslo til Gøteborg :)

Nja, det er 80-60-90-70 forbi grensa da ;)
Ja stemmer det :) Man får teste fra Svinesund til Gøteborg da. Det bør vel bli litt over 15 mil med 110 sone.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Como

Sitat fra: moby666 på fredag 03. juli 2015, klokken 09:01
Her er mine erfaringer med lengder Soul klarer i forskjellige hastigheter i disse dager (altså tørt 15-20 grader)

60 km/t - 22 mil
80 km/t - 20 mil
90 km/t - 17,5 mil
100 km/t - 15 mil
110 km/t - 12,5 mil
120 km/t -10 mil

* Hastigheten er målt på speedometeret, og feilmarginen på speedometeret er kanskje 5-8 km/t

Varmeapperat/ac er veldig effektivt på Soul, så det er hastighet som dreper rekkeviddden.
Svært rett kurve. Her blir man straffet likt , for hver 10 km/t man øker farten reduseres kjørelengden med 2,5 mil. Fra 80km/t og oppover . Hvis dette stemmer så kan man doble kjørelengden ved å kjøre 80km/t i stedet for 120km/t. Det er utrolig!

jkirkebo

Sitat fra: Como på lørdag 04. juli 2015, klokken 15:39
Sitat fra: moby666 på fredag 03. juli 2015, klokken 09:01
Her er mine erfaringer med lengder Soul klarer i forskjellige hastigheter i disse dager (altså tørt 15-20 grader)

60 km/t - 22 mil
80 km/t - 20 mil
90 km/t - 17,5 mil
100 km/t - 15 mil
110 km/t - 12,5 mil
120 km/t -10 mil

* Hastigheten er målt på speedometeret, og feilmarginen på speedometeret er kanskje 5-8 km/t

Varmeapperat/ac er veldig effektivt på Soul, så det er hastighet som dreper rekkeviddden.
Svært rett kurve. Her blir man straffet likt , for hver 10 km/t man øker farten reduseres kjørelengden med 2,5 mil. Fra 80km/t og oppover . Hvis dette stemmer så kan man doble kjørelengden ved å kjøre 80km/t i stedet for 120km/t. Det er utrolig!

Nja, ikke så veldig utrolig synes jeg, tatt i betraktning at Soul nok er en av de mindre aerodynamiske bilene på markedet. Tesla blir f.eks ikke straffet like mye for høyere fart, men så har den da også markedets laveste Cd-verdi på 0.24.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Uansett bilvalg kan man også skvise ut noen ekstra kilometre gjennom å velge smalere dekk med lav rullemotstand. Spesielt i motorveihastighet har dekkbredde litt å si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

#25
Jeg har innbilt meg at det er 2 fenomener som spiller inn på motorveien, men det er spekulasjoner fra min side:

-Luftmotstand i høye hastigheter. Den stiger vel med farta i 2. potens.
-Effekttap over indre motstand, og annen ohmsk motstand, ved høye strømmer.  Stiger med strømmen  i 2. potens. Dvs liersyndromet hvor temperaturen i batteriet stiger noen grader, om du kjører opp lierbakkene med 200Ampere, dvs 80kW.

Nå har jeg begynnt å lure på om det er ett 3. fenomen som er vesentlig: Effekttap ved høye turtall.
Jeg lurer på om de billigste bilene kanskje bare har fast utveksling? Leafen sparker gått unna i små hastigheter, men i høye trur jeg ikke den duger så bra. Chevrolet Volt regulerer utvekslinga etter det jeg har forstått, og jeg føler den duger bedre i høye hastigheter.

Disse 3 fenomene til sammen gjør vel at rekkevidda går vesentlig ned ved økning til motorveifart. Gearutveksling kan skille bilene.

Det sies at rullemotstand i dekka kan ta i størrelsesorden 20% av effekten, men jeg kjenner ikke til hvordan det stiger med hastigheta. Rullemotstanden kan bli mindre for gjerrigknarker med lågenergidekk om sommeren, høyt lufttrykk og slitte dekk.

Gliderman

Godt poeng med virkningsgrad på motoren. Jeg har en Ampera i tillegg til Leafen og den bruker vesentlig mindre strøm en Leafen på motorveien. Fruen klarte Nordstrand-Grelland på kun strøm, 77km. 77 km på 10,6kw er rimelig bra synes jeg. 1,38 kW/mil. Ble nok ikke kjørt alt for økonomisk.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 05. juli 2015, klokken 00:24
Nå har jeg begynnt å lure på om det er ett 3. fenomen som er vesentlig: Effekttap ved høye turtall.
Jeg lurer på om de billigste bilene kanskje bare har fast utveksling? Leafen sparker gått unna i små hastigheter, men i høye trur jeg ikke den duger så bra. Chevrolet Volt regulerer utvekslinga etter det jeg har forstått, og jeg føler den duger bedre i høye hastigheter.

Disse 3 fenomene til sammen gjør vel at rekkevidda går vesentlig ned ved økning til motorveifart. Gearutveksling kan skille bilene.


Alle de rene elbilene har vel fast utveksling? Derfor lav toppfart på de fleste. Det gir da også høyt forbruk når de nærmer seg toppfart, siden momentet da har begynt å synke. Tesla D modellene er litt annerledes, siden de har forskjellig utveksling foran og bak.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rødkleiv

Sitat fra: moby666 på fredag 03. juli 2015, klokken 09:01
Her er mine erfaringer med lengder Soul klarer i forskjellige hastigheter i disse dager (altså tørt 15-20 grader)

60 km/t - 22 mil
80 km/t - 20 mil
90 km/t - 17,5 mil
100 km/t - 15 mil
110 km/t - 12,5 mil
120 km/t -10 mil

* Hastigheten er målt på speedometeret, og feilmarginen på speedometeret er kanskje 5-8 km/t

Varmeapperat/ac er veldig effektivt på Soul, så det er hastighet som dreper rekkeviddden.

Testet litt med Leaf forleden. 14-15 grader, tørt, ingen AC/varme, hastighet ble målt på speedometer (mistenker feilvisning på 9-10 km/t). Liten trafikk så hastigheten var jevn med CC.
120 km/t : 105 km
130 km/t : 85 km



tomrh

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 10. juli 2015, klokken 08:33
(mistenker feilvisning på 9-10 km/t)
Ja tror du kan trekke så mye 8-9% fra disse hastighetene om du kjører acenta. Jeg kjører for tiden med dekk som har 2,5% større rulleomkrets enn standard, dvs. speedometeret viser 2,5% mindre enn ved standard dekk. Men når speedometeret mitt viser 90 kjører jeg likevel bare i 85 (målt med gps).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA