Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade med skjøteledning

Startet av Ferry, fredag 07. august 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

Rødkleiv

Se bort fra Tesla, men hvilken bil har lengst rekkevidde i motorveishastighet. Da tenker jeg på den reelle hastigheten personbiltrafikken går i på en motorvei uten kø, dvs ca 120-130 (i 100-110 sonene).

I mitt hode står det mellom Kia Soul og Renault Zoe, men det er mulig jeg overser noen kandidater?
Er det ikke også slik at luftmotstand vil være kritisk i slike hastigheter - dvs fordel Zoe?

1000kwh

Min erfaring er at Mercedes B klasse klarer seg bra på motorvei (ca 20-21 kwh/100km). Zoe sluker strøm på motorvei, og Kiaen kan jo umulig ha aerodynamikken til å ha et bra forbruk i høy fart.


Rødkleiv

Hvilken rekkevidde gir det sånn cirka?

Jeg tror også Soul kanskje ikke er den optimale bilen i høy fart pga formen. Men siden jeg aldri har prøvd den skal jeg ikke uttale meg for sikkert. Hva er grunnen til at Zoe bruker så mye strøm i disse hastighetene? Jeg har prøvd Zoe, men ikke gjort noen forsøk på å måle rekkevidde.


Thomas Parsli

I de hastighetene er det SCx (surface * drag coefficient) den vesentlige faktoren.
To biler med identisk SCx og batterikapasitet bør i utgangspunktet ha samme rekkevidde.

Du kan lese ut SCx på http://www.jurassictest.ch/GR/ -eller bare legge inn kandidatene, sette hastigheten til 120km/t og lage en rute som er lang (f.eks 150km).
(Men jeg er ikke sikker på at SCx er riktig på alle biler)


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rødkleiv

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:30
I de hastighetene er det SCx (surface * drag coefficient) den vesentlige faktoren.
To biler med identisk SCx og batterikapasitet bør i utgangspunktet ha samme rekkevidde.

Du kan lese ut SCx på http://www.jurassictest.ch/GR/ -eller bare legge inn kandidatene, sette hastigheten til 120km/t og lage en rute som er lang (f.eks 150km).
(Men jeg er ikke sikker på at SCx er riktig på alle biler)


Thomas

Takk. Det ble interessant, men er sannelig ikke sikker om på om dette stemmer. Jeg la inn følgende biler på en motorveirute fra Follo til Østfold på fem mil i 120 km/t. Sport-Eco slideren på 8. SCx fra jurassic siden pr bil i parentes:
Kia Soul electric (0,75) klarer 44 km i denne hastigheten
Mercedes B electric (0,6) klarer  91 km
Mitsubishi I-Miev (0,706) 58 km (det tror jeg stemmer bra)
Nissan Leaf (0,6) 85 km
Renault Zoe (0,55) 81km

Noen eiere av de aktuelle bilene som kan validere disse verdiene?
I-miev rekkevidden kan godt stemme med egne erfaringer.
Kia verdiene skiller seg ut som spesielt pussige.

Carl Anton Stenling

85 km rekkevidde i 120 km/t for Nissan Leaf virker korrekt - eventuelt litt underestimert. Merk at man kjører vesentlig lengre i 90 km/t.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rødkleiv

Snedig...
Er det 27 som er riktig?
Da kan man vel doble rekkevidden på den.

E_S

Jeg kjører daglig 4,5 mil hver vei til/fra jobb i motorveishastighet (100-110-sone, ligger stort sett 15 over) med Leaf, og min erfaring er at det går rett under 1% batteri pr. km når det er tørt og rett over 1% når det er vått. Med litt sikkerhetsmargin høres da ikke 85 km med Leaf helt feil ut med mindre man skal kjøre helt tomt, muligens man kan lure ut litt til.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

grorudklovnen

#8
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:30
I de hastighetene er det SCx (surface * drag coefficient) den vesentlige faktoren.
To biler med identisk SCx og batterikapasitet bør i utgangspunktet ha samme rekkevidde.

Du kan lese ut SCx på http://www.jurassictest.ch/GR/ -eller bare legge inn kandidatene, sette hastigheten til 120km/t og lage en rute som er lang (f.eks 150km).
(Men jeg er ikke sikker på at SCx er riktig på alle biler)


Thomas

Zoe ser jo ut til å komme bra ut her, men i høyere hastigheter vil utvekslingen på motoren spille inn og. Dvs hvis momentet på motoren har begynt å falle, så jobber ikke elmotoren like effektivt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hottentott33

Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 02. juli 2015, klokken 23:04
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

Om ikke fullt 150 km, så vil jeg påstå at en kan passere 100 km med god margin med e-Golf på motorveien, ja. Men mulig noen klarer 150 km på motorveien med tresifret hastighet, jeg er litt i tvil om jeg personlig hadde klart det :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

moby666

#11
Her er mine erfaringer med lengder Soul klarer i forskjellige hastigheter i disse dager (altså tørt 15-20 grader)

60 km/t - 22 mil
80 km/t - 20 mil
90 km/t - 17,5 mil
100 km/t - 15 mil
110 km/t - 12,5 mil
120 km/t -10 mil

* Hastigheten er målt på speedometeret, og feilmarginen på speedometeret er kanskje 5-8 km/t

Varmeapperat/ac er veldig effektivt på Soul, så det er hastighet som dreper rekkeviddden.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

emil

Sitat fra: hottentott33 på fredag 03. juli 2015, klokken 00:04
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 02. juli 2015, klokken 23:04
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

Om ikke fullt 150 km, så vil jeg påstå at en kan passere 100 km med god margin med e-Golf på motorveien, ja. Men mulig noen klarer 150 km på motorveien med tresifret hastighet, jeg er litt i tvil om jeg personlig hadde klart det :)

Problemet er å finne 150km med motorvei, fartsgrense på 100-110 km/t og lite annen trafikk her i landet eller umiddelbar nærhet.

grorudklovnen

#13
Sitat fra: emil på fredag 03. juli 2015, klokken 09:22
Sitat fra: hottentott33 på fredag 03. juli 2015, klokken 00:04
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 02. juli 2015, klokken 23:04
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

Om ikke fullt 150 km, så vil jeg påstå at en kan passere 100 km med god margin med e-Golf på motorveien, ja. Men mulig noen klarer 150 km på motorveien med tresifret hastighet, jeg er litt i tvil om jeg personlig hadde klart det :)

Problemet er å finne 150km med motorvei, fartsgrense på 100-110 km/t og lite annen trafikk her i landet eller umiddelbar nærhet.

Egentlig ikke. T/r på østlandet kan gi deg mange km i 100/110-soner. Er du redd for rekkevidden så skrur du av ac og pumper opp dekkene med ekstra luft.

Motorveiskjøring med elbil om sommeren er noe av det beste med å ha elbil. Med tett dekning av CCS så er det stort sett bare å gi klampen i bånn og "nyte" asfalten.

emil

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 03. juli 2015, klokken 10:24
Sitat fra: emil på fredag 03. juli 2015, klokken 09:22
Sitat fra: hottentott33 på fredag 03. juli 2015, klokken 00:04
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 02. juli 2015, klokken 23:04
Jeg tipper egolfen har lavest forbruk på motorveien. Å kjøre opp mot 110 gir maks 14 kWh/100 km. Det bør gi deg en reell rekkevidde på 150 km i sommerhalvåret. Liker du å kjøre enda fortere, opp mot 140 km/t, så vil egolfen forsprang i lavt forbruk bli enda mer tydelig mot konkurrentene. Det er nesten som om VW har optimalisert egolfen for autobahn... tro det eller ei ;)

Om ikke fullt 150 km, så vil jeg påstå at en kan passere 100 km med god margin med e-Golf på motorveien, ja. Men mulig noen klarer 150 km på motorveien med tresifret hastighet, jeg er litt i tvil om jeg personlig hadde klart det :)

Problemet er å finne 150km med motorvei, fartsgrense på 100-110 km/t og lite annen trafikk her i landet eller umiddelbar nærhet.

Egentlig ikke. T/r på østlandet kan gi deg mange km i 100/110-soner. Er du redd for rekkevidden så skrur du av ac og pumper opp dekkene med ekstra luft.

Motorveiskjøring med elbil om sommeren er noe av det beste med å ha elbil. Med tett dekning av CCS så er det stort sett bare å gi klampen i bånn og "nyte" asfalten.

Hvor er det motorvei her i landet med 15 mil sammenhengende 100+ km/t fartsgrense?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA