Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solfilm på Model S

Startet av OldBear, torsdag 06. august 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

OldBear

Jeg er ny på Leaf og har kjøpt meg en 2012 modell til arbeidspendling. Det fungerer utmerket, men i dag kjørte jeg ned til Dalen (i Telemark). 24 graders helling og ca 2 km. Fordi jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle bremse med motoren ble det mye med pedalen. Hvordan kan jeg få bilen til å gå langsommere. Kjørte i Eco og satt på farstbegrensing, men det fungerte ikke fordi bilen rullet. At bilen "jager" og vil opp i fart bekymrer meg med tanke på vinteren. Har noe et råd for kjøring ned bratte, glatte bakker.

smaug01

Bruker selvsagt bremsene ved behov, er ikke noe å være bekymret over. B modus gir mest motorbrems men bare dersom batteriet er temperert og <90'ish%
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

nr1rayner

2012 har ikke B-modus.
Du gjorde nok riktig å legge inn eco, men 24 grader er vel så bratt at den ikke klarer å holde igjen med kun motor uansett. Slipper du gassen skal den bremse så mye den kan.
Fartsbegrensning har ingen hensikt såvidt jeg vet, det hindrer bare å overstige gitt hastighet med gasspådrag.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

På 2012 som jeg også har er maks motorbrems ca 12 kW, mens på en nyere med B-mode ligger det på over 20 så vidt jeg har sett.
Det blir derfor å ligge lett på bremsen for å hjelpe på med motorbrems.
Også som det er nevnt, om batteri er godt ladet så har bilen ingen plass å gjøre av energien, da er det null motorbrems.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Bare 12kw?

Måleren går til 30kw. Sånn ca fra husken her: i B-mode har den vel regen på ca 20kw i rundt 50-60km/t, men spretter vel nesten opp i 30kw med lett trykk på bremsepedal. I 70-80km/t tror jeg den går nesten til 30kw uten brems.
I lavere fart er det "selvsagt" mindre brems, sikkert 10-15kw i 30km/t.

I D-eco på nytypen ligger den vel på maks 15-20kw.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

fws

Leafen bruker ikke bremsene før den "må". Så hvis du trykker på bremsepedalen bruker den regenerering før den kobler inn bremsene. Som nevt tidligere slår ikke regenerering inn når bilen er fulladet. Man må ned på 85-90% før full utnyttelse.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Olee

Kan hende det funker å trå bremsepedalen i bånn når du starter bilen, så bremser den lettere/bedre med et lite trykk på bremsepedalen. Funker iallefall på 2015 modell, så kanskje det hjelper litt :)

OldBear

Takk for mange gode innspill. :) Jeg må nok øve meg på å kjøre i bakker før vinteren kommer for å hindre at farten blir for stor.

Electrix

Det er jo egentlig ikke så mye å øve på, bare å bremse som normalt hvis bilen ruller fortere enn du ønsker. Bilen sørger som andre nevner selv for å velge regen. Kun dersom du bremser så hardt at regen passerer maks av hva batteriene kan motta vil bremseskivene aktiveres.

Husk at 30 kW regen er det samme som 30 kW lading, altså er vi oppe i det som defineres som hurtiglading. Jo mer oppladet batteriet er jo mindre ladeeffekt kan det motta, det samme gjelder temperatur, jo kaldere batteriet er jo mindre ladeeffekt kan det motta. Kjører du nedoverbakke med fullt batteri blir det nesten som å sette bilen i fri.

Hvis du ser på de prikkene som viser effekten på forbruk og regen øverst i displayet så er det noen ringer der. Doble ringer viser tilgjengelig effekt og enkle ringer viser hva som ikke er tilgjengelig. Starter du med fullt batteri er det gjerne bare enkle ringer på regen, etter hvert som du tapper batteriet blir flere av disse doble.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Ved bruk av cruise control i kombinasjon med Eco så oppleverer jeg at motoren bremser mer i bratte nedoverbakker for å opprettholde innstilt fart enn om jeg bare slipper wattpedalen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: Electrix på mandag 06. juli 2015, klokken 19:14
Hvis du ser på de prikkene som viser effekten på forbruk og regen øverst i displayet så er det noen ringer der. Doble ringer viser tilgjengelig effekt og enkle ringer viser hva som ikke er tilgjengelig. Starter du med fullt batteri er det gjerne bare enkle ringer på regen, etter hvert som du tapper batteriet blir flere av disse doble.

Det med de ringene har jeg faktisk ikke lagt merke til. Kjørte en tur nå i kveld, og ser at først når SOC (Leafspy) er nede på 65% så er det dobbel ring på alle regensirkler.
Var en tur ut på Forsen i går, og på Stadsbygd noen bratte bakker, (Part på 14% stigning). Trykket da lett på bremsen, og bilen regenrerte 30kW. Greit det, for på turen tilbake måtte den opp i 60 kW for å komme opp bakken i 70 km/t  8)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA