Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type2 på Ål, Gol og Nesbyen?

Startet av ingardj, torsdag 06. august 2015, klokken 17:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:26
Sitat fra: emil på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:03
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:06
Hvis de er sikret med 10A sikring så er alt i orden ihht lovverket.

Sikret med 16A ifølge elektrikker, og da fortsatt fullstendig i orden ihht lovverket.

Fordi? Er vel ikke tillatt å sikre kurser som er primært tiltenkt lading av elbil med mer enn 10A nå lenger? Eller er det noe jeg har misforstått?

Ikke etter NEK400:2014 men bygget er kanskje prosjektert og bygget etter NEK400:2010. Da gjelder andre regler. Men det gjelder i så fall bare noen få etterslengere på dette tidspunktet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Fikk montert 30 ladepunk/motorvarmerpunkt på jobben, klar til bruk i februar. Prosjektert våren 2014.
Elektrikker ville følge forskrift av 1 juli 2014? som krever 100% samtidighet som grunnlag, så fordelingen ble gedigen. Schucko og krok for kladd på alle punkt.
Foreløpig 12 med EL-bil, men 3 med Tesla, og de tar ikke bryet med å lade på jobb.
Og det er vell etter hvert trenden også, at bilene får såpass med kjørelengde om 3-5 år at anlegget egentlig er fånyttes. Vi vil aldri kunne "tjene" inn anlegget.
Likeså vil nok skje med spredte hurtigladere land og strand, ikke behov om ca 10 år kanskje.
Hvor mange trøndere på EL-bilferd til f.eks Oslo om 5 års tid vil ha behov av å stoppe på f.eks Arctic Roads lader på  Hjerkinn for å lade? (Ingen stopper i dag heller for å fyller bensin  :o, for tanken er jo ikke tom på Hjerkinn. :-\)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Elbil fundamentalist

#17
Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 21:47
Fikk montert 30 ladepunk/motorvarmerpunkt på jobben, klar til bruk i februar. Prosjektert våren 2014.
Elektrikker ville følge forskrift av 1 juli 2014? som krever 100% samtidighet som grunnlag, så fordelingen ble gedigen. Schucko og krok for kladd på alle punkt.
Foreløpig 12 med EL-bil, men 3 med Tesla, og de tar ikke bryet med å lade på jobb.
Og det er vell etter hvert trenden også, at bilene får såpass med kjørelengde om 3-5 år at anlegget egentlig er fånyttes. Vi vil aldri kunne "tjene" inn anlegget.
Likeså vil nok skje med spredte hurtigladere land og strand, ikke behov om ca 10 år kanskje.
Hvor mange trøndere på EL-bilferd til f.eks Oslo om 5 års tid vil ha behov av å stoppe på f.eks Arctic Roads lader på  Hjerkinn for å lade? (Ingen stopper i dag heller for å fyller bensin  :o, for tanken er jo ikke tom på Hjerkinn. :-\)
Det vil alltid være behov for ladepunkter uansett. I fremtiden forventer man å kunne ta en spontan tur til Oslo fra Trondheim selv om man har glemt å lade opp batteriet på forhånd. Dessuten blir man lei de samme ladepunktene. Blir helt naturlig at man kan lade ved ethvert sted som forventer å få besøk av kunder. Først ute til å fortstå dette er Kiwi. Ingen gidder å kaste bort pausene på å ikke få ladet på langturer. De får sikkert solgt bolle på Espa i fremtiden om de skaffer seg noen kurrante ladepunkter.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 03. juli 2015, klokken 21:56
Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 21:47
Fikk montert 30 ladepunk/motorvarmerpunkt på jobben, klar til bruk i februar. Prosjektert våren 2014.
Elektrikker ville følge forskrift av 1 juli 2014? som krever 100% samtidighet som grunnlag, så fordelingen ble gedigen. Schucko og krok for kladd på alle punkt.
Foreløpig 12 med EL-bil, men 3 med Tesla, og de tar ikke bryet med å lade på jobb.
Og det er vell etter hvert trenden også, at bilene får såpass med kjørelengde om 3-5 år at anlegget egentlig er fånyttes. Vi vil aldri kunne "tjene" inn anlegget.
Likeså vil nok skje med spredte hurtigladere land og strand, ikke behov om ca 10 år kanskje.
Hvor mange trøndere på EL-bilferd til f.eks Oslo om 5 års tid vil ha behov av å stoppe på f.eks Arctic Roads lader på  Hjerkinn for å lade? (Ingen stopper i dag heller for å fyller bensin  :o, for tanken er jo ikke tom på Hjerkinn. :-\)
Det vil alltid være behov for ladepunkter uansett. I fremtiden forventer man å kunne ta en spontan tur til Oslo fra Trondheim selv om man har glemt å lade opp batteriet på forhånd. Dessuten blir man lei de samme ladepunktene. Blir helt naturlig at manisk lade ved ethvert sted som forventer å få besøk av kunder. Først ute til å fortstå dette er Kiwi. Ingen gidder å kaste bort pausene på å ikke få ladet på langturer. De får sikkert solgt bolle på Espa i fremtiden om de skaffer seg noen kurrante ladepunkter.

Dessuten vil det nok være en anseelig mengde plug-in hybrider et godt stykke inn i fremtiden, disse bør lades på jobb om de skal kunne kjøre mest mulig utslippsfritt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. juli 2015, klokken 22:17
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 03. juli 2015, klokken 21:56
Sitat fra: leafnor på fredag 03. juli 2015, klokken 21:47
Fikk montert 30 ladepunk/motorvarmerpunkt på jobben, klar til bruk i februar. Prosjektert våren 2014.
Elektrikker ville følge forskrift av 1 juli 2014? som krever 100% samtidighet som grunnlag, så fordelingen ble gedigen. Schucko og krok for kladd på alle punkt.
Foreløpig 12 med EL-bil, men 3 med Tesla, og de tar ikke bryet med å lade på jobb.
Og det er vell etter hvert trenden også, at bilene får såpass med kjørelengde om 3-5 år at anlegget egentlig er fånyttes. Vi vil aldri kunne "tjene" inn anlegget.
Likeså vil nok skje med spredte hurtigladere land og strand, ikke behov om ca 10 år kanskje.
Hvor mange trøndere på EL-bilferd til f.eks Oslo om 5 års tid vil ha behov av å stoppe på f.eks Arctic Roads lader på  Hjerkinn for å lade? (Ingen stopper i dag heller for å fyller bensin  :o, for tanken er jo ikke tom på Hjerkinn. :-\)
Det vil alltid være behov for ladepunkter uansett. I fremtiden forventer man å kunne ta en spontan tur til Oslo fra Trondheim selv om man har glemt å lade opp batteriet på forhånd. Dessuten blir man lei de samme ladepunktene. Blir helt naturlig at manisk lade ved ethvert sted som forventer å få besøk av kunder. Først ute til å fortstå dette er Kiwi. Ingen gidder å kaste bort pausene på å ikke få ladet på langturer. De får sikkert solgt bolle på Espa i fremtiden om de skaffer seg noen kurrante ladepunkter.

Dessuten vil det nok være en anseelig mengde plug-in hybrider et godt stykke inn i fremtiden, disse bør lades på jobb om de skal kunne kjøre mest mulig utslippsfritt.
Jo, plug-in har vi tenkt på. Men de som har kjøpt seg det tar seg heller ikke bryet med å lade på jobb. Det kan være de vil komme til å gjøre det når de finner at det økonomisk er lønnsomt. Foreløpig ingen av de som tenker lite utslipp. Dog kobler de på for motor/kupe varmè vinters tid, men det er nok mer for å slippe å koste snø/skrape is, så delvis å fyre for kråka.
Så vi skal nok få belagt punktene, men tror på sikt det ikke er for å lade, men mer for å holde bilen varm og isfri.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Jeg har aldri klart å finne noe lovverk som forbyr 16A over schuko.
Og jeg har spurt flere av dem som påstår det er slike lover, men ingen har klart å komme med svar om hvilke lov det er.
Enkelte mener at schukokontakter må tåle 16A over lengre tid for å bli godkjennt, og at de blir testa med 45% overlast i lengre tid.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 05. juli 2015, klokken 08:51
Jeg har aldri klart å finne noe lovverk som forbyr 16A over schuko.
Og jeg har spurt flere av dem som påstår det er slike lover, men ingen har klart å komme med svar om hvilke lov det er.
Enkelte mener at schukokontakter må tåle 16A over lengre tid for å bli godkjennt, og at de blir testa med 45% overlast i lengre tid.

Det er fullt lovlig å lade med 16A på eksisterende schuko-kontakter sikret med 16A.
Det er ikke lov å sikre nye schuko-kontakter beregnet på lading med mer enn 10A.
Det er heller ikke lov å bruke schuko på varmtvannsberedere på 1500W eller mer.

Mulig det finnes flere restriksjoner, men det er de to jeg vet om ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: emil på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:37
Nå er det nok enkelte her inne som hadde snudd seg i grava, men det nye p-huset som åpnet i Grimstad i dag har ti fine ladeplasser til elbil og ti stk enkle schuko-kontakter fordelt utover.

Snakket litt med elektrkker på stedet som holdt på med andre ting, og de hadde selv stusset over det. Men regelverket er ganskje klart da det er lover og forskrifter som gjelder når bygging starter som gjelder, ikke eventuelle endringer senere. At det tok over et år å bygge ferdig og montere de akutelle kontaktene og at det heller ikker er smart har ingen ting å si.

Tidligere lovet semihutig lademulighet fra kommunen er ikke tilstede.

Så kan man enten godta at det kun er schuko eller klage til kommunen og se om de gjør noe med saken.

Nå var det kun merket elbil på asfalten, får håpe de skilter på vegg også med at plassene er for elbil som lader.

- Semihurtig lademulighet skal komme etter ferien :)

- Kroker til oppheng av kladder skal også monteres

- Og de skal se på om det går an å få skiltet spesifikt for lading, ikke bare p-plass for elbil.


Godt jobbet Grimstad Kommune!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA