Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av nøkkel batteri

Startet av ganton, torsdag 06. august 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

ganton

Noen som har opplevt negativt forbruk ved nedstigninger? Har en strekning jeg tidligere har kjørt nedover men der jeg hadde fullt batteri på toppen, hadde da forbruk på 0.0 (jurrasictest sier 0.4). Siden det er mye styr å lade før nedoverturen planlegger jeg å droppe ladingen og heller "hente inn" noen kW på vei ned. Det er ca -900m høydeforskjell i 12km.

Noen erfaringer?
Hvor jevnt bratt må det evt være før det blir noen merkbare kW ut av det?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

TM

i3 er en elbil. Ikke et kraftverk ;)
Jeg mener at jeg regnet på noe tilsvarende og jeg tror du neppe kan forvente mer enn 0,5-1 kWh overskudd på turen ned. Men det er kanskje noen som har erfaring å vise til.

turfsurf

Sitat fra: TM på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:20
i3 er en elbil. Ikke et kraftverk ;)
Jeg mener at jeg regnet på noe tilsvarende og jeg tror du neppe kan forvente mer enn 0,5-1 kWh overskudd på turen ned. Men det er kanskje noen som har erfaring å vise til.

Med Model S så har jeg vært oppe i nesten 1kW overskudd på 2,5 mil med ca 600m høydeforskjell. Ca halvparten var da bortover. Siden typisk forbruk er 4-5kWh på falt vei samme strekning, så regenrerte den da 5-6kWh. En i3 som veier halvparten generer kanskje 4-5kWh på 900m, med ett forbruk på 1,5-2kWh på 12km. Burde ihvertfall sitte igjen med 2-3 kWh. Avhengig av å kunne få maks regen på batteriet dog. Model S begrenser for dette hvis batteriet er for kaldt, vet ikke hvordan det er med i3.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

#3
Dette er min rekord, hentet fra 120mils turen som er beskrevet i en annen tråd. 1240m ned, var nok energi til å kjøre totalt 3,6 mil + ca 0,5kWh mer å gå på. Da var det 0 grader på toppen og ca 8 på slutten. Regenererte totalt ca 2,5kWh.

Etter det så var bilen også ganske optimistisk noen minutter, sjekk maks på 299.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#4
Har ikke fått bilen min ennå, men det er jo en interessant fysikk-øvelse. Den potensielle energien du tilfører ved å "løfte" en 1200 kg tung gjenstand 900 meter opp tilsvarer 2,9 kwh. Med 60 % effektiv regenerering vil du kunne få tilbake ca 1,8 kwh. Så det er ikke urealistisk at du sitter igjen med 1-1,5 kwh etter kjøreturen på 12 km (litt avhengig av hastighet / luftmotstand). Så jeg må nok oppjustere mitt tidligere estimat, men tror de andre estimatene er litt vel optimistiske.  ;)

Real EoN

Jeg skjørte fra skjåk mot geiranger og helt opp til dalsnibba med vår BMW i3. Hadde 31 km igjen på toppen og når jeg var nede i geiranger ved fjorden viste den 65 km igjen  8)  Null lading på Union hotell behøvdes så rett videre til Valldal over et nytt lite fjellparti. Vannvittig deilig å kjøre fjellveger med el-bil !!
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

TM

Sitat fra: Real EoN på onsdag 01. juli 2015, klokken 19:02
Jeg skjørte fra skjåk mot geiranger og helt opp til dalsnibba med vår BMW i3. Hadde 31 km igjen på toppen og når jeg var nede i geiranger ved fjorden viste den 65 km igjen  8)  Null lading på Union hotell behøvdes så rett videre til Valldal over et nytt lite fjellparti. Vannvittig deilig å kjøre fjellveger med el-bil !!
Det er hyggelig å se at det raser på med kilometer i GOM, men man kan fort få en overraskelse hvis man stoler på gjenværende rekkevidde etter å ha kjørt ned fra et fjell. Hvis man kjører med lite bensin på tanken så får man samme effekt med en fossilbil, og den regenererer garantert ikke drivstoff  ;) Det er nok mer pålitelig å vurdere gjenværende kapasitet og ta rekkeviddeindikatoren med en klype salt.

Real EoN

#7
Nå har jeg fortsatt gammel software som er alt for gjerrig på GOM.. og har 15 000 km på baken med bilen så begynner å bli like komfortabel med i3 som med model S'en... For å si det på en annen måte så gjekk jeg fra 1 blå klump på batteriet til ca 2 blå klumper  ;D

PS: Og ja.. jeg beregna ca 4 mil forbruk fra geiranger til valldal som er ei strekning på ca 2,5 mil om jeg ikke husker feil.. kom dit med vel 2 mil igjen på batteriet. ladet til 92% på skjåk  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

ganton

Mine "overslag" etter turen: På de 11km nedoverbakke jeg "målte" :  +1.4kWh => forbruk på -13kW/100km  :)
Pessimistimatoren startet på 66km og endte på 78km.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

TM

Sitat fra: ganton på fredag 03. juli 2015, klokken 14:13
Mine "overslag" etter turen: På de 11km nedoverbakke jeg "målte" :  +1.4kWh => forbruk på -13kW/100km  :)
Pessimistimatoren startet på 66km og endte på 78km.
Det var interessant. Da var ikke mine gamle fysikk-kunnskaper helt unyttige da jeg kom til mellom 1 og 1,5 kw overskudd. Jeg beregnet ut i fra 1200 kg vekt, men den veier jo mer med passasjer og bagasje, så tar man hensyn til det så stemmer det veldig bra  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA