Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LED lys i høsmørket

Startet av jensjacob, torsdag 06. august 2015, klokken 01:41

« forrige - neste »

jensjacob

SÅ for pokker... fra og med 2016 sætter den nye danske regering igen afgifter på elbiler. Og til at starte med bliver afgiften sikkert sammenlignelig med de 180 % der synes at være tommelfingerreglen for biler på det danske marked...

http://ing.dk/artikel/venstre-dropper-srs-afgiftsfritagelse-elbiler-177243

"Vi har ikke pengene til at fortsætte afgiftsfritagelsen for elbiler i 2016, siger den nye skatteminister, Karsten Lauritzen. Han vil sikre en fremtid for elbiler ved at omrokere bilafgifterne"
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

grorudklovnen

I Danmark er det så vidt jeg vet knapt noen elbiler. Hva er problemet?

jensjacob

#2
Du har ret.
Regeringen har regnet ud at den taber ca. 450 mio. ved at friholde elbiler for afgifter. Ca ½ promille af det samlede danske budget. Uha uha..  :o

Men i Danmark er bilafgifter blevet religion. Det er en fuldstændig 'uundværlig' indkomst og selve begrebet er i den grad urørligt og berøringsfarligt. Lidt ligesom våbenlovgivningen i USA.

Og så er der selvfølgelig janteloven. Man kan da ikke tilgodese nogen på den måde gennem længere tid. Det undrer mig faktisk at afgiftsfritagelsen har varet så længe som den har.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Mippen

Har Danmark hatt et lignende system som Norge når det gjelder incentiver til elbiler? Håper ikke Norge bruker Danmark som modell i denne saken. Trist dag for danske elbil eiere. Føler med dere. :/
Fremtiden er elektrisk.

jensjacob

Vi har ikke haft ligeså mange incentiver som i har i Norge.Der var engang elbiler måtte parkere gratis i hovedstaden, men det blev hurtigt lavet om igen. Vi har også heletiden betalt moms for elbiler.

Så reelt set har vi kun været forskånet for afgiften. - Hvilket efter danske forhold også er en væsentlig gulerod.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: jensjacob på onsdag 01. juli 2015, klokken 08:44
Vi har ikke haft ligeså mange incentiver som i har i Norge.Der var engang elbiler måtte parkere gratis i hovedstaden, men det blev hurtigt lavet om igen. Vi har også heletiden betalt moms for elbiler.

Så reelt set har vi kun været forskånet for afgiften. - Hvilket efter danske forhold også er en væsentlig gulerod.
Med dyr dansk strøm burde gratis supercharger være ekstra attraktivt i Danmark. Med proveny balanse burde elbilene fortsatt favoriseres eller gis nye goder. Skal man redusere CO2 fra transport uten vesentlig innslag av elbiler blir det svært kraftige innskjerpinger/kjøreforbud på fossilbiler. Poenget er vel at politisk konsensus ikke er kommet lenger i Danmark. De får sette seg sammen og forsøke å få kabalen til å gå opp uten elbiler og se hvor vanskelig det blir. Det er en rapport bl.a fra TØI som poengterer akkurat dette.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

timingbeltkiller

De dårlige økonomiske tidene som stadig forverres,
er antakelig den største faren for elbilinsentivene.

Det er derfor neppe et spørsmål om DK får N elbilsubsidier.
Men snarere om de sviktende statsinntektene tvinger N bort fra sine.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Falsum

Skuffende utvikling. Og det høres også ut som en form for strutsepolitikk.
De reelle kostnadene for den danske stat ved å ikke gjøre drastiske tiltak i dag, vil selvsagt bli enda større og mer smertefulle senere.

Trekkoppbil

Historien har en tendens til å gjenta seg.

Det går vel som det gikk med gassbiler i forrige århundre. Det var gunstig å kjøre bil på gass i Danmark. Bensinstasjonene gjorde enorme investeringer i anlegg for å fylle gass. Deretter blei det lagt på høye avgifter, og investeringene var tapt.
Denne historia har gjort at mange ikke har tørt å satse på ny teknologi i ettertid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA