Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Falcondører og snø

Startet av ElectroCute, onsdag 05. august 2015, klokken 20:59

« forrige - neste »

ElectroCute

Hei,

Jeg skal på ferie med min TMS til England i sommer, og kommer til å bruke stort sett SC, men trenger også å lade hjemme i huset til svigers.

Er det noen som har peiling på hvordan det er å lade TMS på "vanlig" hus-stikk i UK? De er ganske annerledes enn de vi har i resten av Europa. Finnes det en adapter? Og hvis ja, kan jeg bruke den laderen som kom med bilen, da den er "spesialdesignet" for strømnettet i Norge?

Jeg har adapterkit for resten av kloden, men ikke UK...
TMS P85D

jkirkebo

Sitat fra: ElectroCute på tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:34
Hei,

Jeg skal på ferie med min TMS til England i sommer, og kommer til å bruke stort sett SC, men trenger også å lade hjemme i huset til svigers.

Er det noen som har peiling på hvordan det er å lade TMS på "vanlig" hus-stikk i UK? De er ganske annerledes enn de vi har i resten av Europa. Finnes det en adapter? Og hvis ja, kan jeg bruke den laderen som kom med bilen, da den er "spesialdesignet" for strømnettet i Norge?

Jeg har adapterkit for resten av kloden, men ikke UK...

UMC fungerer fint i UK. Adapter til UMC kan du få fra Tesla, jeg tror de har UK adaptere tilgjengelig i Norge. Hvis ikke har du kanskje mulighet til å stikke innom en Tesla-butikk i UK og hente en der?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MadsKB

#2
Jeg var i UK tidligere i år og brukte en reiseadapter kjøpt på Clas Ohlson.
(Pass på å kjøpe en solid som tåler 13A, og har jord, altså ikke en sånn "sveitserkniv" av en adapter).
Gikk helt fint og ble ikke varmt, men er vel ikke å anbefale som permanent løsning.

Stikkontaktene i UK er svært solide greier, men det er verdt å merke seg at de er sikret med 13A.
På grunn av annet koblingssystem (N går i sløyfe gjennom hele bygget, mens kun faseleder er lagt direkte ut til kontaktene) er de også sikret med en egen smeltesikring på 13A i pluggen. (I reiseadapteren om du bruker det). Kan være greit å ta med et par reserve, i alle fall om du planlegger å lade på 13A over tid.


ElectroCute

OK, høres enkelt og greit ut. Skal sjekke med Tesla om de har en adapter til fornuftig pris, hvis ikke blir det Clas Ohlson. Takk for info!
TMS P85D

E_S

Et tips til er at mye datautstyr leveres med "one size fits all" av kabelsats hvor det ofte følger med en strømledning med UK-støpsel. Om ledningen har stort nok tverrsnitt, evt. støpselet kan åpnes (ikke helstøpt) kan også en slik brukes til å lage en litt bedre adapter.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

fortoggale

Litt sen her men har alikevel et bidrag. UMC for UK er en enhet uten adaptere som gjør at vi kan bytte mellom Shuko, 230V 32A eller 400V 3-fase. Tesla i UK tror at hele verden bruker en UMC mot lokal kontakt. Jeg har hatt både telefoner, mailer og bilder med dem uten å få dem til å skjønne at jeg lun ønsket en UK adapter.

En tekniker på Tesla Forus forklarte dette for meg. Jeg fikk en Shuko adapter til UMC av Tesla og kappet av Shukopluggen og satte på en UK plugg. Husk bare riktig N og L. Har benyttet den med hell mange ganger under oppholdet her.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA