Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spar 20.000 på kjøp av Tesla model S

Startet av JanØ, onsdag 05. august 2015, klokken 19:43

« forrige - neste »

JanØ

Hei, etter å ha trålet internett med google og forumer her inne blir jeg enda ikke helt klok. Er kanskje en smule "overnervøs" for å kjøpe "katta i sekken", men syntes det er greit å gjøre godt med research før man går til innkjøp av noe så dyrt:)

Har nå fått tilbud om en Nissan Leaf, en flott bil som er kjørt av en på jobben min( er jo litt betryggende ). Den fremstår som pen, har gått "lite" ( 37000 km ) 2012 modell. Jeg skal betale ..130 ferdig reget ( er dette billig ? )

Den har standard "leaf" utstyr, og i tillegg da varme i alle setene, samt i rattet. Eneste er at den IKKE har varmepakke rundt batteriet. Er det noen som vet med sikkerhet hva dette har for en betydelse for kapasitet/ bevaring av batteriet? Leser litt ymse syntes jeg;  kicker bare inn ved 20-25 minusgrader / har ingenting å si for rekkevidde / mens andre mener det har det / noen mener at det er for at batteriet skal holde seg bra osv .... Trenger derfor litt klartekst..er det greit å kjøpe en bil som ikke har dette ( bor i Oslo )- og så tempen blir vel sjelden så lav som beskrevet over. ( i tillegg får jeg med en lader som man kan stille amperen, samt et tyverideksel til ladekabelen )

Takk seff for alle svar:)

Hilsen en som gleder seg til å kjøre RETT FORBI BENSINSTASJONENE...

emil

Ser man på hva som ligger av Leaf på finn med årsmodell 2012 og 30.000-40.000km på telleren ser 130.000kr ut til å være en grei pris. Litt avhengig av tilstand på dekk og om det følger to sett med dekk.

Når det gjelder batterivarmen er det litt fram og tilbake på om 2012 modeller fra Europa har det, skal ikke se bortifra at det er tilfellet selv om det ikke annonseres og Nissan Norge påstår at det kun er Norske/Nordiske som har det.

Brukes bilen daglig med lading og kjøring er det veldig lite sansynlig at batteripakken noen gang vil bli så kald at varmen er nødvendig, så jeg ville ikke tenkt velidig mye på det.

Det kan uansett være greit å få lest av batteristatus med LeafSpy før kjøp.

JanØ

og det var årsaken til at jeg postet mine egne spm;)...takk!

Sommerdekkene er fra bilen var ny, men vinterdekkene var nye i fjor. Lettmetall på begge parter. Service ble tatt for 2 dager siden, og jeg skal få kopi av batteritesten( vil denne være god nok eller burde man koble til appen du henviser til også? ) Noen muligheter for å fysisk se om batteriteppe er montert?

E_S

Ut fra det jeg har sett om det varmeteppets funksjon og virkemåte er det såvidt jeg kan se helt uvesentlig med mindre du har for vane å ofte parkere over lengre tid ute i temperaturer under -20. Hadde ikke brydd meg stort om det, rett og slett.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

JanØ

Se bilde for batterisjekk- er dette godt nok eller burde LeafSpy også benyttes? Denne ble utført for et par dager siden.

Takker igjen for svar. Den skal stå i garasje hjemme ( kald sådan ) og oppvarmet på jobben.
Hmm, frister mer og mer dette....

emil

Batteristatusen fra Nissan sier i all hovedsak bare noe om ladevanene til eier og at du har 12 av 12 barer igjen. 12 barer kan bety alt mellom 86% og 100%.

emil

Sitat fra: JanØ på tirsdag 30. juni 2015, klokken 17:15
og det var årsaken til at jeg postet mine egne spm;)...takk!

Carwings må jo også overføres. Har vært noe småtrøbbel for enkelte med importbiler som har endt opp med å betale en tusenlapp eller to til verksted for nødvendig arbeid.

JanØ

ok, kan vel kanskje forutsette at dette fungerer v/ kjøp:) Det er en kollega av meg som selger- finnes det en enkel måte å overføre dette til ny bruker- f.eks hvis han logger seg inn sammen med meg? Er jo en sur ekstrakostnad.

Ellers snakket jeg med BNH Rud og de kunne informere om at det var kanskje en avvik på 10 km rekkevidde fra ca -5 med og uten batterivarme. Har også spurt de om hva det vil koste å ettermontere dette- men dette måtte de sjekke ut- var visst første gang noen spurte:)

Nissan Norge har jo ikke peiling på om dette er på bilen eller ikke- og heller ikke NISSAN Frankrike ( prøvde å ringe de også ). Ble bedt om å ringe til en Nissan forhandler i Frankrike, men etter 4 forsøk hvor ingen snakket engelsk gav jeg opp!

JanØ

den hadde også solcelle forresten..enda et tema jeg ikke blir helt klok på- pynt eller faktisk en viktig funksjon?

emil

Sitat fra: JanØ på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:42
den hadde også solcelle forresten..enda et tema jeg ikke blir helt klok på- pynt eller faktisk en viktig funksjon?

Begge deler...

Praktisk funksjon er pynt, men den eren viktig funksjon i markedsføringen.

emil

Sitat fra: JanØ på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:39
ok, kan vel kanskje forutsette at dette fungerer v/ kjøp:) Det er en kollega av meg som selger- finnes det en enkel måte å overføre dette til ny bruker- f.eks hvis han logger seg inn sammen med meg? Er jo en sur ekstrakostnad.

Ellers snakket jeg med BNH Rud og de kunne informere om at det var kanskje en avvik på 10 km rekkevidde fra ca -5 med og uten batterivarme. Har også spurt de om hva det vil koste å ettermontere dette- men dette måtte de sjekke ut- var visst første gang noen spurte:)

Nissan Norge har jo ikke peiling på om dette er på bilen eller ikke- og heller ikke NISSAN Frankrike ( prøvde å ringe de også ). Ble bedt om å ringe til en Nissan forhandler i Frankrike, men etter 4 forsøk hvor ingen snakket engelsk gav jeg opp!

Carwings overføringen bør gå greit hvis den fungerer på dagens eier.

Glem batterivarmeren, du vil sansynligvis ikke merke noe som helst forskjell om det er med eller uten. Ettermontering er nok ikke aktuellt, da måtte det eventuellt være en ny batteripakke siden tiden arbeidet tar sansynligvis overgår all fornuft.

Merkelig ellers at BNH sier at rekkevidden påvirkes ved så få minsugrader siden all annen dokumentasjon sier at batterivarmen kun slår inn ved en mye lavere temperatur og kun er for å ta vare på batteriet og ikke er relatert til rekkevidde.

JanØ

hehe...er ikke lett å bli klok gitt- syntes det er rart at Nissan selv har så lite peiling jeg. Snakket med en som uten tvil leste høyt fra et hefte- ingen grunnleggende kunnskap what so ever..
Han fra BNH sa at det KUN var rekkevidde, ikke pga evt. skade på batteriet..derfor mye bedre å snakke med de "vanlige dødlige" som faktisk har erfaringene..

JanØ

Oppdatering:)...da er jeg lykkelig eier av el-bil- enn så lenge..tipp topp tommel opp. Kjørte Langhus- Larvik ( via fergen Moss / Horten ) på fredag uten problemer:).. Klart litt mer planlegging men...

Finnes det forresten en app eller nettside der du kan planlegge reiserute( ala gulesider ) men hvor du kan få opp ladestasjoner langs ruten? Finner nada...

Ellers får jeg opp følgende feilmelding når jeg skal registrere meg via Carwings:

Kontroller at informasjonen er riktig
- Beklager, vi har noen problemer. Vennligst prøv igjen senere, eller kontakt Nissan elektriske biler kundeservice hvis dette vedvarer..


Nissan sier at de har en feil..noen flere som opplever dette?

TAKK FOR ALLE SVAR:)

emil

Det finnes diverse apper og andre ting for ladestasjoner uten at jeg har funnet noe som er fornuftig. Jeg bruker normalt ett bare hurtigladekartet og kartet til gulesider.no når jeg planlegger lengre turer. Du kan få opp ladeplasser på gulesider.no, men ikke kun hurtigladere av det jeg har sett.

Planlegger normalt sett maks 10 mil mellom hver hurtiglading. Noe mer før første hurtiglading hvis jeg starter med fullt batteri og hvis jeg ikke skal kjøre mer kan jeg også ta noe mer etter siste hvis jeg i tillegg kjenner veien godt.

Oslo-turene mine fra Arendal går på tre etapper normalt sett nå om sommeren:
Arendal - Rugtvedt : 95km (lade 10min)
Rugtvedt - Sandefjord : 50km (lade 20m)
Sandefjord - Oslo : 115km

Returen er tilsvarende, men med 10min i Sandefjord og 20min på Rugtvedt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA