Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2015mod 60kw std med superlading eller ikke?

Startet av 27179, tirsdag 04. august 2015, klokken 22:41

« forrige - neste »

27179

Hei.
Har kjøpt en Mercedes elbil, og er veldig fornøyd. Men har noen spørsmål angående ladding.
Hjemme lader med stikk er ok.
Men hvor finner jeg en oversikt over hvor jeg kan bruke 400v kabelen.
Kan jeg bruke den på stasjoner som har annen kw (f eks 22kw) eller annen amper (f eks 32).
Er litt av en jungel for en ny bruker  :)
mvh
jon

zbk

Type2-kabelen kan brukes på alle passende ladepunkter uavhengig av maks tilgjengelig effekt. Bilen får beskjed fra ladepunktet hvor mye effekt som er maks tilgjengelig og så trekker bilen det den kan basert på batteritilstand etc.

På et 22kW-punkt vil din bil bare trekke 11kW som maks.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Kikk litt på hurtigladekartet (velg Type2 semihurtig), Zoe-ladekartet og Models-ladekartet

Det magiske å se etter er Type2 kontakter og 11-22kW effekt. Bilen begrenser det uansett til 11kW.

http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
http://ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilzoekart.php
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

For enkelte ladekontakter kan det være problemer med å bruke en 16A ladekabel på 32A ladekontakt mens 32A ladekabel fungerer uavhengig av hva bilen takler. Derfor anbefales det gjerne for Leaf at man kjøper 32A kabel selv om man kun har 16A lader i bilen

sisc1337

Er det noen muligheter å lade på rød industrikontakter med 400V 16amp. Fungerer f.eks tesla sin UMC med mercedes B-eletric, eller finnes det andre altarnativer til å utnytte røde industrikontakter
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

iCar

Flere som har testet med Tesla UMC og sier det virker mot rød kontakt, har også tenkt bruke det selv om selgeren hos BOS mener det ikke vil virke.
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

sisc1337

Sitat fra: iCar på tirsdag 30. juni 2015, klokken 03:25
Flere som har testet med Tesla UMC og sier det virker mot rød kontakt, har også tenkt bruke det selv om selgeren hos BOS mener det ikke vil virke.

Testet dette nettop. Fungerte utmerket. Jeg så i sikringskapet at bilen trakk 11kW. Savner dog en plass å se dette inne i bilen. Vet noen om det er mulighet å se strømtrekket ifra ladingen inne i bilen og om det er mulig å justere på ampere?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Rav4_EV

Ladestrøminnstillinger finner du under > inst > E-cell og bla nedover med knappene på rattet. Valg er Max, 13, 10, 8 og min.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA