Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av mkaut, tirsdag 04. august 2015, klokken 21:12

« forrige - neste »

mkaut

Hei, vi har havnet i et dilemma, håper noen kan hjelpe..

Vi trenger bil for to ting: pendling til jobben (12,5 km hver vei) pluss små ærend i byen, og av og til helgeturer til hytta, ca. 135 km .. som betyr at på en fredag kjører man 135 + 25 = 160 km. Vi har lyst på elbil, men ikke budsjett for Tesla - og tar ikke sjansen med øvrige elbiler, spesielt siden hytta brukes også vinterstid og det er mye bakker på veien. Planen var da å vente for de nye bilene som det ryktes om ca. to år fram og som skal ha nok rekkevidde for dette .. men så døde vår gamle Volvo, så vi trenger å kjøpe en bil NÅ.  :'(

Hva vil dere anbefale?

Vi har fortsatt lyst på en elbil, med det at vi tar hytteturer med buss eller leiebil - som ville bety at man kunne klare seg selv med en mindre/billigere elbil. Jeg ser at for eks. trillingene fra 2012 selges nå fra 80000 kroner.
Er dette en fornuftig strategi, eller bør vi satse på noe helt annet?

Takk.

Mvh,
Michal
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

zbk

Til daglig bruk ser det ut som hva som helst av elbiler på markedet vil duge. Er det ingen hurtiglademuligheter på vei til hytta?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mkaut

Sitat fra: zbk på mandag 29. juni 2015, klokken 13:19
Til daglig bruk ser det ut som hva som helst av elbiler på markedet vil duge. Er det ingen hurtiglademuligheter på vei til hytta?
Det er en, ca. 30 km hjemmefra, dvs. 100 km, og fortsatt to fjelloverganger, fra hytta. Dette er fortsatt litt på kanten for alle ikke-Tesla elbiler, spesielt om vinteren .. for ikke å snakke om risikoen å bli stående i køen.
Det er derfor vi i utgangspunktet ville vente på neste generasjonen...
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

OlavEmil

Om de kan ta hytteturane med buss, og kun treng ein bil til småkøyring heime, er nok ein brukt trilling eit billig og greitt alternativ for dykk, ja :) .

Om det er hurtigladar mellom heimen og hytta, vil dei fleste andre kunne dekkje heile behovet, om de er villige til å ta ein 20 minuttars stopp dei kalde dagane på veg til hytta. Må i så fall ha bil som kan hurtigladast, såklart.

Red.: Ser du har posta medan eg skreiv. Då høyrest ein billig trilling ut som ein grei "ventebil".
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

zbk

Hvis det ikke er veldig mange høydemeter opp til hytta, så blir ikke forbruket allverdens mye høyere enn for flat vei om det går opp og ned igjen.

Har selv en Zoe og tror aldri jeg har vært nede på så korte kjørelengder på en lading (men så har ikke vinteren i Stavanger vært spesielt kald heller). Snø/slaps er vel verre for kjørelengden enn temperaturen.

Alt unntatt trilling vil sannsynligvis fungere det meste av året, selv til hytta, så dersom dere er villige til å leie bil/busse deler av året ville jeg sett mest på hva dere er villige til å legge ut og hva dere krever av komfort.

Husk at rekkeviddeangsten som regel er sterkest før man kjøper elbilen :)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

eisa01

Er det en mulighet å leie bil de gangene du trenger å dra til hytta?

mkaut

Sitat fra: eisa01 på mandag 29. juni 2015, klokken 21:57
Er det en mulighet å leie bil de gangene du trenger å dra til hytta?
Ja, det er planen. Jeg er medlem av en bilkollektiv, så det er ikke så dyr heller.
Dessuten kan vi ofte sitte på med svigerforeldre, som eier hytta..
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

elektrolux

Og de gangene svigers ikke er med vil de sikkert bytte bil for anledningen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rødkleiv

Trilling gir mening som ventebil i påvente av neste generasjon elbiler.
Leaf som er et hakk over blir mer kostbart og større verditap (i kroner).
Pre-trilling bilene vil bare egne seg dersom dere ønsker å bli overbevist om at elbil IKKE er tingen...

elektrolux

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 14. juli 2015, klokken 17:20
Pre-trilling bilene vil bare egne seg dersom dere nsker å bli overbevist om at elbil IKKE er tingen...

For noe tøv!

Classic bilene og da serdeles Think Classic er bedre enn mange nye biler naar det kommer til enkel bruk og kjøreglede. Men de egnes seg best til entusiaster som kan bytte batteri og børster da disse i motsettning til nye Elbiler ikke er vedlikeholdsfrie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rødkleiv

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. juli 2015, klokken 17:56
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 14. juli 2015, klokken 17:20
Pre-trilling bilene vil bare egne seg dersom dere nsker å bli overbevist om at elbil IKKE er tingen...

For noe tøv!

Classic bilene og da serdeles Think Classic er bedre enn mange nye biler naar det kommer til enkel bruk og kjøreglede. Men de egnes seg best til entusiaster som kan bytte batteri og børster da disse i motsettning til nye Elbiler ikke er vedlikeholdsfrie.

Det er ingenting i TS' innlegg som tyder på at de er entusiaster på utkikk en bil de kan kose seg med å skifte børstene på...

De vil egentlig ha neste generasjon elbil. Think classic er forbeholdt entusiaster som du selv sier. Jeg vil gjerne at flest mulig kjøper elbil, og da er det en fordel om Think classic og de andre forhistoriske variantene går i glemmeboka fortest mulig.

sven erik

en imiev  er tingen  jeg hvar mer fornøyd  med den en jeg nå er med teslan


elektrolux

#12
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 15. juli 2015, klokken 00:07
De vil egentlig ha neste generasjon elbil. Think classic er forbeholdt entusiaster som du selv sier. Jeg vil gjerne at flest mulig kjøper elbil, og da er det en fordel om Think classic og de andre forhistoriske variantene går i glemmeboka fortest mulig.

Tror TS kunne vært ideelle kandidater til å leie en Classic. Spesielt nå som en slipper å betale moms. Med leie slipper en verdifallet og service og koster hos oss kun 2000 kr/mnd.

Til slik pendling er en Think Classic et meget godt valg. Nevnte jeg vedlikehold, vel vi vasker Thinkene etter hver vinter, mens tilsvarende biler med metal karosseri og lakk trenger betydelig mer stell.

I sammenligning med trillinger kan en Think Classic briefe med et av elbilverdenens beste og raskeste varmeapparat inkludert oppvarmet vindu og superenkel timer funksjon, auto seiling, bedre kjøreegenskaper og bulkefritt og rustfritt karosseri.

Sjekk denne testen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6946.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på onsdag 15. juli 2015, klokken 06:59
Om det er dårlig med hurtigladere underveis kan det hende det er andre muligheter, f.eks 11/22kW stolper? Isåfall ville en brukt Leaf med bra batteri og 6,6kW ombordlader være et godt valg.

22kW ja, men fra 11kW stolper får en Leaf med 6.6kW lader kun ut 3.3kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

deet er på grunn av hurtiglade mulighetene jeg mener en i miev er  det beste alternativet  og kjører man pent kommer man 12 -14 mil på sommeren  vintern a 10 mil  ja jeg har selv kjørt min hele 16 mil på sommeren men da kjørte jeg med en snitt hastighet på ca 60 km  og en kan lade batteriet akurat som en vil en behøver ikke tenke på det for bilen styrer det  bilen er nå gått over 100 tusen og en merker ikke  noe forskel fra det hvar nytt  like bra  bare en gang i blent lade det helt fult 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA