Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av sølv-pilen, tirsdag 04. august 2015, klokken 15:29

« forrige - neste »

iGolf

Hvor bor du egentlig? Det kan vel være nærmest umulig å ikke ha tilgang til en stikkontakt noen steder vel?

THE

Sitat fra: Donya på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:43
Hvor bor du egentlig? Det kan vel være nærmest umulig å ikke ha tilgang til en stikkontakt noen steder vel?

Det er nok dessverre ikke umulig... Jeg har elbil og bor i Lærdal i Sogn og Fjordane, og er klar over begrensningene. Har absolutt ingen planer om å kutte ut elbilen slik som enkelte andre, MEN jeg har ingen mulighet til å lade på jobb, eller til å fra jobb. Det vil si at jeg må klare 100 km uten lademuligheter hver dag hele året. Arbeidsgiver har bestemt at det ikke skal være mulig for ansatte å lade elbil. Det er ingen planer om utbygging av hurtiglader mellom hjem og jobb heller. Jeg kan kjøre fra hjemme til Bergen, og til Oslo på sommertid. Jeg kommer meg ikke til Oslo på vinteren da det blir for langt til nærmeste lader. Med eGolf ville jeg sannsynligvis ikke kommet til Oslo på sommeren heller uten saktelading. Har tilgang til 22kW AC i Hemsedal, men det hjelper ikke for eGolf. Hvis man er fornøyd med saktelading på langtur, så er det vel snart ingen steder det er umulig å kjøre med elbil hvis man planlegger godt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sølv-pilen

Og her er roten til problemet. man får to kanskje tre Nissan Leaf, eller fosilbiler for den saks skyld, for samme pris som en Tesla, så Tesla er egentlig ikke et alternativ bare for at man skal ta høyde for alle eventualiteter.

Dersom sykehuset i Lærdal blir stengt ned, må en til Sogndal eller Bergen dersom man i en periode ofte må til sykehus av en eller annen grunn. Da er kun hurtiglading ett alternativ, ettersom man ikke kan bruke hele natta for å komme seg til og fra, i tillegg til den distansen som man i utgangspunktet har bil som holder løpet ut.

Det andre alternativet gir egentlig bare ytterligere grobunn for argumentet om hvor urettferdig det er at fosilbilstene skal betale for festen som El bilistene får i form av intenciver for å kjøre miljøvennlig (les media), da faktisk El bil er forbeholdt de som har mulighet for å bruke El bil uansett hva som skjer med en selv eller andre i familien, og ikke alle som ønsker å gå over men blir tvunget til å kjøre fosilt da det ikke er tilrettelagt for stikkkontakt på hver stopp plass.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

THE

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:04
Og her er roten til problemet. man får to kanskje tre Nissan Leaf, eller fosilbiler for den saks skyld, for samme pris som en Tesla, så Tesla er egentlig ikke et alternativ bare for at man skal ta høyde for alle eventualiteter.

Dersom sykehuset i Lærdal blir stengt ned, må en til Sogndal eller Bergen dersom man i en periode ofte må til sykehus av en eller annen grunn. Da er kun hurtiglading ett alternativ, ettersom man ikke kan bruke hele natta for å komme seg til og fra, i tillegg til den distansen som man i utgangspunktet har bil som holder løpet ut.

Det andre alternativet gir egentlig bare ytterligere grobunn for argumentet om hvor urettferdig det er at fosilbilstene skal betale for festen som El bilistene får i form av intenciver for å kjøre miljøvennlig (les media), da faktisk El bil er forbeholdt de som har mulighet for å bruke El bil uansett hva som skjer med en selv eller andre i familien, og ikke alle som ønsker å gå over men blir tvunget til å kjøre fosilt da det ikke er tilrettelagt for stikkkontakt på hver stopp plass.

Ingen tvil om at det er en sikrere løsning å ha fossilbil når uforutsette ting skjer. Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde hatt elbil om vi kun hadde behov for 1 bil. Av og til trenger vi to biler, og det er ingen bilkollektiv eller bilutleie i nærheten, så løsningen er 2 biler. På langtur må dieselbilen trå til blant annet av samme grunn som sølv-pilen nå går over til fossil igjen. 80% av kjøringen blir gjort elektrisk, og håper jo dieselbilen kan erstattes med elbil om noen år også. Inntil videre er det dessverre enkelte typer kjøring elbil ikke kan brukes til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bjølseth1

Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Donya på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:43
Hvor bor du egentlig? Det kan vel være nærmest umulig å ikke ha tilgang til en stikkontakt noen steder vel?

Det er nok dessverre ikke umulig... Jeg har elbil og bor i Lærdal i Sogn og Fjordane, og er klar over begrensningene. Har absolutt ingen planer om å kutte ut elbilen slik som enkelte andre, MEN jeg har ingen mulighet til å lade på jobb, eller til å fra jobb. Det vil si at jeg må klare 100 km uten lademuligheter hver dag hele året. Arbeidsgiver har bestemt at det ikke skal være mulig for ansatte å lade elbil. Det er ingen planer om utbygging av hurtiglader mellom hjem og jobb heller. Jeg kan kjøre fra hjemme til Bergen, og til Oslo på sommertid. Jeg kommer meg ikke til Oslo på vinteren da det blir for langt til nærmeste lader. Med eGolf ville jeg sannsynligvis ikke kommet til Oslo på sommeren heller uten saktelading. Har tilgang til 22kW AC i Hemsedal, men det hjelper ikke for eGolf. Hvis man er fornøyd med saktelading på langtur, så er det vel snart ingen steder det er umulig å kjøre med elbil hvis man planlegger godt.

Er du sikker? Jeg var i Lærdal under marknaden nå, å etter mine beregninger burde du klare å kjøre fra Lærdal til Gol før det må lades... Etter Gol burde de hurtigladerne som står langs veien holde?
Jo hei å det går

acenta

iGolf

Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:49
Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Donya på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:43
Hvor bor du egentlig? Det kan vel være nærmest umulig å ikke ha tilgang til en stikkontakt noen steder vel?

Det er nok dessverre ikke umulig... Jeg har elbil og bor i Lærdal i Sogn og Fjordane, og er klar over begrensningene. Har absolutt ingen planer om å kutte ut elbilen slik som enkelte andre, MEN jeg har ingen mulighet til å lade på jobb, eller til å fra jobb. Det vil si at jeg må klare 100 km uten lademuligheter hver dag hele året. Arbeidsgiver har bestemt at det ikke skal være mulig for ansatte å lade elbil. Det er ingen planer om utbygging av hurtiglader mellom hjem og jobb heller. Jeg kan kjøre fra hjemme til Bergen, og til Oslo på sommertid. Jeg kommer meg ikke til Oslo på vinteren da det blir for langt til nærmeste lader. Med eGolf ville jeg sannsynligvis ikke kommet til Oslo på sommeren heller uten saktelading. Har tilgang til 22kW AC i Hemsedal, men det hjelper ikke for eGolf. Hvis man er fornøyd med saktelading på langtur, så er det vel snart ingen steder det er umulig å kjøre med elbil hvis man planlegger godt.

Er du sikker? Jeg var i Lærdal under marknaden nå, å etter mine beregninger burde du klare å kjøre fra Lærdal til Gol før det må lades... Etter Gol burde de hurtigladerne som står langs veien holde?

Alt går så lenge man brenner for det. Vedkommende er sikkert bare giddalaus og ønsker ikke bruke tid på planlegging osv.

cra

Sitat fra: Donya på torsdag 02. juli 2015, klokken 08:14
Alt går så lenge man brenner for det. Vedkommende er sikkert bare giddalaus og ønsker ikke bruke tid på planlegging osv.

Det er ei ærlig sak å ikke orke å bruke mye tid på planlegging og stresse med usikkerhet. Når det gjelder transport til sykehus så får du dekket transport, med drosje om nødvendig. Men buss er vel det som gjelder (hvis mulig), og da er man tilbake til planlegging igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sølv-pilen

Sitat fra: cra på torsdag 02. juli 2015, klokken 08:29
Sitat fra: Donya på torsdag 02. juli 2015, klokken 08:14
Alt går så lenge man brenner for det. Vedkommende er sikkert bare giddalaus og ønsker ikke bruke tid på planlegging osv.

Det er ei ærlig sak å ikke orke å bruke mye tid på planlegging og stresse med usikkerhet. Når det gjelder transport til sykehus så får du dekket transport, med drosje om nødvendig. Men buss er vel det som gjelder (hvis mulig), og da er man tilbake til planlegging igjen.
For behandling på sykehus finnes det alternativer, men man kan ha behov for å kjøre til sykehus av andre grunner en egen behandling... Man får ikke dekket drosje så lenge det finnes andre offentlige transportmidler forøvrig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

THE

Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:49
Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Donya på onsdag 01. juli 2015, klokken 09:43
Hvor bor du egentlig? Det kan vel være nærmest umulig å ikke ha tilgang til en stikkontakt noen steder vel?

Det er nok dessverre ikke umulig... Jeg har elbil og bor i Lærdal i Sogn og Fjordane, og er klar over begrensningene. Har absolutt ingen planer om å kutte ut elbilen slik som enkelte andre, MEN jeg har ingen mulighet til å lade på jobb, eller til å fra jobb. Det vil si at jeg må klare 100 km uten lademuligheter hver dag hele året. Arbeidsgiver har bestemt at det ikke skal være mulig for ansatte å lade elbil. Det er ingen planer om utbygging av hurtiglader mellom hjem og jobb heller. Jeg kan kjøre fra hjemme til Bergen, og til Oslo på sommertid. Jeg kommer meg ikke til Oslo på vinteren da det blir for langt til nærmeste lader. Med eGolf ville jeg sannsynligvis ikke kommet til Oslo på sommeren heller uten saktelading. Har tilgang til 22kW AC i Hemsedal, men det hjelper ikke for eGolf. Hvis man er fornøyd med saktelading på langtur, så er det vel snart ingen steder det er umulig å kjøre med elbil hvis man planlegger godt.

Er du sikker? Jeg var i Lærdal under marknaden nå, å etter mine beregninger burde du klare å kjøre fra Lærdal til Gol før det må lades... Etter Gol burde de hurtigladerne som står langs veien holde?

Gol er oppnåelig på sommeren, 115 km fra Lærdal. Du må opp til ca 1120 moh, men det er bare 50 km fra Lærdal til toppen. Fra toppen av Hemsedalsfjellet er det ca 65 km ned til Gol som ligger ca 250-300 moh. Tror ikke jeg ville lagt ut på denne turen på vinterstid. På sommeren tror jeg også at jeg skal komme meg ned gjennom Valdres, ca 135 km fra Lærdal til Fagernes, ca 1000moh på det høyeste punktet, Fagernes ligger på ca 350moh. Med stigning og 135 km tror jeg nok det begynner å bli på grensa for mange elbiler, selv med økonomisk kjøring, også på sommeren. En annen løsning for å komme seg fra Lærdal til Fagernes er å kjøre til Gol, og deretter over Golsfjellet til Fagernes. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ElJohn

Sølv-pilen har et poeng, selv om måten å argumentere på kanskje kan oppfattes litt krasst av ELtofile.

Det er MANGE brukte EL-biler på eksempelvis finn.no om dagen, og min høyst subjektive hypotese er at mange av disse har kjøpt EL-bil uten å tenke gjennom bruken.
Selv kjører jeg 8 mil t/r jobb, og da er EL-bilen helt perfekt, sommer som vinter (litt tøff i trynet der siden jeg fikk bilen i sommer og har ikke kjørt den om vinteren enda...men, men...).

Til de som vurderer å investere i EL-bil; tenk gjennom bruksmønteret og behovet ditt først. Pr i dag har en EL-bil ala e-Golf klare begrensninger. Den dagen e-Golf'en (og andre ekskl. Tesla) kommer med 30 mil på "tanken" vinterstid, DA blir argumentene mot den type EL-bil vesentlig redusert.  ;D
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

Panduck

Fint at du innser realiteten i begrensningene ved å ha elbil i dag. Det er dumt om folk som ikke kan klare seg med elbil i det daglige, hopper på elbilbølgen og føler at dette bare er noe dritt.

En god del bør nok vente til neste generasjon elbiler kommer med "teslarekkevidde" til "leaf-pris"

Trist for Arctic Roads, som muligens mistet sin eneste potensielle kunde... Nå går de garantert konkurs.

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 29. juni 2015, klokken 01:07
Hipp Hurra!!! Endelig fosil bilist igjen. Synd for miljøet men bra for lommeboka.
Ettersom jeg ikke tok høyde for at daglig kjørelengde aldri må overstige mer en halvparten av kjørelengde uten å ha lademuligheter fra jobben, og det så lenge som du har bilen så velger jeg å følge rådene som blir gitt her på forumet om å heller kjøre fosilbil da dette er både bedre, enklere og billigere.

Dersom du går med planer om å kjøpe El bil. Planlegg nøye og finnes det en liten sannsynlighetfor at du må kjøre andre steder en hva det foreligger i dag, ikke kjøp elektrisk bil.

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på mandag 13. juli 2015, klokken 16:53
Trist for Arctic Roads, som muligens mistet sin eneste potensielle kunde... Nå går de garantert konkurs.

Ja, de kan gå konkurs på lik linje som så mange andre private selskaper. Men man bør få med seg at det er mer en 50 000 El bilister, mange tusen ganger flere en aktive her på el bil forum. Jeg har ennå ikke møtt så mange av elbilforums medlemmer på hurtiglader stasjonene, naturligvis siden de fleste aldri eller skjelden er der, men fra samtaler med andre El bilister som bruker disse stasjonene er det generelt  lite forståelese av hvordan dyr minuttprising er tjenelig for de som er avhengig av å bruke laderene som fosilbilstene blir tvangsinnkrevd penger for å bygge ut.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 15. juli 2015, klokken 01:47
Ja, de kan gå konkurs på lik linje som så mange andre private selskaper. Men man bør få med seg at det er mer en 50 000 El bilister, mange tusen ganger flere en aktive her på el bil forum. Jeg har ennå ikke møtt så mange av elbilforums medlemmer på hurtiglader stasjonene, naturligvis siden de fleste aldri eller skjelden er der, men fra samtaler med andre El bilister som bruker disse stasjonene er det generelt  lite forståelese av hvordan dyr minuttprising er tjenelig for de som er avhengig av å bruke laderene som fosilbilstene blir tvangsinnkrevd penger for å bygge ut.

Merkelig, for det er nøyaktig motsatt erfaring jeg har. Alle jeg møter er fornøyde med Fortum/GK prising. ArcticRoads-prisingen er på jordet og ladekø er den strørste utfordringen sammen med eventuelle problemer med, og mangel på, ladere. Flere forumbrukere har jeg også møtt uten at vi har skadet hverandre  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA